بسته خبری تحولات عراق/ هشدار درباره انفجار مرقد آیت‌الله حکیم
کد خبر: 3861612
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

بسته خبری تحولات عراق/ هشدار درباره انفجار مرقد آیت‌الله حکیم

گروه بین‌الملل ــ مهلت 15 روزه پارلمان عراق به رئیس‌جمهور برای معرفی نخست‌وزیر جدید، هشدار درباره انفجار مرقد آیت‌الله حکیم، بررسی تحولات عراق در شورای امنیت و ادعای رسانه‌‌های سعودی مبنی بر حمله سوم به کنسولگری ایران در نجف از مهم‌ترین تحولات کشور عراق است.

بسته خبری تحولات عراق/ هشدار نسبت به انفجار مرقد آیت‌الله حکیمبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «السومریه‌نیوز»، محمد الحلبوسی در نامه خود به صالح نوشته است: در تاریخ 29 نوامبر (8 آذر) با استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق موافقت کردیم و براساس ماده 76 قانون اساسی، از شما می خواهیم که طی 15 روز آینده یک نخست‌وزیر جدید معرفی کنید.»
 
هشدار درباره انفجار مرقد آیت‌الله حکیم

از سوی دیگر، به دنبال ناآرامی‌ها در عراق، یکی از رهبران جریان «الحکمة» این کشور نسبت به هتک حرمت مرقد آیت‌الله سید محمد باقر حکیم در نجف اشرف هشدار داد و تأکید کرد ممکن است این اقدامات در آینده به تکرار سناریوی انفجار حرم امامین عسکریین در سال 2006 میلادی منجر شود.

«محمد الحسینی» تأکید کرد: با وجود اینکه در تمام تظاهرات‌ها، مرقد آیت‌الله حکیم محل تجمع مردم بوده است، رخدادهای استان نجف و آتش زدن مرقد و تلاش برای نبش قبر ایشان، مسئله عجیبی است که از سوی برخی نفوذی‌ها انجام شده است.
مهلت 15 روزه پارلمان برای معرفی نخست‌وزیر / هشدار نسبت به انفجار مرقد آیت‌الله حکیم
وی هشدار داد: اگر مرقد آیت‌الله حکیم و مرقد دیگر شهدا مورد هتک حرمت قرار گیرد، اقدامی بسیار خطرناک است و منجر به هتک حرمت‌ دیگر اماکن مقدس در نجف اشرف خواهد شد.
 
حمله حشد الشعبی به داعش

السومریه نیوز در خبر دیگری از عراق آورده است: نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق)، شامگاه سه‌شنبه، 12 آذرماه، برای دومین بار طی 24 ساعت گذشته، به عناصر گروه تروریستی داعش در جنوب موصل حمله کردند. در بیانیه حشد الشعبی آمده است که عملیات مقابله با عناصر تروریستی داعش در استان نینوا همچنان ادامه دارد.

ادعای سومین حمله به کنسولگری ایران در نجف
 
از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که شبکه‌های و رسانه‎های سعودی مانند «الحدث» و «العربیه»، بامداد امروز، 13 آذرماه، خبری مبنی بر حمله به ساختمان کنسولگری ایران در نجف اشرف برای سومین بار منتشر و اعلام کردند که این ساختمان بار دیگر دچار آتش‎سوزی شد. رسانه‎های ذکر شده مدعی شدند که در پی آتش زدن لاستیک ماشین در برابر کنسولگری ایران در نجف، آتش به درب اصلی این کنسولگری سرایت کرده و آتش گرفته است.

یکشنبه گذشته، دهم آذرماه نیز کنسولگری ایران در نجف مجددا آتش گرفته بود و شبکه‌های سعودی العربیه و الحدث اولین منابع خبری بودند که آتش‌گرفتن این مکان را مخابره کردند. چهارشنبه گذشته، ششم آذر نیز گروهی از مهاجمان نقابدار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبودند، به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند.

جلسه شورای امنیت درباره عراق

همچنین، جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات داخلی عراق دیروز، 12 آذرماه، با حضور اعضای دائم و غیر دائم برگزار شد و «جنین هنیس پلاس‌خارت» نماینده سازمان ملل در عراق، در این جلسه سخنرانی کرد.
 
وی در این جلسه تأکید کرد: افراد ناشناس به سوی تظاهرات‌کنندگان تیراندازی می‌کنند و مسئولیت اتفاقاتی که در عراق می‌افتد بر عهده همه حاکمیت و نه فقط دولت عراق است.
انتهای پیام
captcha