ویژگی منافق در قرآن
کد خبر: 4159323
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
سوره‌های قرآن/ 63

ویژگی منافق در قرآن

هرگاه حقیقت‌طلبان و انسان‌های راستین مسیر درست را به گروه‌های مختلف مردمی نشان می‌دهند، عده‌ای که مخالف این جریان هستند، منافعشان به خطر می‌افتد؛ در چنین شرایطی است که به ظاهر این تحولات و تغییرات را می‌پذیرند، اما در دلشان به دنبال ایجاد انحراف هستند. رفتاری که قرآن کریم، آن را با عنوان «منافق» معرفی می‌کند.

سوره منافقون

به گزارش ایکنا، شصت و سومین سوره قرآن کریم «منافقون» نام دارد. این سوره با 11 آیه، جزء بیست و هشتم قرآن کریم جای گرفته است. این سوره که مدنی است، در ترتیب نزول، صد و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. «منافقون» جمع کلمه «منافق» است و منافق كسى است كه در درون خود كافر است، اما در ظاهر ادعای مسلمانی می‌کند.

این سوره از منافقان و ویژگی‌ها و رفتار آنان سخن می‌گوید و دشمنی شدید آنان را نسبت به مسلمانان نشان می‌دهد. این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد تا در مورد خطر منافقان احتیاط کند و مؤمنان را به بخشش در راه خدا و دوری از دورویی توصیه می‌کند.

این سوره با نشان دادن چهره واقعی آنان، توطئه منافقان علیه مسلمانان را نشان می‌دهد و از محروم شدن آنها از بخشش و رحمت خداوند سخن می‌گوید. عوامل فراموشی از یاد خدا که همان زندگی دنیوی، مال و مقام و فرزندان است را یادآوری می‌کند.

مسئله منافقان و شناخت آنان از ابتدای گسترش اسلام بسیار اهمیت داشته است، چرا که سخنان و رفتار آنان باعث به وجود آمدن اختلاف میان گروه‌های مختلف مسلمانان می‌شد. این سوره با تأکید بر ویژگی‌های منافقان، به ضرورت شناخت منافقان و دوری مسلمانان از آنها می‌پردازد.

از جمله ویژگی‌های منافقان که در این سوره آمده می‌توان به این مسائل اشاره کرد:

  • نخستين نشانه نفاق، دوگانگى ظاهر و باطن است؛ با زبان، اظهار ايمان مى‌كنند، اما در دلشان ايمان ندارند.
  • برای سخنان خود به سوگند خوردن پناه می‌برند، اما در واقع این روش وسیله‌ای برای ایجاد مانع در برابر رسیدن مردم به حقیقت است.
  • ظاهر آنان آراسته و جالب است و بیانی شیرین و جذاب دارند. با این حال اجسامى بی‌روح، و صورت‌هایى بی‌معنى و بدن‌هایی توخالى دارند و از خود استقلال و اراده‌ای برای تصميم‌گیری ندارند؛ مانند چوب‌های خشکی که به دیوار تکیه داده‌اند.
  • ترس و وحشتى عجيب هميشه بر قلب و جان آنها وجود دارد و همیشه در مورد همه مسائل تردید و بدبينى دارند.

تلاوت سوره منافقون توسط قاری بین‌المللی شهریار پرهیزکار

انتهای پیام
captcha