سیاست‌گذاری صحیح و درک بازار؛ عامل پیشتازی مالزی در گردشگری حلال
کد خبر: 4038903
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰

سیاست‌گذاری صحیح و درک بازار؛ عامل پیشتازی مالزی در گردشگری حلال

سیاست گردشگری مالزی بر تضمین تجربه سفر بدون دردسر برای همه مسافران مسلمان و ارائه محیطی مطابق با سبک زندگی آنها مبتنی است؛ در واقع می‌توان گفت که مالزی، یکی از نخستین کشورهایی است که به ظرفیت‌های گردشگری مسلمانان پی برد و امکانات و خدمات به مسافران مسلمان را ارتقا داد.

به گزارش ایکنا، با شیوع کرونا در طول دو سال گذشته صنایع بسیاری از جمله گردشگری با مشکلات بسیاری مواجه شدند اما به نظر می‌رسد که با ادامه واکسیناسیون گسترده و کاهش محدودیت‌ها رفته رفته صنعت توریسم به وضعیت سابق خود برمی‌گردد.

گردشگری حلال از جمله شاخه‌های توریسم است که برای بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی به دلیل پتانسیل‌های بالای خود، جذابیت‌های زیادی دارد. مالزی یکی از کشورهای پیشرو در حوزه گردشگری حلال است که به دلیل جذابیت‌های طبیعی و فرهنگی خود هر ساله میزبان گردشگران مسلمان زیادی از سراسر جهان است.


بیشتر بخوانید


اگرچه تنها 60 درصد جمعیت مالزی مسلمان هستند، اما این کشور رتبه اول را در فهرست جهانی مقاصد گردشگری حلال دارد. با وجود اینکه کشورهای دیگر تلاش دارند که سهمی از بازار گردشگری حلال داشته باشند، مالزی به‌طور خاص با ترفندهای کوچک ولی مؤثر از مسافران مسلمان استقبال می‌کند مانند در دسترس بودن راحت غذای حلال و وجود نمازخانه در اماکن مختلف.

بازار گردشگران مسلمان 20 درصد از کل گردشگران ورودی به مالزی را تشکیل می‌دهد. در سال 2019، مالزی پذیرای بیش از 5.3 میلیون گردشگر مسلمان به سواحل خود بود. نکته جالب توجه در مورد گرشگران مالزی این است که با وجود اینکه بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان جهان (اندونزی) در همسایگی مالزی است، اما بیشتر گردشگران مسلمان این کشور از کشورهای عرب خاورمیانه هستند.

سیاست‌گذاری صحیح و درک بازار، دلیل پیشتازی مالزی در گردشگری حلال

در گزارشی که جولای 2021 منتشر شد، مالزی از وضعیت بسیار خوبی در فهرست کشورهای فعال در حوزه گردشگری حلال قرار داشت. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2023، گردشگری حلال 80 درصد از درآمدهای ثبت شده در سال 2019، قبل از بحران کرونا را برخواهد گرداند.

 در بخش دیگری از این گزارش آمده که مالزی از سال 2019 همچنان مقصد مورد علاقه گردشگران مسلمان است و پس از آن ترکیه (دومین) و عربستان سعودی (سوم) قرار دارند. سنگاپور، تایوان و بریتانیا مقاصد دیگر گردشگران مسلمان هستند.

سیاست گردشگری مالزی بر تضمین تجربه سفر بدون دردسر برای همه مسافران مسلمان و ارائه محیطی مطابق با سبک زندگی آنها است. مالزی برای مدت طولانی پیشرو در صنعت حلال بوده است و به نظر می‌رسد که با توجه به سیاست‌های دولت این کشور این پیشتازی همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر تقریباً تمامی هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید بزرگ کشور به امکانات مورد نیاز مسافران مسلمان مجهز هستند. تعداد زیادی از هتل‌ها امکانات برپایی نماز ـ مانند نمازخانه‌های تعیین شده، سجاده‌های نماز، جدول اوقات شرعی و جهت قبله مشخص شده در اتاق‌ها ـ را برای مهمانان ارائه می‌دهند. اکثر مراکز خرید دارای رستوران‌های حلال و همچنین نمازخانه هستند تا خریدی بدون دردسر را برای خریداران مسلمان تضمین کنند.

سیاست‌گذاری صحیح و درک بازار، دلیل پیشتازی مالزی در گردشگری حلال

غذای حلال را می‌توان به‌راحتی در سراسر کشور پیدا کرد و تعداد زیادی از رستوران‌ها دارای گواهی حلال هستند. صنعت گردشگری مالزی همچنین کمپینی را راه‌اندازی کرده است تا با مسافران مسلمان خاورمیانه ارتباط برقرار کند.

یکی از این اقدامات این کمپین، محله «عین عربیا»(Ain Arabia) در پایتخت مالزی است. مسافران کوالالامپور می‌توانند شهر عربی جداگانه‌ای را ببینند که حس فرهنگ‌های عربی و خاورمیانه را به تصویر می‌کشد. مالزی ماه آگوست(مرداد) را فصل عربی نامیده تا شاهد افزایش چشمگیر مسافران خاورمیانه به این کشور باشد. این ماه معمولاً گرم‌ترین دوره در کشورهای خلیج فارس است.

این سیاست‌ها در کنار فعالیت مراکز خصوصی و دولتی در حوزه گردشگری باعث رونق گردشگری حلال شده است. یکی از این مراکز، مرکز گردشگری اسلامی (Islamic Tourism Centre) یا ITC است که نقشی اساسی در آوردن مالزی به خط مقدم گردشگری اسلامی ایفا کرده است. در طول سال‌ها، ITC به طور مداوم و مستمر با بازیگران صنعت گردشگری در داخل و خارج از مالزی برای ایجاد ظرفیت در حوزه گردشگری حلال همکاری کرده است. این باعث خواهد شد که درک نیازهای بازدیدکنندگان مسلمان بهتر برآورده شود. ITC همچنین ابتکارات متعددی را در زمینه استانداردسازی اماکن و استفاده از علم روز صنعت گردشگری از طریق تحقیقات، سمینارها، کارگاه‌ها و برنامه‌های اطلاع‌رسانی انجام داده تا به اعتبار مالزی در جهان گردشگری اسلامی کمک کند.

سیاست‌گذاری صحیح و درک بازار، دلیل پیشتازی مالزی در گردشگری حلال

با توجه به این سیاست‌ها، مالزی که در حوزه تأمین مالی اسلامی و صنعت غذای حلال نام خود را مطرح کرده در موقعیت مناسبی برای هدایت بخش گردشگری اسلامی قرار دارد. مالزی با مزایایی از جمله شبکه حلال گسترده و توسعه‌یافته، نرخ رشد اقتصادی ثابت، مشوق‌های تجاری تحت حمایت دولت و همچنین ثبات سیاسی و اقتصادی، مقصدی ایده‌آل نه تنها برای مسلمانان بلکه برای غیرمسلمانان است. نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط DinarStandard و CrescentRating، مالزی را به عنوان مقصد مورد علاقه مسافران مسلمان رتبه‌بندی می‌کند و فرصت‌های بی‌پایانی را برای هتل‌داران، آژانس‌های مسافرتی و صاحبان محصولات مالزیایی فراهم می‌کند تا از مزایای گردشگری اسلامی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha