مراحل زندگی انسان در سوره «حدید» + تلاوت
کد خبر: 4155837
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
سوره‌های قرآن/ ۵۷

مراحل زندگی انسان در سوره «حدید» + تلاوت

انسان از کودکی تا بزرگسالی مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد. این مراحل به دلیل شرایط و ویژگی‌های ذاتی سنین مختلف از یکدیگر متفاوت می‌شوند. به عنوان مثال در کودکی همواره مشغول بازی کردن است و وقتی بزرگ می‌شود، تلاش می‌کند زندگی خود را گسترش دهد.

سوره حدید

به گزارش ایکنا، پنجاه و هفتمین سوره قرآن کریم «حدید» نام دارد. این سوره با 29 آیه در جزء بیست و هفتم قرآن کریم جای گرفته است. «حدید» از سوره‌های مدنی است و در ترتیب نزول، نود و چهارمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

نامگذاری این سوره به دلیل آمدن واژه حدید به معنای آهن در آیه بیست و پنجم است.

در این سوره به موضوعاتی مانند توحید، صفات الهی، عظمت قرآن و وضع مؤمنان و منافقان در قیامت پرداخته شده است. در سوره حدید به داستان برخی از پیامبران مانند نوح، ابراهیم و رسیدن حضرت عیسی(ع) به مقام پیامبری و نزول انجیل پرداخته شده است. خلقت آفرینش در شش روز از دیگر موضوعات این سوره محسوب می‌شود.

آيات نخستين سوره به صورت کامل به موضوع توحيد و صفات خداوند پرداخته است و حدود 20 صفت از صفات الهى را برشمرده است.  در این سوره به گردش شب و روز و کوتاه و بلند شدن آن دو با اختلاف فصل‌های سال به‌ عنوان یکی از نشانه‌های قدرت و فرمانروایی خدا در آسمان‌ها و زمین اشاره شده است.

همچنین به عظمت و ویژگی‌های قرآن کریم می‌پردازد. بیان وضعیت دو گروه مؤمنان و منافقان در روز قیامت از دیگر موضوعات این سوره است که به این بهانه به سرنوشت گروهی از اقوام پیشین که به خداوند ایمان نداشتند، اشاره می‌کند.

این سوره زندگی انسان را به پنج مرحله تقسیم می‌کند که شامل بازی، سرگرمی، زینت، برتری‌جویی بین مردم و زیاده‌خواهی در دارایی‌ها و فرزندان می‌شود. این ویژگی‌ها مطابق با مراحل مختلف زندگی انسان از کودکی تا بزرگسالی است.

بخش مهمى از اين سوره در مورد بخشش در راه خدا و بى‌ارزش بودن اموال دنيا است. در بخشى كوتاهی نیز به موضوع عدالت اجتماعی به عنوان یکی از اهداف مهم انبیای الهی می‌پردازد.

مسئله ترک دنیا و انزواى اجتماعى نیز مورد نکوهش قرار گرفته و مسیر اسلام و روش زندگی مسلمانان را از این شیوه جدا می‌کند.

تلاوت آیات 1 تا 11 سوره حدید توسط رحیم خاکی، قاری و داور بین‌المللی کشورمان

انتهای پیام
captcha