تأکید اندیشمندان بر بعد انقلابی اسلام در مبارزه با استبداد آمریکایی
کد خبر: 4148777
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
در کنفرانس وحدت اسلامی بیروت انجام شد؛

تأکید اندیشمندان بر بعد انقلابی اسلام در مبارزه با استبداد آمریکایی

اندیشمندان اسلامی در کنفرانس وحدت اسلامی بیروت بر بعد انقلابی اسلام تأکید کردند و گفتند امت اسلامی نسبت به مقاصد آداب حج در لزوم مبارزه با نمادهای استبداد و گمراهی آگاه باشند.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، جنبش توحید اسلامی لبنان نخستین کنفرانس درباره اندیشه شیخ سعید شعبان، بنیانگذار این جنبش را روز یکشنبه به مناسبت بیست و پنجمین سالروز وفات وی با عنوان وحدت اسلامی مسیر ما به سمت فلسطین است در هتل کومودور بیروت برگزار کرد.

حسن خلیلی، کاردار سفارت ایران در بیروت و مسئولینی از دانشگاه جامعه المصطفی(ص) در سوریه و لبنان در کنار شیخ عبدالمجید عمار، عضو شورای سیاسی و مسئول پرونده اسلامی حزب الله، شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و شماری دیگر از شخصیت‌های حزبی و اسلامی لبنان و فلسطین و هیئتی از اتحادیه اسلامی پاکستان در این مراسم حضور داشتند.

این کنفرانس با صدور بیانیه پایانی بر اهمیت تعمیم اندیشه عالم فقید شیخ سعید شعبان الوحدوی تأکید کرد و آن را راه دستیابی ملت‌های اسلامی به پیروزی در احیای حقوق خود در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی و راه یاری آرمان‌های امت اسلامی و بخصوص قدس و فلسطین، آزادسازی مقدسات و پشتیبانی از مستضعفان در مقابله با توطئه‌های کفار جهانی دانست.

در این بیانیه ضمن تمجید از دستاوردهای مقاومت در راستای تحقق دیدگاه بنیانگذار جنبش توحید اسلامی با عنوان سرسختی علیه کفار و مهربانی با مؤمنان برای دستیابی به پیروزی گفت: مؤمنان با شعار وحدت بزرگ، وحدت میدان‌ها و جبهه‌ها و اتحاد ملت‌ها را رقم زدند به نحوی که امروز ارکان محور مقاومت در مقابله با صهیونیست‌های اشغالگر به دنبال نابودی بی بازگشت اسرائیل طبق وعده قطعی قرآن کریم هستند.

تاکید اندیشمندان بر  بعد انقلابی اسلام در مبارزه با استبداد آمریکایی/اماده

کنفرانس مذکور همچنین از اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام خواست در قبال دغدغه‌های اساسی امت اسلامی و در رأس آن مبارزه با استعمار، تفرقه‌گرایی و اشغالگری  متحد باشند و همه تلاش خود را به کاربندند تا برنامه‌ای برای برون رفت امت از آن به کار گیرند.

در این بیانیه بر چند نکته تأکید شد، نخست اینکه وحدت اسلامی صرفاً تصمیمی نیست که مصلحت سیاسی آن را دیکته کند، با وجود این که وحدت اسلامی بسیج نیروها و توانمندی‌های امت است که بدون آن ایمان واقعی نمی‌شود.

دوم اینکه وحدت ملی از جمله در لبنان به نفع وحدت عربی و اسلامی است و به مسئله فلسطین کمک می‌کند.

سوم اینکه فلسطین فقط سرزمین اشغال شده توسط دشمن نیست و وظیفه ماست که آن را بازپس‌گیریم، زیرا فلسطین قلب جهان اسلام است و بلکه مسئله فلسطین بود که بعد انقلابی اسلام را زنده کرد.

چهارمین نکته در بیانیه کنفرانس وحدت بیروت، انقلاب اسلامی ذکر شده و آمده است: آگاهی به بعد انقلابی  اسلام یکی از اهداف نهضتی بود که در سخنان شیخ سعید پدیدار شد، نماز و روزه و حج و قرآن... ارزشی ندارد اگر انسان را وادار به شتاب در حمایت از حق و عدالت و مقابله با ظلم و ستم نکند. حج کسی که که بدنش کعبه معظمه را طواف کند و قلبش کاخ سفید را طواف می‌کند، درست نیست  و رمی جمرات در حج نیز در صورتی درست است که امت اسلامی آگاه باشد، مقصود از این تکلیف شرعی، مبارزه با نمادهای استبداد و گمراهی از جمله حاکمانشان و دار و دسته آنها است.

علامه مجاهد شیخ سعید شعبان، دبیرکل حرکت توحید اسلامی لبنان در سال ۱۹۳۰ در بترون لبنان متولد شد.

تحصیلات خود را از همان شهر آغاز  و سپس همراه خانواده به طرابلس عزیمت کرد، او برای ادامه تحصیلات در مقاطع عالی به مصر رفت و در دانشگاه الازهر اجازه اجتهاد و ادبیات عربی دریافت کرد. وی در ابتدای جهاد در دهه ۳۰ میلادی در مصر همواره با حرکت‌های جهادی اخوان المسلمین علیه رژیم صهیونیستی همراه بود.

وی بعد از اینکه از الازهر فارغ‌التحصیل شد به  مراکش سفر کرد و با اندیشمند اسلامی «مالك بن نبی» آشنا شد و نزد وی تاریخ و تمدن اسلامی را آموخت و سپس به عراق رفت و تا سال ۱۹۶۴ در آنجا ‌ماند.

در سال ۱۹۶۴ به لبنان بازگشت و مدرسه ایمان و در ادامه مدرسه «الرسالة الإسلامیة» را تأسیس کرد.

شیخ سعید شعبان در ساخت مساجد و مؤسسات زیادی شرکت داشت که از جمله این مساجد می‌توان به مسجد خلفای راشدین اشاره کرد که پیش از کامل‌کردن آن، درگذشت و مزار وی نیز در این مسجد قرار دارد.

 از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این عالم لبنانی می‌توان به تأسیس و عضویت در مجمع تقريب بين مذاهب اسلامی ایران، تأسیس و عضویت در تجمع علمای مسلمين لبنان، فعالیت به عنوان خطیب جمعه در طرابلس و مناطق شمالی لبنان و همچنین فعالیت به عنوان خطیب و امام مسجد توبه طرابلس و مسجد محمدامین اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha