تقاضای امام زمان(عج) از خداوند برای مردم چیست
کد خبر: 4169049
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

تقاضای امام زمان(عج) از خداوند برای مردم چیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به تقاضای امام زمان(عج) از خداوند برای مردم، گفت: ولی‌عصر(عج) برای مردم از خداوند عطا کردن ویژگی «انصاف» را درخواست می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 24 شهریورماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: امام زمان(عج) برای مردم از خدا دو چیز تقاضا می‌کند و «عَلَی الرَّعِیَّةِ بِالاِْنْصافِ وَ حُسْنِ السّیرَةِ» خدایا به مردم و رعیت انصاف عنایت کن و این‌ها منصف باشند.

وی افزود: انصاف یعنی «اِعْطاءَ الْحَقِّ مِنْ نَفْسِهِ» آدم باالانصاف یعنی آنچه که از خودش می‌پسندد و برای خود می‌پسندد برای دیگران هم می‌خواهد و عمل می‌کند که این رفتار انصاف است از این‌رو بنا به دستورات دینی و قرآنی مردم هم باید باانصاف باشند.

حدائق با اشاره به اینکه در اصلاح جامعه، همه اقشار تأثیرگذار هستند، گفت: مردم بخشی از اصلاح جامعه را برعهده دارند همچنین مسئولان، علماء، ثروتمندان و همه آحاد جامعه نیز نقش دارند و باید در صحنه باشند همچنین انصاف اقسامی دارد که یکی از جلوه‌های انصاف، انصاف در برابر خداست چراکه اول مردم باید نسبت به خدا باانصاف باشند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، نخستین مصداق انصاف در برابر خدا را حیا داشتن عنوان کرد و گفت: همه باید در برابر خدا حیا کنند و بعضی از ما در خلوت خود جور دیگری هستیم و در یک سفر خارج از کشور رنگ می‌بازیم، انصاف یعنی با حیا بودن در برابر خدا، از این‌رو حیا فقط در مسجد یا در جامعه پیش مردم نیست.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در برابر خدا انصاف یعنی با حیا زندگی کردن، در روایت هم داریم امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «سْتَحْيِ مِن اللّه ِ اسْتِحياءَكَ مِن صالِحي جِيرانِكَ ؛ فإنّ فيها زِيادَةَ اليَقينِ» حضرت می‌فرماید: حیا کن از خدا، حداقل نسبت به آن حیائی که به رفیق مؤمن و متدینت داری خب همان مقدار می‌توانید باشید.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» از رگ گردن به شما‌ها ما نزدیک‌تر هستیم این یکی از مصادیق حیا است همچنین دومین مصداق انصاف، «رضایتمندی از خدا» است، از مصادیق انصاف این است از خدا راضی باشیم و در مقابل آنچه خدا عنایت کرده، شکرگذار باشیم. 

حدائق با بیان اینکه شاکر بودن در پیشگاه الهی از مصادیق انصاف نسبت به پروردگار است، گفت: در روایت داریم هر نفسی از نفس‌های شما شکری برایش لازم است، امام صادق(ع) چه می‌فرماید. «فِی کُلِّ نَفَسٍ مِنْ اَنْفاسِکَ «در هر نفسی از نفس‌هایی می‌کشید، «شُکْرٌ لازِمٌ لَکَ «یک شکر لازمی است که باید شکر کنیم «بَلْ اَلْفٌ وَاَکْثَرُ» بلکه در هر نفسی هزار شکر بلکه بیشتر از هزار شکر است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، مصادیق انصاف در برابر مردم را مورد توجه قرار داد و افزود: انصاف در برابر مردم «وَ عَلَی الرَّعِیَّةِ بِالاِْنْصافِ» مردم به همدیگر انصاف داشته باشید یک چندصبایی چند پول دنیا دست من است.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز تأکید کرد: از مصادیق انصاف در برابر مردم، این دستورالعمل امیرالمؤمنین(ع) را همه مسئولان اجرایی کنید، در نامه‌ ۳۱ امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) فرمود: «یا بُنَیَّ اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ غَیْرِکَ»(9) پسرم نفست بین خودت و مردم بکن ترازو، ترازو دو کفه دارد در یک کفه حضرت می‌فرماید هر چی برای خودت می‌پسندی بگذار و در کفه‌ مقابل با مردم همین‌گونه باش، «فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِک وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا»(10) آن چیزی‌که برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران نپسند. غذای سه روز مانده در یخچال را به فقیر نده! جنس معیوب را دست مشتری نده! برخوردی دوست نداری با تو داشته باشند با مردم نکن! ادبیاتی که نمی‌پسندی با تو حرف بزنند با مردم آن‌گونه حرف نزن! این انصاف با مردم است. هر چه برای خودت نمی‌پسند برای دیگران نپسند. «وَ لَا تَظْلِمْ کَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ» (11)هیچ‌گاه ظلم نکن، چون دوست نداری به تو ظلم کنند.

وی در ادامه حدیث گفت: بعد حضرت فرمود: «وَ أَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ یُحْسَنَ إِلَیْکَ» پیوسته احسان کن، چون احسان کردن را دوست می‌دارند این انصاف با مردم است، ما نسبت به مردم آن گونه عمل کنیم دوست داریم با خودمان عمل کنند، ناموس مردم ناموس خودمان بدانیم، جوان مردم را جوان خودمان بدانیم، اموال مردم را اموال خودمان بدانیم، آبروی دیگران را آبروی خودمان بدانیم. این نگاه اگر در جامعه حاکم شد من به جرئت عرض می‌کنم حداقل نود درصد مشکلات ما حل می‌شود.

حداق با بیان اینکه انصاف در سخن گفتن از توصیه‌های اکید ائمه اطهار است، تصریح کرد: با یکدیگر باانصاف حرف بزنید؛ بعضی اوقات در عصبانیت بعضی از افراد حرف‌هایی می‌زنند که حاکم شرع باید به این حرف او رسیدگی کند، راحت تهمت‌زدن و یکی از خراب‌کردن زیاد شده است مثلاً شنیدید که می‌گویند فلانی... چی شنیدی؟ چه کار می‌کنی؟ انصاف در حرف زدن نیست حالا حج برو و نماز شب بخوان به باد فنا دادیم اگر این زبان کنترل نیست معنویت‌ها را نابود کردیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس انصاف در حکومت را یکی دیگر از مصادیق انصاف دانست و گفت: بالاخره کسانی قدرت و موقعیت و فرصتی دارند و امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «زَكاةُ القُدرَةِ الإنصافُ» یکی از مصادیق انصاف عزیزانی است که به برکت نظام اسلامی و حکومت اسلامی جایگاهی پیدا کردند و زکات قدرت‌شان انصاف با مردم باید باشد، یعنی با مردم باانصاف برخورد کردن که این هم از مصادیق انصاف در روابط اجتماعی است.

انتهای پیام
captcha