امام خمینی(ره) در مقام سخن و عمل پیشوای وحدت اسلامی بود
کد خبر: 4147573
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
عضو هیئت‌ امنای جنبش توحید اسلامی لبنان:

امام خمینی(ره) در مقام سخن و عمل پیشوای وحدت اسلامی بود

عمر الایوبی، عضو هیئت‌ امنای جنبش توحید اسلامی لبنان امام خمینی(ه) را در مقام سخن و عمل از پیشوایان وحدت در جهان اسلام توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، استاد عمر الایوبی، عضو هیئت‌ امنای جنبش توحید اسلامی لبنان در نشست «اندیشه وحدت‌گرایانه امام(ره) در سیره شیخ سعید شعبان» در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: شیخ سعید شعبان از همان دوران جوانی دعوت به راه خداوند را آغاز کرد و در این دعوت خود دارای حکمت و اخلاص بود، پس از پایان تحصیلات خود در الازهر به زندگی، کار و جهاد در کشورهای اسلامی مختلف پرداخت تا آنکه دوباره به زادگاه خود طرابلس بازگشت و همچنان مردم را به راه خداوند دعوت می‌کرد تا آنکه آتش فتنه جنگ داخلی برافروخته شد و اولویت اول او در این دوران وحدت مسلمانان بود و با تلاش و کوشش در این راه پایمردی کرد و صراحت او گاه در این راه برای برخی آزاردهنده بود چرا که در راه حق تعارف‌بردار نبود و شجاعت او گاه تکان‌دهنده بود اما همین ویژگی بود که مردم را در بحران‌ها گرد او جمع می‌کرد.

وی در ادامه افزود: شیخ سعید شعبان آن هنگام که امت اسلامی در خط بود، از تمام خطوط قرمز فراتر می‌رفت چرا که او به عالم اسلام و مسائل آن نظر داشت. شیخ سعید شعبان زمانی که ملت در معرض خطر قرار گرفت از همه خطوط قرمز عبور کرد زیرا در سطح جهان اسلام و مسائل آن می‌اندیشید. از نگاه او خلل در صفوف اسلامی حرام بود و حفظ وحدت صفوف مسلمانان بر هر مصلحت و منفعتی برتری داشت چرا که منافع ما جز با وحدت صفوف حاصل نمی‌شود.


بیشتر بخوانید:


این بود عالم عامل، پیشوای صبور، واعظ حکیم، عالم و مجاهد، شیخ سعید شعبان که رحمت خداوند بر او باد و خداوند او را در بهشت خود جای دهد و در علیین با شهدا و صدیقین محشور کند.

امام خمینی(ره) پیشوای وحدت در جهان اسلام

عضو هیئت‌امنای جنبش توحید اسلامی لبنان در ادامه سخنان خود و در مورد اندیشه‌های وحدت‌گرایانه امام(ره) تصریح کرد: امام خمینی(ره) در عرض 10 سال به چیزی دست یافت که بزرگ‌ترین انقلاب‌ها و بزرگ‌ترین ملت‌ها قادر به دستیابی به آن نبودند. امام با انقلاب خود توانست اعتماد ملت را به خود و دین خود بازگرداند و با طرح شعار «نه شرقی، نه غربی» ملت را از تبعیت و پیروی قدرت‌های بزرگ رهایی بخشد. امام با مطرح ساختن شعار «نه سنی و نه شیعی، اسلامی و اسلامی» وحدت امت اسلامی را بازگرداند.

به گفته وی این دو شعار که امام آن را مطرح کرد، انقلاب او را به وضوح از بقیه انقلاب‌هایی که پس از سقوط خلافت اسلامی در جهان اسلام برپا شد، متمایز می‌کند. این شعارها، روشن بودند و احتیاجی به تأویل و تفسیر نداشتند، امام با مطرح ساختن این شعارها برای انقلاب خود، امت اسلامی را به مسیر صحیح بازگرداند و با انقلاب خود الگویی شد که به روشنی قدرت امت اسلامی بر تغییر مسیر تاریخ و مراکز قدرت در آن را نشان می‌دهد.

شیخ الایوبی افزود: امام خمینی(ره) کم‌سخن و بسیار اهل تأمل و تفکر بود. فقط در موقعیت‌های لازم، سخن می‌گفت. هرگاه با ایشان سخن می‌گفتم، صدایش به سختی جز از سوی مستمع او شنیده می‌شد و راضی بود که در خانه‌ای زندگی کند که افراد بسیاری در آن زندگی می‌کردند و در منطقه‌ای زندگی کند که اکثر ساکنان آن فقرا باشند.

امام خمینی (ره) در مقام سخن و عمل پیشوای وحدت در جهان اسلام بود

عمر الایوبی با بیان اینکه آرمان امام(ره) در عرصه اسلامی مطرح بود و این عرصه نیز عرصه‌ای جهانی و بین‌المللی است، تصریح کرد: امام راحل می‌دانست که انقلاب او تنها انقلاب ملت ایران نیست بلکه انقلاب مسلمانان در سطح جهان است؛ او خود می‌گفت که این انقلاب مستضعفین جهان است.

وی افزود: امام خمینی، آرزوی وحدت اسلامی را در سر می‌پروراند، لذا شعار «نه سنی نه شیعه» را سر می‌داد و مسلمانان را از شرق آسیا تا غرب آفریقا یک امت می‌انگاشت و از این‌رو شعار «ای مسلمانان متحد شوید» را سر می‌داد؛ و این امر در تمام سخنان و رهنمودهای او آشکار بود که نیروی مسلمانان در وحدت صفوف آن‌هاست و اگر متحد شوند، اسرائیل را از صحنه روزگار پاک می‌کنند و می‌توانند سلطه استکبار بر جهان را از بین ببرند.

شیخ الایوبی گفت: طرفداران وحدت اسلامی بسیارند، اما عاملان به آن بسیار اندک، اما امام(ره) شعارهای وحدت اسلامی را مانند یکی از اصول دین مطرح می‌کرد چرا که خداوند تعالی در کلام خود تأکید کرده است: «إن هذه أمتكم أمة واحدة». ما همچنان امیدواریم که ایران روابط خود را با همه کشورهای عربی و اسلامی احیا کند، بنابراین بازگشت روابط عربستان و مصر را خجسته می‌دانیم، باید این روابط را مبارک بدانیم، چرا که باعث می‌شود ایران به همه نزدیک شده و در همه گروه‌ها تأثیرگذار باشد.

وی در پایان گفت: خداوند متعال امام و همه شهدایی را که در راه پیروزی انقلاب، به شهادت رساندند، رحمت کند؛ و از خداوند متعال مسئلت داریم که ایشان را در رحمت واسعه خود غرق کند و همچنین از خداوند می‌خواهیم تا تمام اموات مسلمین در طول تاریخ را مورد رحمت خویش قرار دهد و الحمدالله رب العالمین.

نشست اندیشه وحدت‌گرایانه امام خمینی(ره) در سیره علامه شیخ سعید شعبان(ره) از سلسله نشست‌های علمی و فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب قم روز گذشته، 23 خرداد با حضور شیخ مصطفی ملص؛ اندیشمند لبنانی، شیخ محمد خضیر؛ رئیس مجمع اسلامی گفت‌وگو، استاد عمر الایوبی؛ عضو هیئت‌ امنای جنبش توحید اسلامی، انور ورده؛ نویسنده و استاد دانشگاه، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری؛ معاون امور بین‌الملل و عباس خامه‌یار؛ معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در این دانشگاه برگزار شد. 

انتهای پیام
captcha