جشن 60 سالگی رادیو قرآن مصر برگزار شد
کد خبر: 4212052
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶

جشن 60 سالگی رادیو قرآن مصر برگزار شد

در مراسمی جشن 60 سالگی رادیو قرآن مصر در قاهره برگزار و از شش دهه خدمت این رادیو به کتاب خدا و معارف اسلامی قدردانی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از بوابه الاهرام، انجمن دانشگاه‌های اسلامی مصر با همکاری دانشکده رسانه دانشگاه قاهره جشنی را با عنوان «رادیو قرآن: 60 سال خدمت به کتاب خدا» برگزار کرد.

این جشن در چارچوب قدردانی از نقش این ایستگاه رادیویی در خدمت به کتاب خدا است که قدیمی‌ترین رادیوی قرآنی در جهان به شمار می‌رود. این رادیو نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی از معارف دینی در مصر داشت و به خاطر محبوبیت خود به خانه میلیون‌ها مسلمان در گوشه و کنار جهان راه یافت.

رادیو قرآن مصر در بیست و پنجم مارس 1964 آغاز به کار کرد. دلایل زیادی برای راه‌اندازی این رادیو ذکر شده است. در اوایل دهه 60 میلادی یک چاپ نفیس از قرآن کریم در مصر منتشر شد که دارای اشکالات و اغلاط زیادی بود. از این رو علمای الازهر و اوقاف مصر تصمیم گرفتند با این تحریفات مبارزه کنند. تأسیس این رادیو نوعی ژست اسلام‌دوستی از سوی جمال عبدالناصر بود. 

رادیو قرآن ابتدا با عنوان ایستگاه قرآن کریم به مدت 14 ساعت در روز فعال بود. این برنامه‌ها از ساعت شش صبح آغاز می‌شد و تا 11 ظهر ادامه داشت. سپس بخش دوم برنامه‌ها از 14 تا 22 ادامه می‌یافت.

این رادیو بر روی دو موج یکی کوتاه و دیگری متوسط ​​پخش می‌شد. در آن زمان رادیو قرآن کریم مصر بزرگ‌ترین وسیله حفظ کتاب خدا شد. 

هدف از پخش رادیو قرآن در ابتدا پخش مجموعه تلاوت با روایت حفص بود. نخستین برنامه‌ها با صدای شیخ محمود خلیل الحصری، شیخ القرای مصری پخش شد. این رادیو در همان سال ضبط قرائت قرآن با صدای شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمد صدیق المنشاوی، شیخ عبدالباسط عبدالصمد و سپس شیخ محمود علی البنا را آغاز کرد.

انتهای پیام
captcha