اعلام آمادگی خانه فرهنگ حیدرآباد پاکستان برای دریافت ایده‌های مؤسسات قرآنی + صوت
کد خبر: 4184268
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳
پارسا بیان کرد:

اعلام آمادگی خانه فرهنگ حیدرآباد پاکستان برای دریافت ایده‌های مؤسسات قرآنی + صوت

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ حیدرآباد سِند پاکستان با اشاره به میزبانی یک هفته‌ای از کاروان اعزامی طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) گفت: خانه فرهنگ حیدرآباد این آمادگی را دارد که با سایر مؤسسات قرآنی ایرانی که دارای ایده جدید و جذاب در حوزه قرآن هستند، همکاری کند.

رضا پارسا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ حیدرآباد سِند پاکستان

رضا پارسا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ حیدرآباد سِند پاکستان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به میزبانی یک هفته‌ای از کاروان اعزامی طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) گفت: خانه فرهنگ حیدرآباد این آمادگی را دارد که با سایر مؤسسات قرآنی ایرانی که دارای طرح و ایده جدید و جذاب در حوزه قرآن هستند، همکاری کند. مؤسسات می‌توانند طرح‌های‌شان را، در صورتی که زمینه‌های اجرایی‌سازی و عملیاتی کردن آن وجود داشته باشد، به خانه فرهنگ حیدرآباد ارائه کنند.


بیشتر بخوانید: 


وی درباره نحوه فعالیت مؤسسات قرآنی در کشور پاکستان افزود: مؤسسات قرآنی متعددی از شیعیان و اهل تسنن در پاکستان فعال است. اما حوزه تمرکز این مؤسسات بر روی حفظ قرآن است و در حوزه قرائت، خیلی کم فعالیت شده است. امیدواریم با بومی‌سازی طرح ملی تلاوت بتوانیم این خلأ را برطرف کنیم و در آینده نزدیک شاهد قاریان خوب پاکستانی در مسابقات بین‌المللی ایران و سایر کشورها باشیم.

پارسا با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فعالیت‌های قرآنی است، ادامه داد: این مسئله در کشورهای اسلامی خیلی مهم‌تر جلوه می‌کند به این لحاظ که قرآن یکی از محورهای مشترک ایران با سایر مسلمانان اهل سنت است و ما در کشور پاکستان با جمعیت کثیری از اهل سنت همراه هستیم که الحمدلله تعامل خوبی بین شیعیان و اهل سنت پاکستان است و از این رو فعالیت‌های قرآنی یکی از محورهای مشترک بین ایران و آنها است.

کد

وی درباره فعالیت‌های قرآنی پاکستان، تأکید کرد: فعالیت‌های قرآنی در پاکستان بیشتر پیرامون حفظ قرآن است و در خصوص قرائت قرآن، فعالیت خاصی در محافل و مؤسسات قرآنی مشاهده نمی‌شود و این امر علل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به نبود استاد علم قرائت و یا کمی این استاد، نبود انگیزه کافی در میان خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان و ... اشاره کرد.

پارسا بیان کرد: با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری «تلاوت قرآن دریچه ورود به دنیای معارف قرآن است»، اگر قرآن کریم را به عنوان یک گنجینه‌ای از معارف و مفاهیم بلند الهی در نظر بگیریم، درب ورود به این مفاهیم تلاوت قرآن است. تلاوت قرآن، همیشه و همواره به دلیل جذابیت آن مورد توجه جوانان و نوجوانان بوده است و معمولا به دلیل شور و هیجانی که قرائت قرآن ایجاد می‌کند، مورد استقبال خانواده‌ها است، اما طرح ملی تلاوت شباب الرضا حدود 12 سال است که در ایران اجرا شده و تجربه موفقی را پشت سر گذاشته است. چنانکه توانسته قاریان نوجوانان و جوان خوبی را معرفی کند که بعضا حتی در مسابقات ملی و بین‌المللی نیز حائز رتبه‌های خوبی شده‌اند.

وی تصریح کرد: این طرح با توجه به تجربه خوب در ایران در سایر کشورهای لبنان، عراق و سوریه اجرایی شده و با استقبال روبرو شده است، بنابراین با توجه به این تجربه و نقصانی که در پاکستان درخصوص مهارت تلاوت قرآن وجود دارد، خانه فرهنگ حیدرآباد تصمیم گرفت طی تعامل با مجریان طرح ملی تلاوت این طرح را بومی‌سازی کنیم پس این طرح جزو برنامه‌های مصوب خانه فرهنگ در سال 1402 قرار گرفت و با حمایت دوستان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و طی تعامل با مؤسسات قرآنی پاکستان، این طرح را معرفی کردیم و پیش زمینه‌ برگزاری آن در حیدرآباد آماده شد به طوری که در آذرماه امسال میزبان عزیزان قرآنی طرح ملی تلاوت بودیم.

کد

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ حیدرآباد سِند پاکستان درباره برنامه‌ انجام شد در طی حضور کاروان اعزامی طرح ملی تلاوت، ادامه داد: الحمدلله کلاس‌های آموزشی در طی اقامت یک هفته‌ای با اساتید و قرآن‌آموزان به منظور معرفی طرح، برگزار شد و نحوه اجرای طرح به اساتید و قرآن آموزان و مدیران مؤسسات تفهیم شد. قرار شد دوره یک ماه‌ونیم به صورت مقدماتی، این طرح اجرا شود و بازخوردهای آن را دریافت کنیم، سپس شرکت‌کنندگان در این دوره ویدئوهایی از روند تلاوت‌هایشان ارسال کنند و پس از آن نیز با توجه به اولویت‌بندی و رتبه‌بندی قرآن‌آموزان، طرح ادامه پیدا کند.

پارسا با تأکید بر اینکه استقبال خوبی در حیدرآباد از طرح ملی تلاوت شد و امیدواریم این استقبال و شور و هیجان ادامه داشته باشد تا در آینده شاهد بروز قرآن‌آموزان و قاریان ممتازی از حیدرآباد پاکستان در سطح جهان باشیم، اظهار کرد: در صورتی که شاهد برگزاری موفقیت‌آمیز این طرح در حیدرآباد باشیم می‌توانیم در سایر ایالت و شهرهای پاکستان شاهد اجرای این طرح توسط سایر نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران باشیم و از این تجربه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در کنار کلاس‌های آموزشی یک هفته‌ای کاروان طرح ملی تلاوت، محافل انس با قرآن با دعوت از قاریان شیعه و سنی کشور پاکستان با استقبال مناسب و مطلوب برگزار شد و در همان جا نیز به معرفی طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) اشاره‌ای شد تا بدانند قاریان نوجوان حاضر در این هیئت اعزامی چون آقایان محمد باقری و ابوالفضل عدالت‌خواه از ثمرات این طرح ملی هستند.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ حیدرآباد سند پاکستان درباره میزان اهتمام خانه فرهنگ به فعالیت‌های قرآنی و معرفی فعالیت‌های قرآنی ایران به پاکستان تصریح کرد: در نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایرانی در خارج از کشور فعالیت‌های متنوع قرآنی در طول سال برگزار می‌شود به عنوان مثال بخشی از این برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان (که ماه نزول قرآن است) انجام می‌شود، این فعالیت‌ها شامل برگزاری محافل تلاوت قرآن و هفته‌های قرآنی، اعزام هنرمندان قرآنی ایرانی در زمینه خوشنویسی تذهیب و ...، برگزاری نماشگاه قرآن، اعزام گروه تواشیح و حافظان و قاریان در خارج از کشور است.

وی ادامه داد: چنانکه خانه فرهنگ حیدرآباد نیز ابتدای امسال میزبان قاری خوش‌خوان کشورمان آقای کرمی بود که طی اقامت یک هفته‌‌ای ایشان، قریب به بیش از 10 مجلس تلاوت و محفل قرآنی تدارک دیده شد که با استقبال روبرو شد. همچنین ضبط استودیویی برای برخی از شبکه‌های داخلی پاکستان انجام شد تا بتوانند در طول سال از قرائت این قاری جوان کشورمان استفاده کنند.

پارسا با تأکید بر اینکه به طور کلی قرآن، یکی از محورهای وحدت بخش شیعه و سنی است، بیان کرد: در کشورهای اسلامی شبیه پاکستان و کشورهای شرق آسیا نظیر بنگلادش و اندونزی که شاهد وجود اکثریت اهل سنت هستیم، فعالیت‌های قرآنی می‌تواند موجبات نزدیکی و وحدت بیشتر شود و تجربه خودم در این مدت و با اجرای طرح‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان و میزبانی یک هفته‌ای طرح ملی تلاوت، نشان داد باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم، چرا که با انجام این فعالیت‌های قرآنی می‌توان به شایعات نادرست درباره رابطه شیعیان با قرآن، پاسخ داد و این شبهات را خنثی کرد.

یادآور می‌شود، طرح ملی تلاوت قرآن کریم با عنوان «شباب‌الرضا» از سال ۱۳۹۱ با هدف کشف استعدادهای قرآنی نوجوانان با همکاری مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و معاونت قرآن و عترت ارشاد در سطح کشور آغاز به‌کار کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha