تأکید بر دوری از دشمنان خدا در سوره «ممتحنه» + فیلم
کد خبر: 4158811
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
سوره‌های قرآن/ 60

تأکید بر دوری از دشمنان خدا در سوره «ممتحنه» + فیلم

دشمنان دین همیشه به دنبال از بین بردن دین و دینداران بوده‌اند؛ گاهی از جنگ و زور و ظلم استفاده می‌کنند و گاهی دست دوستی دراز می‌کنند.

سوره ممتحنه

به گزارش ایکنا، شصتمین سوره قرآن کریم «ممتحنه» نام دارد. این سوره با 13 آیه در بیست و هشتمین جزء قرآن کریم قرار گرفته است. ممتحنه که سوره‌ای مدنی است، در ترتیب نزول، نود و یکمین سوره‌ای است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

این سوره را «مُمتَحنه» نامیده‌اند؛ زیرا در آیه دهم آن، به پیامبر(ص) دستور داده شده تا زن‌های مهاجر را امتحان کند تا علت و انگیزه ترک شوهرانشان و مهاجرتشان از مکه به مدینه معلوم شود.

پس از آنکه پیامبر(ص) از مکه به مدینه مهاجرت کرد، یاران ایشان و مسلمانان نیز به مکه آمدند. در این میان برخی زنان که به پیامبر(ص) ایمان آورده بودند نیز به مدینه آمدند. پیامبر اکرم(ص) از طرف خداوند دستور داشت تا آنها را در مورد انگیزه این مهاجرت آزمایش کند.

سوره ممتحنه درباره دوستی مؤمنان با کُفار سخن می‌گوید و به‌شدت آن را منع می‌کند. هم در ابتداى سوره نسبت به دوستی با کفار هشدار می‌دهد و هم در آخر سوره؛ در میان آیات این سوره نیز قوانینی در مورد زنان مهاجر و بيعت زنان با پیامبر(ص) سخنانی مطرح شده است.

در این سوره، دوری کردن ابراهیم نبی(ع) از بت‌پرستی و درخواست از خدا برای بخشش پدرش، آذر را به عنوان نمونه‌ای از دوری کردن از کفر مطرح کرده است.

محتوای این تأکید دارد که کافران با این نیت با مسلمانان دوست می‌شوند که آنها را از مسیر درست منحرف کنند و در نهایت آنها را به دین خود بکشانند. آنها به دلیل اینکه به آخرت اعتقاد و امیدی ندارند، نمی‌توانند دوستان خوبی برای مؤمنان باشند.

تلاوتی از آیات سوره ممتحنه توسط محمد طوخی

انتهای پیام
captcha