تصویری واضح از روز قیامت در سوره جاثیه + تلاوت
کد خبر: 4137152
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
سوره‌های قرآن/ 45

تصویری واضح از روز قیامت در سوره جاثیه + تلاوت

دنیای پس از مرگ دنیایی ناشناخته و مبهم است. هر چند در کتاب‌های آسمانی و دینی در مورد آن صحبت‌هایی شده اما برخی آن را رد می‌کنند و تصور می‌کنند اینها داستان و افسانه‌های قدیمی است. با این حال، قرآن در سوره‌های مختلف تصویری روشن از جهان پس از مرگ ارائه کرده است.

سوره جاثیهبه گزارش ایکنا، چهل و پنجمین سوره قرآن کریم «جاثیه» نام دارد. این سوره با 37 آیه در جزء بیست و پنجم قرار گرفته است. این سوره که مکی است در ترتیب نزول، شصت و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

این سوره را جاثیه می‌نامند، زیرا در آیه ۲۸ آن، از به زانو درآمدن بسیاری از مردم در قیامت برای گرفتن نامه اعمالشان سخن گفته شده است. جاثیه در لغت به معنای به زانو درآمده است.

هدف این سوره، دعوت عموم بشر به دین توحید است. سوره جاثیه، نخست با مسئله توحید آغاز مى‌شود و سپس به مسئله نبوت و تأکید بر پیروی از پیامبران اشاره دارد.

همچنین به مستکبرانی که آیات و نشانه‌های خدا را انکار می‌کنند به شدت هشدار داده و تهدید کرده است و نیز به کسانى که هوای نفس خود را پرستش می‌کنند، در حالی که به گمراهی خود آگاه هستند، هشدار می‌دهد.

سوره جاثیه زاویه‌ای از مواجه شدن مشرکان با دعوت اسلامی و طریقه آن‌ها در مواجهه با دلایل و نشانه‌های این دعوت و سرسختی آن‌ها در مقابله با حقایق و مسائل دعوت اسلامی و پیروی کامل آن‌ها از هوا و هوس را برای ما ترسیم می‌کند.

سوره جاثیه حاملِ دعوت انسان‌ها به سمت خدا است. این سوره مردم را با دلیل و برهان که گاه با تهدید و تشویق همراه است، به این حقایق فرا می‌خواند.

این سوره با ذکر مسئله پیامبری و دلایل ایمان و توحید آغاز می‌شود و در ادامه به جلال و شکوه الهی و بیان نشانه‌های خداوند در آسمان و زمین و آفرینش انسان و سایر موجودات می‌پردازد.

در ادامه به گروهی از گناهکاران اشاره دارد که نشانه‌های الهی را از روی غرور نادیده گرفته و آن‌ها را انکار کرده‌اند. در این سوره تأکید شده که مجازات آنها در قیامت، جهنم و عذاب‌های دردناک است.

با این حال راه هدایت را بر آنها می‌گشاید و با بیان برخی دیگر از نشانه‌های خداوند در زمین و آسمان آنها را به تفکر تشویق می‌کند و در نهایت با اشاره به معاد به تهدید انکارکنندگان می‌پردازد.

در این سوره قیامت به صورت ملموس ارائه شده است. تمامی گروه‌ها را می‌بینیم که در انتظار بازپرسی و محاسبه اعمال خود هستند. نامه‌های اعمال خود را دریافت می‌کنند. در حالی که همه چیز در آن ثبت است؛ آن گاه امت‌های مختلف را به دو دسته تقسیم می‌کند؛ دسته‌ای مؤمنان صالح که از رحمت الهی برخوردارند و دسته‌ای کافران گناهکار که با رسوایی و توبیخ روبه رو هستند و جایگاهشان آتش است.

کد

شاهکاری از تلاوت آیه 18 سوره جاثیه توسط استاد سعید مسلم

«ثُمَّ جَعَلْنَاکَ عَلَىٰ شَرِیعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ»

انتهای پیام
captcha