نگاهی به مسجد سیده رقیه در قاهره + فیلم
کد خبر: 4157027
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰

نگاهی به مسجد سیده رقیه در قاهره + فیلم

مسجد سیده رقیه در قاهره از مساجد موسوم به «آل البیت(ع)» یکی از نشانه‌های ارادت مردم مصر به اهل‌ بیت پیامبر(ص) است.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، مسجد سیده رقیه یکی از مساجد موسوم به مساجد «آل البیت» است که در خیابان مشهور «اشراف» در قاهره قرار دارد.

این مسجد در دوران عثمانی و توسط امیر عبدالرحمن کتخدا حاکم وقت مصر ساخته شد. مسجد سیده رقیه در اصل مسجد کوچکی بود که در دوران فاطمی بنا و در آن زمان به نام مسجد اندلس خوانده می‌شد.

این مسجد در آن زمان از سوی خلیفه فاطمی «الحافظ لدین الله» ساخته شد؛ اما پس از آن «علم الامریه» یکی از همسران خلیفه فاطمی در سال 533 هجری قمری دستور ساخت ضریح این مسجد را صادر کرد.

اگرچه گفته می‌شود دلیل تاریخی برای قرار داشتن مقبره سیده رقیه در این مکان وجود ندارد اما در این مسجد یک تابوت چوبی وجود دارد که به خط کوفی بر آن نوشته شده است: «این ضریح سیده رقیه بنت علی بن ابی‌طالب(ع) است، کار ساخت این ضریح به دستور مقام «الامریه» به دست ابوتراب حیدره بن ابی الفتح اهل سنت در سال 533 هجری قمری انجام شده است».

رُقَیّه بنت علی(ع) (زنده در ۶۱ق)، همسر مسلم بن عقیل و از اسیران کربلا. در واقعه کربلا حضور داشت. او در مسیر مکه به کربلا، خبر شهادت شوهرش مسلم بن عقیل را شنید. روز عاشورا نیز فرزندانش عبدالله و بنا به قولی، محمد به شهادت رسیدند و خود به اسارت لشکر عمر بن سعد درآمد. قبری در قاهره به نام اوست که در سال ۱۴۱۶ق، بُهره‌های داوودیِ هند، ضریح قدیمی آن را تعویض کرد‌اند. قبری نیز در شهر لاهور پاکستان به نام بی‌بی پاکدامن به او منسوب است.

مسجد سیده رقیه به دستور رئیس‌جمهور مصر در راستای تعمیر مساجد اهل‌ بیت(ع) در قاهره در سال‌های اخیر مرمت و بازگشایی شده است.

انتهای پیام
captcha