مثال زیبای قرآن برای بی‌توجهی به قوانین الهی در سوره «جمعه»+ تلاوت
کد خبر: 4159297
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
سوره‌های قرآن/ 62

مثال زیبای قرآن برای بی‌توجهی به قوانین الهی در سوره «جمعه»+ تلاوت

در داستان‌های مختلف انبیا گروه‌هایی وجود دارند که خود را دوستدار و طرفدار پیامبران می‌دانند اما در عمل به دستورات خداوند و توصیه‌های پیامبران بی‌تفاوت هستند. در قرآن کریم چنین افرادی ظالم خطاب شده و به حیواناتی تشبیه شده‌ند که بار می‌برند.

سوره جمعه

به گزارش ایکنا، شصت و دومین سوره قرآن کریم، «جمعه» نام دارد. این سوره با 11 آیه در جزء بیست و هشتم قرآن کریم جای گرفته است. سوره جمعه که از سوره‌های مدنی است، صد و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

به اعتقاد مسلمانان «جمعه» آخرین روز هفته است و این سوره به سبب بیان قوانین نماز جمعه و آداب و شرایط آن، «جمعه» نامیده شده است. خداوند در این سوره به اهمیت نماز جمعه می‌پردازد و به مسلمانان دستور می‌دهد هنگام برپایی نماز جمعه از خرید و فروش دوری کنند.

سوره جمعه دو موضوع اصلی دارد: اول موضوع توحيد و صفات خدا و موضوع جایگاه پیامبری و مسئله معاد و ديگرى مربوط به برنامه سازنده نماز جمعه و بعضى از ویژگی‌های اين عبادت بزرگ.

سوره جمعه با اشاره به تسبیح خداوند از سوی تمامی موجودات آسمان‌ها و زمین آغاز می‌شود و بیان می‌کند خداوند در میان مردم عادی و بی‌سواد، پیامبری انتخاب کرده که با اخلاق خوب آنان را هدایت کند.

همچنین به مسلمانان هشدار می‌دهد که مانند یهودیان زمان پیامبر اسلام(ص) نباشند؛ کسانی که به سخنان کتاب آسمانی و پیامبر عمل نکردند و نشان دادند که هرچند ایمان‌ ظاهری و زبانی به‌ تورات دارند‌، اما هیچ دریافتی از مطالب و معانی آن نداشتند و مانند چهارپایانی بودند که فقط آن‌ را حمل‌ می‌کنند. با این حال آنان تصور می‌کنند که با خداوند دوستی ویژه‌‌ای دارند اما در حقیقت آنان ستمکار و ظالم‌ خوانده‌ شدند.

این سوره، مسلمانان را به حضور در مراسم نماز جمعه تشویق می‌کند؛ مراسمی که باعث وحدت مسلمانان و ایجاد ارتباط میان مردم و رهبری جامعه می‌کند. برای همین در قرآن برای حضور در نماز جمعه علاوه بر پاداش‌های اخروی، پاداش‌های دنیایی نیز مطرح شده است.

از مهم‌ترین دستوراتی که در این سوره آمده، این است که وقتى زمان برگزاری مراسم نماز جمعه فرامی‌رسد، بازار و خرید و فروش را رها کنید و برای یاد خدا حرکت کنید. افرادى را که خلاف این دستور عمل مى‌کنند و رسول خدا(ص) را در حالى که مشغول خطبه نماز است، رها کرده و به سوى خرید و فروش مى‌روند، سرزنش مى‌کند و این رفتار را نشانه آن مى‌داند که این گونه افراد، شناخت و دریافتی از کتاب خدا و دستورات الهی ندارند.

کد

تلاوت مجلسی سوره مبارکه جمعه توسط قاری بین‌المللی کشورمان «کریم منصوری»

انتهای پیام
captcha