جزئیات بیست‌ونهمین مسابقات سراسری قرآن بسیج اعلام شد + فیلم
کد خبر: 4120737
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

جزئیات بیست‌ونهمین مسابقات سراسری قرآن بسیج اعلام شد + فیلم

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری مرحله نهایی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج کشور از برگزاری این مسابقات در تاریخ ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه خبر داد.

نشست خبریبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مرحله نهایی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج کشور امروز چهارشنبه، 19 بهمن‌ماه در محل مجتمع ولیعصر(عج) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، مسئول دارالقرآن بسیج برگزار شد.

در آغاز نشست، رضایی با نیم‌نگاهی به مسئله قرآن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از برکات و آثار این پیروزی عظیم، ترویج قرآن در پهنه کشور بود. اگر خیلی کوتاه و فشرده مرور کنید، می‌بینید که توجه به قرآن امروز به شکلی است که هم شبکه اختصاصی قرآن در سیما و هم رادیو قرآن در صدا و همینطور خبرگزاری قرآن و معلمان رسمی و درس رسمی قرآن در مدارس داریم. فضای تحصیلات قرآنی در سطوح عالی در استان‌های مختلف وجود دارد. بحث مباحث تفسیر، مسابقات و مسائل آموزشی و کلاس‌ها از موضوعاتی است که در 44 سال انقلاب اسلامی رشد و توسعه قابل توجهی داشته و نیازمند شکرگزاری است.

وی ادامه داد: شخص اول امت، مقام معظم رهبری سالیانه جلسات قرآن دارند و با قراء و قرآنی‌ها گفت‌وگو می‌کنند که این نشانه‌ای برای اهمیت داشتن قرآن در جامعه و نظام است. همین نمونه خود بسیج است که برخاسته از میان مردم و پرچم‌دار حرکت‌های مردمی است و یکی از محورهای کار خود را از ابتدا مسابقات و ترویج قرآن قرار داده است.

رضایی بیان کرد: غیر از سال‌هایی که موانعی وجود داشت، بیست و نه دوره است که بسیج مسابقات قرآن را از برکت انقلاب اسلامی برگزار می‌کند. حوزه‌های موفقیت و رشد کشور ما حوزه‌های متعددی است و یکی از ‌آن‌ها، حوزه فرهنگ و اندیشه است که در این حوزه قرآن یکی از مهم‌ترین مسائل است. نهال‌ها و شکوفه‌های قرآنی زیادی در سراسر کشور پرورش یافته‌اند و در مسابقات خودمان هم داریم که از سنین حتی کودکی افرادی با قرآن مأنوس شده‌ و در مسیر قرآن قرار گرفته‌اند و این جای شکرگزاری دارد.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور در مورد بیست و نهمین دوره مسابقات اظهار کرد: سال 1401 از این حیث سال ویژه‌ای بود و در ابتدای سال و در روزهای پایانی بعد از ماه رمضان اختتامیه بیست و هشتمین دوره را برگزار کردیم که مربوط به سال 1400 بود، کار به خاطر کرونا به تأخیر افتاد، اما باعث نشد که آن را رها کنیم و بلافاصله بعد از آن، بیست و نهمین دوره آغاز شد.

مسجد؛ محور این دوره

وی افزود: تفاوت شاخص و عمده بیست و نهمین دوره با دوره‌های قبلی این است که تا دوره‌ بیست و هشتم رقابت‌ها از سطح شهرستان شروع می‌شد، سپس برگزیدگان مرحله استانی مشخص می‌شدند و بعد در ادامه مرحله ملی برگزار می‌شد. وقتی در ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری فرمودند که یکی از راه‌های رسیدن به قله‌های تعیین شده رقابت بین مساجد است، از این رو بیست و نهمین دوره را بر پایه رقابت بین مساجد طراحی و مرحله بین مسجدی را اضافه کردیم. با شبکه مویرگی تشکیلات بسیج که حتی در دل روستاها پایگاه مقاومت داریم بنا بر این آن ظرفیت را داشتیم و کار با این مدل طراحی شد و در دستور کار قرار گرفت.

رضایی اظهار کرد: در سال 1400 بالغ بر 23 هزار نفر ثبت‌نامی داشتیم، در دوره جدید و با توجه به رویکرد جدید، آمارها با ثبت نام بر اساس کد ملی و تلفن همراه و پیامک تأیید بالغ بر 118 هزار شرکت‌کننده در سنین مختلف و رشته‌های مختلف بود. از ابتکارات بسیج است که غیر از رقابت حرفه‌ای، زمینه‌ای هم برای حضور خانوادگی در مسابقات فراهم شده و بخشی هم برای ایده‌پردازی و ارائه ایده‌های قابل توسعه طراحی شده و این هم از بخش‌های مسابقات بوده که 390 نفر در آن شرکت کرده‌اند. 953 نفر در بخش گروهی، 89494 نفر در بخش فردی و 1165 نفر در بخش خانوادگی شرکت کرده‌اند. بخش خانوادگی آسان‌تر است و تکالیف آن‌ها به شکلی است که با یک دوره کوتاه آمادگی و تمرین امکان شرکت در آن فراهم می‌شد.

وی بیان کرد: به توفیق الهی در هفته بسیج در آذرماه مسابقات در بخش بین مسجدی توسط حوزه‌های مقاومت بسیج برگزار شد و نفرات برگزیده به مرحله شهرستانی و استانی معرفی شدند، این دوره‌ها نیز در ایام گذشته برگزار شد. 394 مسابقه شهرستانی داشتیم، همچنین در 1834 نقطه نیز مسابقات مورد تأیید داشتیم، در 32 نقطه نیز رقابت استانی برگزار شد و نفرات برتر مرحله ملی نیز معرفی شدند. در مرحله ملی 683 شرکت‌کننده داشتیم که رقابت این تعداد در آغازین روزهای دهه فجر امسال از 13 بهمن‌ماه به صورت غیر حضوری در مرحله اول شروع شد و از بین این تعداد 304 نفر یعنی کمتر از 50 درصد برای بخش حضوری مسابقات نهایی برگزیده شدند. از 23 بهمن‌ماه مجموعه سازمان بسیج مستضعفین میزبان 132 بانو و 120 آقا در بخش انفرادی، 16 خانواده و 20 گروه است. در پایان مرحله نهایی و مرحله حضوری که آئین اختتامیه‌‌‌اش روز 26 بهمن‌ماه برگزار می‌شود 78 برگزیده در رشته‌ها‌ و بخش‌های مختلف خواهیم داشت. عزیزان در سه مجموعه در تهران مستقر می‌شوند یک مجموعه اختصاص به آقایان دارد که بخش گروهی و انفرادی در آن مجموعه برگزار می‌شود، یک مجموعه دیگر نیز میزبان بانوان در بخش گروهی و انفرادی است و مجموعه 5 آذر بسیج نیز میزبان خانواده‌هاست و 16 خانواده رقابت خواهند کرد تا 3 خانواده برتر معرفی شوند.

رضایی اظهار کرد: همزمان با این مسابقات مدیران قرآنی 32 سپاه استانی ما دعوت هستند و نشست توسعه مسابقات به عنوان یکی از برنامه‌های جانبی برقرار است. کارگروه‌هایی نیز باید شکل بگیرد و خبرهای خوبی در دست تدوین و آماده‌سازی است که به محض نهایی شدن کارها به اطلاع خواهیم رساند.

داوری مرحله نهایی توسط 25 داور

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: به روال سال‌های قبل در دوره بیست و هشتم هم یک فضای خوبی در حوزه داوری داشتیم، امسال نیز مسابقات قرآن و عترت توسط داوران ملی و بین‌المللی که صلاحیت‌ها و مجوزهای لازم را دارند برای داوری مسابقات دعوت هستند، 25 داور در رشته‌های مختلف دعوت هستند و داوری‌ها هم به صورت گروهی انجام می‌شود و تک داوری نیست. کاربرگ‌ها و شاخص‌های مصوب مبنای داوری است.

وی بیان کرد: برای هر مرحله‌ای از مسابقات برای خانواده‌ها یک سطح از تکالیف داشتیم که از آسان تا سخت این تکالیف اضافه شده، بسیج در این بخش در تلاش است فضایی ایجاد کند که خانواده‌ها در یک حرکت جمعی درگیر قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه شوند. مسابقات هم در بخش آقایان و بانوان به صورت مجزا برگزار می‌شود. تعداد برندگان زیاد تعیین شده تا امید را برای اخذ رتبه افزایش دهد و هم رونق مسابقات را بیشتر شود. جمع بیشتری از متسابقان تجلیل می‌شوند و لوح تقدیر با امضای ریاست سازمان را دریافت می‌کنند.

کد
انتهای پیام
captcha