استان‌ها در انتخابات اتحادیه کشوری قرآنی تلاش مضاعفی داشته باشند
کد خبر: 4173584
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
طلایی:

استان‌ها در انتخابات اتحادیه کشوری قرآنی تلاش مضاعفی داشته باشند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به شرایط تسهیل‌گیری فرایند صدور تمدید مجوز و پروانه فعالیت مؤسسات از سوی دستگاه‌های متولی گفت: تمامی اعضای مجمع و استان‌ها سعی کنند تا با مشارکت و مشورت با یکدیگر برای انتخاب 15 نفر از چهره‌های موفق مردمی متناسب با شاخص‌ها و معیارهای مدیریتی تلاش کنند.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و دومین جلسه هماهنگی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها عصر امروز، 15 مهرماه، با حضور مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری به صورت مجازی و از طریق برنامه قرار برگزار شد.


بیشتر بخوانید: 


این جلسه با تلاوت عماد ناصری، قاری خوش‌خوانی و مدیرعامل اتحادیه قرآنی هرمزگان رسمت یافت. سپس محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری به مدیریت جلسه و بیان دو دستور جلسه؛ بررسی آخرین وضعیت مجمع اتحادیه کشوری و تبیین فرایند صدور پروانه تمامی مؤسساتی که پروانه آنها طی سال‌های اخیر متوقف شده (طی دو هفته)، اشاره کرد و گفت: جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره سه‌شنبه گذشته برگزار شد که مصوباتی داشت و نیازمند تبیین و تشریح بیشتر است.

وی ادامه داد: همچنین برخی از مؤسسات بیش از سه سال از تاریخ پروانه فعالیت آنها گذشته است که نیازمند بسیج عمومی برای تمدید پروانه فعالیت با همکاری اتحادیه کشوری، استانی و دو دستگاه ناظر بود که گام‌های مثمرثمری در این زمینه برداشته شد.

انجم‌شعاع با اشاره به توافق‌های صورت گرفته در زمینه فرایند طولانی صدور مجوز‌ها، اضافه کرد: مؤسساتی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، به دلیل اینکه این وزارتخانه به درگاه ملی صدور مجوز وصل شده است، عزیزانی که یک بار به این درگاه مراجعه کرده‌اند، لینک دومی دریافت می‌کنند که می‌توانند با ورود به آن به صورت مستقیم کمتر از 24 ساعت به صورت اتوماتیک و بدون واسطه پروانه فعالیت خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: اما این فرایند در سازمان دارالقرآن کمی پیچیده است به طوری که برخی از مؤسسات سه سال است که در نوبت تمدید پروانه فعالیت هستند بنابراین ترتیبی اتخاذ شد و سامانه‌ای راه‌اندازی شد که اتحادیه‌های استانی می‌توانند با وارد کردند پروانه گذشته فعالیت مؤسسه، همراه با عکس پرسنلی مدیر مؤسسه (که در روزنامه رسمی آگهی شده باشد)، نسبت به درخواست تمدید مجوز فعالیت مؤسسه اقدام کنند. حال اگر به هر دلیلی مدیر مؤسسه امکان دسترسی به پروانه فعالیت ندارد، می‌تواند با تکمیل فرمی که سازمان دارالقرآن پیش‌بینی کرده است از طریق فرم مربوطه اعلام مفقودی یا در دسترس نبودن کند و آن را در سامانه بارگذاری کند.

انجم‌شعاع اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که حداکثر 10 روز پس از بارگذاری یعنی تا 25 مهرماه یا پایان مهرماه، پروانه‌های تمدید شده در اختیار اتحادیه‌های استانی قرار گیرد. بنابر این از اتحادیه‌های استانی خواستارم تا در این جریان به صورت محکم و قوی ورود پیدا کنند و این موضوع را پیگیر باشند.

سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به سخنرانی پرداخت و گفت: به دلیل نوع تفسیری که دوستان از اساسنامه داشتند، منجر به اختلاف نظراتی شد که امکان حضور چهره‌های مؤثر و اثرگذار برای اتحادیه را محدود کرد.

وی ادامه داد: چون اختلافات نظر بین اعضای هیئت مدیره درباره تفسیر از اساسنامه به قوت خود باقی بود، حل و فصل این کار به دستگاه‌های حاکمیتی کشیده شد و به سمت و سویی رفت که حواشی را تشدید کرد. موضوعی که در آینده جامعه قرآنی ـ مردمی را با بذر دوگانگی و اختلاف و ... همراه می‌کند و این به مصلحت جامعه قرآنی نیست. بنابراین اصرار ما بر این بود که این مسئله را به صورت کدخدامنشی در هیئت مدیره حل می‌‌کردیم و اگر نه، دستگاه‌ها در حل این موضوع کمک کنند.

طلایی به ورود دستگاه‌های نظارتی و مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقام عالی سازمان تبلیغات اسلامی به این موضوع و هم به جلسات مدیران تابعه آن رئیس سازمان‌های دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت ارشاد و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و من برای حل این موضوع، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یک اتفاق نظر رقم خورد. آخرین نتیجه این شد به دلیل اینکه نمی‌توانسیتم زمان را از دست دهیم، موعدی را برای مجمع بعدی و انتخابات مشخص کنیم، اگر دستگاه‌های حاکمیتی ورود پیدا کردند و توانستیم به وفاق برسیم در فرایند این مجمع عملیاتی ‌کنیم و مجمع بعدی را در همان موعد اعلام شده برگزار کنیم.   

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری به خروجی این جلسات و گفت‌وگوها به نامه‌ای که از سوی دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به اتحادیه واصل شد، اشاره کرد و افزود: طی مفاد این نامه مجمع تصمیم‌گیر نهایی درباره اختلاف نظرات از تفسیر اساسنامه است.

وی ادامه داد: این تفسیر متعدد درباره ملاک کاندیدایی با نگاه صرفا ثبت پروانه فعالیت و نه تاریخ اعتبار آن و نگاه دیگر اعتبار زمانی پروانه فعالیت مؤسسه، است. از سوی دیگر موضوعی مطرح شد که عده‌ای از مدیران مؤسسات تمایل به حضور در انتخابات داشتند، اما به دلیل اینکه تاریخ پروانه فعالیت آن گذشته بود، امکان شرکت در کاندیدایی را نداشتند و حال آنکه این نوعی بی‌عدالتی است که افرادی به دلیل این موضوع از انتخابات محروم شوند.

طلایی بیان کرد: از سوی دیگر تفسیر ثانی نیز عدم حضور دو سوم اعضای معترض در مجمع اول بود که این نشان می‌دهد اینکه ملاک کاندیداها تاریخ پروانه فعالیت باشد، تفسیر نادرستی است که ممکن است اگر مجمع بعدی را با همین شرایط برگزار کنیم باز هم شاهد حضور تمامی اعضا در مجمع نباشیم، بنابراین به اتفاق آرای اعضای هیئت مدیره به این نتیجه رسیدیم که برگزاری مجمع بعدی در 28 مهرماه به مصلحت نباشد و باید در فرصت مناسبت این امکان فراهم شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به اینکه با توجه به موارد فوق به دنبال تسهیل و فراهم کردن شرایطی رفتیم تا مؤسسات و تشکل‌هایی که تاریخ پروانه فعالیت آنها به اتمام رسیده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمدید شوند، گفت: به این طریق امکان حضور برای افرادی که در دوره قبل فراهم نبود، محقق شود. بنابراین دو زمان 26 آبان‌ماه و سوم آذرماه برای مجمع بعدی پیشنهاد شد که قطعی کردن یکی از این دو زمان در جلسه فوق‌العاده این هفته هیئت مدیره انجام خواهد شد.

طلایی تأکید کرد: مدیران عامل استان‌ها باید کمک کنند و تمام مؤسسات به ویژه اعضای مجمع را نسبت به این وقایع گذشته، توجیه کنند تا با حاشیه‌سازی مجمع به حاشیه کشیده نشود، چرا که انجام تمامی این مذاکرات و تلاش‌ها برای وفاق هرچه بهتر و بیشتر جامعه قرآنی بوده است و از سوی دیگر اتحادیه به سرعت به دنبال بارگذاری مدارک مدیران مؤسسات بنابر دستگاه‌های صادرکننده مجوز باشند تا این امر به سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه فوق‌العاده این هفته هیئت مدیره درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود که آیا زمانی برای اعلام اسامی داوطلبان کاندیدایی هیئت مدیره و بازرسی اعلام شود؟ آیا نامزدهای قبلی نیز نیازمند ثبت‌نام مجدد هستند؟ تا براساس زمان‌بندی مشخص کارها را پیش ببریم تا شاهد برگزاری مجمعی درخور شأن باشیم.

طلایی با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه بر عهده مدیران عامل اتحادیه‌ها است، بیان کرد: باید برای پیگری کارها چون به‌روزرسانی کردن پروانه فعالیت مؤسسات و توجیه اعضای مجمع و مدیران مؤسسات اقدام کنید. همچنین طی جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری در زمینه امکان بازنگری اعضای حاضر در مجمع عمومی از سوی استان‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای انتخابات هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری باید توجه و همت لازم را داشته باشیم، گفت: نگاه قشری و گروهی و استانی و دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی نباید در انتخابات باشد بلکه باید تمامی شما دست به دست هم دید و 15 نفر از بهترین‌ها را از میان خود انتخاب کنید که در رأس تسهیل‌گری برای کارها و حل مشکلات و موانع باشد و در این زمینه تلاش کند. بنابراین توصیه می‌کنم تا حتی شاخصه‌هایی را برای مدیریت احسن‌تر مشخص کنید و به کاندیداها براساس آن امتیاز دهید که افراد مناسب‌تر و دغدغه‌مند انتخاب شوند.

طلایی تأکید کرد: همت کنیم با مشارکت و مشورت یکدیگر 15 نفر از افراد موفق و موثر را که در سطح ملی بتونند از اتحادیه پشتیبانی کنند و مولد فکر و اندیشه باشد و شما را در عرصه‌های موفق همراهی کنند، انتخاب کنید تا در پیشرفت اتحادیه و مؤسسات اثرگذار باشند.

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضا و مدیران عامل اتحادیه‌ها به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند:

امیرحجت مرادی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری و مدیرعامل اتحادیه قرآنی گیلان با اشاره به اینکه اعزام اعضای مجمع از هر استان طبق اساسنامه مشخص است، گفت: اولویت اعزام براساس تعداد مؤسسات قرآنی هر استان با اعضای هیئت مدیره، سپس اعضای بازرسی، سپس اعضای علی‌البدل است. مگر اینکه عضوی به دلایلی نتواند در مجمع حضور داشته باشد در آن هنگام هیئت مدیره می‌تواند فردی را به اتفاق آرای جایگزین کند.

وی با اشاره به اینکه اتفاق‌هایی که افتاد محصول همان ایستادگی بخش مردمی بود، اظهار کرد: طبق بارگذاری مدارک در سامانه‌ای که اعلام شد می‌گویم که پروانه‌‌های 100 درصد مؤسسات قرآنی استان که دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی بوند تمدید و صادر شد و امیدواریم با تسهیل‌گیری ارشاد شاهد به‌روزرسانی  پروانه مؤسساتی که دارای مجوز از ارشاد هستند نیز باشیم.

مرادی همچنین از اتحادیه‌های استانی خواست تا در بارگذاری مدارک و ارسال تصاویری دقیق از مدیر مؤسسه در سامانه به سرعت اقدام کنند تا شاهد انباشتگی ارسال‌ها در بازه زمانی خاص نباشیم.

سپس سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران ضمن تشکر از هیئت مدیره اتحادیه کشوری که شاهد ایجاد این وحدت رویه در مجموعه بودند، افزود: با این اتفاق در مسیر جدیدی و مسیر اصلاحی حرکت خواهیم کرد به نظرم همه باید این فرصت را غنیمت شمرده و با حضور و اطلاع‌رسانی دقیق به مؤسسات، گام بزرگی در این راستا برداریم .

سیدخدادوست موسوی‌سادات از کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا مجمع به بهترین شکل برگزار شود، بیان کرد: اگر فرصتی داده شود تا افرادی که طبق شرایط قبلی نتوانستند به عنوان کاندیدای اتحادیه کشوری ثبت‌نام کند، خوب است. 

سیده‌ندا جمشیدی از هیئت مدیره اتحادیه کرمانشاه در مورد تمدید پروانه‌های فعالیت مؤسسات، گفت: تسهیل‌گری که در این زمینه انجام شده خوب است امیدواریم در عمل نیز واقعا شاهد این موضوع باشیم اما موضوع دیگر که در استان خود شاهد هستیم این است که بعضا شاهد تمدید مجوز فعالیت مؤسساتی هستیم که فعال نیستند آن هم به دلیل ارتباطی که مدیر مؤسسه با سازمان دارالقرآن یا ارشاد دارد. امیدوارم ساماندهی مجددی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

در ادامه بهروز کریم‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مازندران ضمن تشکر از فراهم کردن مقدمات لازم برای انتخابات احسن‌تر هیئت مدیره با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، اظهار کرد: امیدواریم با ورود افراد اصلح، گام‌های مهمی برداشته شود. اگر امکانش فراهم شود تا کاندیداهای معرفی شده از سوی اتحادیه‌های استانی مجدد پالایش و اعلام شوند تا شاهد برگزاری انتخابات خوب باشیم.

سپس جمال پارسا از هیئت مدیره استان فارس گفت: امیدوارم تصمیماتی گرفته شود که جای تفسیر وجود نداشته باشد. همچنین در زمینه تقویم اجرایی و زمان‌بندی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری خواستارم تا بر این موضوع حساس باشند و به موقع اعلام شود تا همه چیز براساس تقویم پیش رود و جای گلایه‌ای باقی نماند تا مجمعی در شأن اتحادیه قرآنی برگزار شود.

انتهای پیام
captcha