کتاب فرهنگ‌نامه شهدای روحانی رونمایی شد
کد خبر: 4123298
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
با حضور آیت‌الله اعرافی؛

کتاب فرهنگ‌نامه شهدای روحانی رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ‌نامه شهدای روحانی» شامل بیش از چهار هزار شهید روحانی، اول اسفند در دفتر مدیر حوزه علمیه در قم برگزار شد.

اراسیل// کتاب فرهنگ‌نامه شهدای روحانی رونمایی شدبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، اول اسفند در مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ‌نامه شهدای روحانی»، که در دفتر ایشان در قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد پیش رو گفت: همه ما باید نسبت به راهپیمایی کم‌نظیر و یا شاید بی‌نظیر مردم در 22 بهمن امسال شکرگزار باشیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، باید سر تعظیم در برابر ملت بزرگ و رشید ایران فراهم آوریم، ملتی که با وجود ده‌ها چالش و سختی، در یک نقطه عطف تاریخی به اقتضای هویت اصیل ایرانی و انقلابی و اسلامی خود عمل کردند و خود را در این صحنه نشان دادند و افتخار آفریدند.

وی با بیان اینکه مردم پیام‌های گوناگونی برای دوست و دشمن تولید کردند، افزود: مسئولان باید بیش از این قدردان ملت باشند و کارآمدی و کارگشایی و تلاش مجاهدانه برای گره‌گشایی از امور مردم را به عمل بیاورند.

اعرافی با تجلیل از خانواده شهدا به خصوص خانواده معظم شهدای روحانی، گفت: این کتاب تابلوی باعظمتی از روحانیت را در قالب معرفی شهدای روحانی نمایان می‌کند و از این بابت از نویسنده کتاب قدردانی می‌کنم و قصد داریم که تمام مدارک شهدای روحانی تا چند ماه آینده صادر شود. 

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در کتاب شهداءالفضیله و متمم‌های این کتاب، که از آثار علامه امینی است، 500 شهید روحانی در حدود هزار سال و بعد از عصر غیبت شمارش شده‌اند. البته در زمان امام خمینی(ره) شاهد درخشش گفتمانی نو و بازگشت به گفتمان ایثار و جانبازی هستیم و این دوره توأم با مشقت و سختی بود، ولی روحیه ایثار و شهادت به اوج رسید.

اعرافی اظهار کرد: قشر روحانیت بیش از 4 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است که در مقایسه با سایر اقشار رقمی بالا و مایه افتخار است. البته حوزه باید در این زمینه پیشتاز باشد. ملت بزرگ ما هم در مقایسه با قرون قبل صحنه‌های بزرگی را خلق کرد و فرهنگ مجاهدت در راه خدا در پرتو انقلاب اسلامی در دفاع مقدس تداوم یافت و سپس مدافعان حرم فرهنگ مجاهدت را ادامه دادند. 

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: از نکات جالب در تاریخ شهدای حوزه و روحانیت، جامعیت کاروان بزرگ شهادت است. در بین این چهار هزار شهید از طلبه سال اول تا بزرگترین مجتهدان و مراجع مشاهده می‌شوند. در واقع یک طیف گسترده علمی و سنی به چشم می‌خورد که در تاریخ بی‌نظیر است. در قله این شهدا شهید صدر و شهید مطهری و شهید بهشتی و... جای دارند. شهدا شامل شهدای داخل و خارج کشور می‌شوند و در بیش از 20 ملیت شهیدان روحانی و حوزوی داریم و در بین آنان شهدای مذاهب اسلامی و خانم و آقا وجود دارند که در جبهه نقش‌های مختلفی مانند مبلغ، سرباز و فرمانده داشتند. 

 

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن مولایی، مدیر عامل مؤسسه انتشارات حوزه علمیه، درباره این کتاب گفت: در تالیف این کتاب و برای ماندگار شدن ایثار روحانیون و خانواده ایشان، شروع به جمع‌آوری اسناد و مدارک مرتبط با شهدای روحانی ایشان کردیم و نویسنده کتاب هم خودشان سابقه حضور در 100 عملیات را دارند.  

وی افزود: کمتر از دو سال قبل، نویسنده کتاب یعنی آقای ساعد نیکبخت را زیارت کردم و دیدم کتاب تقریبا کامل و اطلاعات لازم جمع‌آوری شده است و از همان موقع و با حمایت مدیر حوزه‌های علمیه وارد فرایند نشر شد و غیر از این هیچ کتابی درباره شهدای روحانی ندیده‌ام که همه شهدای روحانی را در یک جلد کتاب آورده باشد.

مولایی بیان کرد: این کتاب در عین تصویری‌بودن، استنادی است یعنی چهار هزار شهید را با حدود 40هزار ریزداده اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، پرونده حوزه، محل دفن و شهادت و ... را در یک مجموعه جمع‌آوری کرده و از زیبایی‌های کتاب این است که با روحیه تقریبی نوشته شده است یعنی طلاب شهید اهل سنت هم در کنار تشیع بیان شده‌اند، همچنین 4 طلبه خواهر شهید هم در کتاب مورد توجه قرار گرفته است. 

مدیرعامل مؤسسه انتشارات حوزه علمیه تصریح کرد: کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اصلی آن در محضر شهداست یعنی شهدا را توصیف کرده‌اند، بخش دیگر نمودار اختصاری از اطلاعات و اسامی شهدا در 80 صفحه در بخش پایانی آمار و اسناد شهدا و نمودارهای زیبا که کمیاب است آورده‌اند مثلا نمودار سنی و علمی و استانی شهدای روحانیت. 

مولایی اظهار کرد: این کتاب به عنوان نماد پیشتازی و پرچمداری حوزه و روحانیت در عرصه جهاد و شهادت است یعنی اگر حوزه، مردم را به ایثار و شهادت دعوت کرده است خودش پیشتاز بوده است و در این دوره که وظیفه جهاد تبیین داریم باید این سند پرافتخار پیشتازی روحانیت را به نحو شایسته در رسانه‌ها برای مردم معرفی کنیم.

همچنین ساعد نیکبخت، نویسنده این کتاب در سخنانی گفت: به جرئت می‌گویم بنده و دوستانم در تالیف این کتاب هیچ‌کاره بودیم و هر چه هست از فضل خداوند است زیرا جمع‌آوری پرونده 4 هزار شهید با جزئیات و با اینکه گرفتن آمار از مراکز مختلف هم بسیار دشوار است در ابتدا کاری ناممکن می‌نمود.

وی افزود: معاونت آموزش حوزه حمایت زیادی از ما کردند زیرا ما تا پرونده حوزوی افراد شهید را احراز نمی‌کردیم امکان درج در کتاب را نداشتیم. بیش از 20 سال است که برای تالیف این کتاب وقت صرف شده است. یافتن مدرک تحصیلی اهل سنت و بانوان کار بسیار سختی بود و حتی در برخی مواقع به این نتیجه رسیدیم که کار را رها کنیم.

نیکبخت تصریح کرد: در این کتاب همه شهدای روحانی به ترتیب تاریخ شهادت در کتاب آورده شده‌اند همچنین غیر از شهدا، همه کسانی که بیشتر از سه ماه جبهه داشته‌اند، فرزندان شهید و جانبازان 5 درصد به بالا و همه شهدای روحانی شیعه و سنی را احراز و جمع‌آوری کرده‌ایم. همه سادات شهید هم در این کتاب مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند. 

نویسنده این کتاب گفت: بنده اقرار دارم که این کتاب قطعا نقایصی دارد که باید به مرور زمان برطرف شود. 

انتهای پیام
captcha