رشد و پیشرفت با حمایت از سرمایه‌های انسانی محقق می‌شود
کد خبر: 4148140
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
امام جمعه موقت برازجان:

رشد و پیشرفت با حمایت از سرمایه‌های انسانی محقق می‌شود

حجت‌الاسلام ابوذر شاد گفت: رشد و توسعه و پیشرفت آرمانی نیازمند پیروی از حکمت‌ها و رهنمودهای راهبردی رهبر معظم انقلاب و دانش‌آموختگی آموزش‌پایه و حمایت از سرمایه‌های انسانی است.

حجت‌الاسلام ابوذر شاد

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر شاد، امام جمعه موقت برازجان، امروز، ۲۶ خرداد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر برازجان، ضمن گرامیداشت ۲۷ خردادماه، سالروز تشکیل جهادسازندگی به فرمان امام خمینی(ره)، گفت: امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با نگاهی جامع در مقوله پیشرفت، در ابتدا به نقد رویکردها و تئوری‌های موجود در داخل کشور می‌پردازند و از دیدگاه ایشان، در کشور ما همه در برابر پیشرفت به عنوان یک آرمان‌ مطلوب يك‌ جور نيستند و يك‌طور فكر نمى‌كنند.

امام جمعه موقت برازجان ادامه داد:‌ افراد از این جهت به چند دسته تقسم می‌شوند: گروه اول کسانی هستنند که دچار غفلت و روزمرگى‌اند، سرشان گرم مسائل روزمره است و يادشان نمى‌آيد كه آرمانى هم وجود دارد این گروه چندان توجهی به مسائل پیشرفت و مبانی و الگوهای شکل‌دهنده‌ی آن ندارند. در حقیقت می‌توان گفت از منظر رهبر فرزانه انقلاب این دسته از افراد دغدغه‌ آرمان‌ها و الگوهای نیل به آرمان‌ها را ندارند. شاید بتوان گفت این دسته افراد بیشتر پیرو سایر افرادند و خودشان را با شرایط موجود سازگار می‌سازند.

وی در ادامه با تشریح سایر رویکردها داخلی نسبت به پیشرفت کشور از منظر رهبرانقلاب، افزود: دسته دیگر افرادهستند که دغدغه دارند اما مأيوس، غمگين و افسرده‌اند و دچار وادادگی هستند؛ نگاه‌شان بدبينانه است و مى‌گويند نمى‌شود كارى كرد. از نظر امام خامنه‌ای، این دسته از خير حيات طيبه مى‌گذرند اينها هم با اين‌كه دغدغه دارند و غافل نيستند، در نهايت به دام غفلت و روزمرگى مى‌افتند. از دیدگاه بصیرانه رهبری در بعضى‌ها اين احساس سطحى است اما در بعضى‌ها هم اين احساس عميق است.

حجت‌الاسلام شاد اضافه کرد: دسته دیگر کسانی هستند كه طالب توسعه و رشد و پيشرفت هستند اما راه آن را در تقليد مطلق از الگوهاى غربی جستجو مى‌كنند واین طیف در برابر برخی جاذبه‌های الگوهای غربی از قبیل: روح خطرپذيرى، روح ابتكار، روح اقدام، انضباط، دعوت به كار و تلاش، دعوت به وقت‌شناسى، دعوت به رعايت دقايق و ذرّه‌هاى سرمايه‌هاى انسانى، دعوت به شکوفا کردن استعدادها، دعوت به سازندگى، دعوت به توليد ثروت و دعوت به نوسازى دنیا درحدی دلباخته می‌شوند که به نوعی مقلد الگوهای غربی می‌شوند و این تفکر غرب‌گرایی متاسفانه خود و هم کیشانشان را به مصیبت‌های دنیای غرب سوق می‌دهند.

امام جمعه موقت برازجان با اشاره به این مطلب که خودباوری و اتکا به فرهنگ غنی اسلام و توانمندی‌های داخلی و رویکرد خودباوری و جهادی ضامن پیشرفت و عزت و استقلال و آينده انقلاب است، گفت: دسته‌ چهارم از رویکردهایی که در داخل نسبت به پیشرفت کشور وجود دارد از منظر مقام معظم رهبری، کسانى هستند كه خود را باور دارند. اينها فكر مى‌كنند كه در مجموعه‌ انديشه و معرفت و دستورالعمل موجود در اختيار ملت ايران و يك جوان آگاه و بيدار ايرانى به‌قدر كفايت براى رسيدن به آن الگو به شكل كامل راه وجود دارد واین طیف خودباوران  هستند، حال کدام رویکرد عزت‌مندانه و مقبول است آیا کسانی که دلباخته الگوهای غربی هستند و به عنوان مثال ربا را فرمان اقتصاد می‌دانند واز نگاه تک بعدی الگوی غربی به توسعه و پیشرفت و بی‌توجهی به معنویات غفلت کرده‌اند لذا یکه‌تازی می‌کنند تاحدی که چشم بر روی ناکامی‌های الگوهای غربی می‌بندند.

مسئول دفترنمایندگی ولی‌فقیه در سپاه جوادالائمه(ع) شهرستان دشتستان، به نواقص الگوهای غربی و ناکامی‌های آنان از منظر مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: نگاه تک بُعدی به توسعه، بی‌توجهی به معنویات و... از دیدگاه حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)؛ هنرِ يك مجموعه و يك مكتب، اين است كه همه‌ عوامل در آن جمع باشد. و الاّ اگر يک مكتب، فقط جهان‌گيرى‌اش خوب باشد، مى‌تواند فتوحات كند؛ اما نمى‌تواند نگه‌دارد. منابع طبيعى را خوب مى‌تواند حفظ كند؛ ولى از حفظ منابع انسانى، ناتوان است. رشد مادّى مى‌تواند بدهد؛ اما در دادنِ رشد معنوى مى‌ماند و درناکامی های فرهنگ غرب می‌توان به: شیوع جنایت و جنگ، مسئله‌ استعمار و غارت سایر ملل، ساخت بمب‌های اتمی و شیمیایی، نبود دموکراسی واقعی، نبود آزادی واقعی، زوال عاطفه و تضعیف بنیان خانواده، رواج فساد و فحشا و... از منظر رهبر انقلاب؛ مبتنی بر سنت و وعده‌ الهی فرجامی جز هلاکت و نابودی برای غرب و ملل غربی نمی‌بینند.

وی ادامه داد: این یک قاعده‌ حتمی است که بنیان جامعه بر پایه‌ی فساد، جنایت، خودسری و شهوت‌پرستی محصولی جز ویرانی نخواهد داشت. و رهبر فرزانه انقلاب فرمودند که شما جوان‌ها آن‌روز را خواهيد ديد كه اين دنياى متمدن غربى از نبود معنويت، دچار هلاكت و نابودى خواهد شد؛ از اوج توانايى‌ها و اقتدارى كه امروز از آن برخوردار است، به حضيض ذلت و ناتوانى خواهد افتاد.

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha