به گزارش ایکنا، مجموعه درسگفتارهایی با عنوان «مشقی برای قرآنخوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» ویژه ماه مبارک رمضان در ۳۰ قسمت تهیه شده است که شش قسمت آن با تدریس احمدرضا اخوت، پژوهشگر قرآنی ارائه شد و از قسمت هفتم تا دوازدهم نیز به تدریس رضا دژبخش، کارشناس قرآنی و مسئول مدرسه تزکیه و تعلیم دانشگاه تهران، اختصاص داشت. از قسمت 13 تا 17 را نیز کاظم رجبعلی، عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران، تدریس کرد. سپس از قسمت 18 تا 25 را یاسر رضازاده، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، تدریس خواهد کرد. در ادامه متن و فیلم سخنان ایشان را بخوانید و ببینید.
«بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ بِه نَسْتَعِین
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ
با ادامه مباحث مربوط به اصلاح رویکرد به قرآن خدمت شما بزرگواران هستیم، انسان وقتی آفریده شد از اعلی علیین به اسفل السافلین نزول و هبوط پیدا کرد.
انسان نیاز دارد که فاصلهای که بین او و خدای او ایجاد شده را طی کند، «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ؛ اى انسان حقا كه تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى كرد»، (انشقاق/6) انسان از پروردگار و رب خود دور شده و فاصله گرفته است، این مسیر و فاصلهای که بین انسان و خدا ایجاد شده نیاز به راهنمایی و کمک دارد تا او بتواند این مسیر را طی کند، این مسیری که پر از گردنه، عقبه و سختیهاست یا به تعبیر دیگر بر اساس سوره مبارکه حمد این مسیر نیاز به تعادل و حفظ استقامت دارد. همه شما میدانید که یکی از معانی دقیقی که برای عبارت «الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» گفته میشود علاوه بر اینکه به معنای راه راست است ولی معنای دقیقتر آن این است انسان نیاز به قیام، قِوام، استقامت و حفظ تعادل در مسیر دارد.
پس حرکت در این مسیر و حفظ تعادل و قیام در آن، نیاز به یک راهنمایی و هدایت دارد؛ لذا مهمترین کاربردی که برای قرآن وجود دارد اولاً این است که انسان را به آن غایت و مقصدی که باید به آن برسد، هدایت میکند، دومین کاری که قرآن انجام میدهد هدایت به این است که در طول مسیر با چه آسیبها و موانعی مواجه هستیم، خداوند چه نعمتها و امکاناتی برای طی این طریق و این مسیر به ما داده است.
در روایتی از پیامبر اکرم(ص) داریم که ایشان فرمودند به من سورههای طولانی داده شده به جای تورات که از آن تعبیر به سُور طوال میشود و سورههای 100 آیهای داده شده به جای انجیل که از آن تعبیر به سورههای مِئین میشود و سورههای مثانی به من داده به جای زبور و سورههای مفصل یعنی سورههایی که آیات کوتاهی دارند که 68 سوره آخر قرآن را که از آن تعبیر به سور مفصلات میکنند به من داده شده، افزون بر آن چیزی که به سایر انبیای الهی داده شده است و این قرآن، نگهبان و گواه بر کتابهای دیگر است و تورات از موسی(ع) و انجیل از عیسی(ع) و زبور از داوود(ع).
غرضم از خواندن این روایت این بود که همه آن چیزی که انسان در زندگی به عنوان هدایت نیاز دارد و همه آن ابعادی از هدایت که در کتاب سایر انبیای الهی آمده است، در کتاب قرآن هم وجود دارد یعنی اگر انسان به قرآن مراجعه و سعی کند بر اساس یک برنامه منظم قرآن را بخواند گویی تمام کتب انبیای قبلی را خوانده، وقتی سُور طوال یعنی شش، هفت سوره ابتدای قرآن را میخوانیم انگار که تورات را خواندهایم، وقتی سُور مئین را میخوانیم، انگار که انجیل را خواندهایم، نمیخواهم بگویم کسی انجیل و تورات را نخواند، منظور این نیست، ولی منظور این است که تمام آن چیزی که به عنوان هدایت و راه سعادت و کمال انسان در زندگی خودش نیاز دارد در درون قرآن آمده، امیدواریم که روز به روز انس ما با قرآن افزایش پیدا کند و به این درک و نتیجه برسیم که تمام نیازمندیهای ما در حوزه هدایت و آن چیزی که باعث سعادت و شکوفایی ما انسانها میشود در درون قرآن آمده و به واسطه ارتباط و انس با قرآن و اصلاح رویکرد و روشهای یادگیری و مراجعه به قرآن به این منبع عظیم علم و هدایت دسترسی پیدا کنیم. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد».
انتهای پیام