استعدادهای قرآنی برای رتبه‌آوری در مسابقات نیاز به آموزش دارند
کد خبر: 4146902
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶

استعدادهای قرآنی برای رتبه‌آوری در مسابقات نیاز به آموزش دارند

دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه استعدادهای قرآنی باید احصا شوند و برای مسابقات و به‌ویژه رتبه‌آوری تحت آموزش قرار بگیرند، گفت: ممکن است یک فرد از حیث انس با قرآن، تسلط بر آیات و ... در سطح بالایی قرار داشته باشد اما در اجرا در صحنه مسابقات کم بیاورد و نتواند آنچه دارد ارائه کند، لذا تعلیم متسابقان رتبه‌آور باید یکی از سرمایه‌گذاری‌های متولیان برای مسابقات سراسری قرآن باشد.

محمدابراهیم حجت پناه، دبیر کانون های خدمت رضوی

ثبت‌نام چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن همزمان با سراسر کشور در چهارمحال‌وبختیاری تا پایان خردادماه ادامه دارد و براساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل اوقاف استان، تا روز گذشته بالغ بر ۶۰۰ نفر در این رویداد مهم قرآنی ثبت‌نام کرده‌اند و مرحله شهرستانی مسابقات در تیرماه در دو شهرستان شهرکرد بروجن برگزار می‌شود.

هر ساله با آغاز فرآیند مسابقات سراسری که معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین مسابقات قرآن در کشور محسوب می‌شود، مبحث عملکرد و رتبه‌آوری نمایندگان استان در سطح کشور مطرح می‌شود اما این مهم مستلزم رفع ضعف‌ها و کاستی‌ها در حوزه شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی و نیز توانمندسازی چهره‌های نوجوان و جوان از طریق برپایی دوره‌های تخصصی مداوم و منظم و هدفمند در استان است، امری که با وجود تأکیدات فراوان متولیان قرآنی استان، شاهد تحقق آن نیستیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از استان، در خصوص راهکارهای رتبه‌آوری در مسابقات سراسری قرآن کریم و با اشاره به اینکه این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: شناسایی افراد مستعد که می‌توانند در مسابقات قرآن شرکت داشته باشند و توفیقی کسب کنند و دعوت و تشویق آنان جهت حضور در این رویداد قرآنی نیازمند همت و تلاش است. در این راستا باید سرمایه‌گذاری بر روی افرادی باشد که روحیه مسابقه‌ای دارند و به‌دور از استرس و اضطراب می‌توانند در صحنه مسابقات حداکثر توانمندی و مهارت خود را به منصه ظهور برسانند.

وی با ذکر اینکه تمرکز متولیان مسابقات باید بر آماده‌سازی قرآن‌آموزان معطوف باشد، ادامه داد: آنان برای داشتن مسابقاتی پرمحتوا و پرشور باید بتوانند متسابقانی توانمند و ماهر را با برپایی دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی متعدد تربیت و راهی صحنه مسابقات کنند؛ قائدتاً این رویکرد آموزشی در تمامی مراحل مسابقات سراسری قرآن اوقاف باید ساری و جاری باشد.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه اوقاف به‌عنوان متولی مسابقات قرآن به‌تنهایی برای موفقیت حداکثری در توانمندسازی متسابقان کافی نیست، گفت: دیگر نهادهای قرآنی به‌ویژه تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... نیز می‌توانند هر کدام سهمی در این راستا داشته باشند و یک تقسیم کار ناظر بر این رویداد مهم قرآنی صورت بگیرد. 

این روحانی قرآنی استان با تأکید بر اهمیت نتایج مسابقات قرآن در ارتقای سطح قرآنی استان و آثار و برکات درخشش استان در این رقابت‌ها، توضیح داد: نتایج این مسابقات درواقع گویای سطح قرآنی استان‌هاست و مبحث رتبه‌آوری و درخشش نمایندگان استان در صحنه کشوری باید برایمان موضوعیت داشته باشد. 

حجت‌پناه با تصریح اینکه استعدادهای درخشان فراوانی در شهرها و روستاهای چهارمحال‌وبختیاری داریم که باید شناسایی و جهت‌دهی شوند، بیان کرد: در نقاط دوردست روستایی گاه مشاهده می‌کنیم که یک خانه قرآن روستایی استان حافظان کل دارد و این درحالیست که این یا آن مؤسسه قرآنی مجهز شهری در استانی دیگر حتی یک حافظ کل هم ندارد. 

وی با تأکید بر اینکه این استعدادها باید احصا شوند و برای مسابقات و به‌ویژه رتبه‌آوری تحت آموزش قرار گیرند، گفت: ممکن است یک فرد از حیث انس با قرآن، تسلط بر آیات، اشراف بر الفاظ و معانی و ... در سطح بالایی قرار داشته باشد و علمش با نفر اول کشور برابری کند، اما در اجرا در صحنه مسابقات کم بیاورد و نتواند آنچه دارد ارائه کند، لذا تعلیم متسابقان رتبه‌آور باید یکی از سرمایه‌گذاری‌های متولیان برای مسابقات سراسری قرآن باشد.

حجت‌پناه با بیان اینکه این مهم نیازمند برنامه‌ریزی خوب و قوی بوده و در بلندمدت نتایجش به بار می‌نشیند، افزود: اگر از امسال این فرایند را در شناسایی استعدادهای نوجوان و جوان و تربیت متسابقان رتبه‌آور آغاز کنیم، تا چند سال دیگر نتایج کار را در صحنه مسابقات خواهیم دید. درواقع متولیان قرآنی باید با هم‌افزایی و همکاری، مستعدان را شناسایی و مورد حمایت قرار دهند و در مسابقات و محافل گوناگون شرکت دهند تا در نهایت چند متسابق توانمند و حرفه‌ای را به صحنه مسابقات سراسری قرآن به‌عنوان مهم‌ترین و معتبرترین رویداد قرآنی کشور بفرستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان حمایت از قاریان و حافظان استان را نیز مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: ما قاریان و مرتلان و حافظان بسیاری در استان داریم که بسیاری از آنان سابقه شرکت در مسابقات سراسری قرآن را دارند اما در صحنه کشوری مقامی کسب نمی‌کنند، جا دارد این افراد نیز توانمند شوند و مورد حمایت قرار گیرند؛ ما در استان‌های همجوار از نعمت اساتيد تراز اول برخوردار هستیم که می‌توان از این ظرفیت در جهت ارتقای سطح متسابقان استان بهره گرفت. 

حجت‌پناه بیان کرد: پرسش اینجاست که چهره‌های قرآنی استان در هفته و یا در ماه چند جلسه را در محضر اساتید سطح اول می‌توانند شرکت کنند که متأسفانه در پاسخ باید بگوییم تقریباً هیچ. با این شرایط، قاری ممتاز استان اگر خیلی هنر کند فقط می‌تواند سطح خود را حفظ کند تا تنزل نیابد اما پیشرفتی را نخواهد داشت. 

وی ادامه داد: اینکه بدون اندکی حمایت‌ حداقلی به قاری گفته شود که با هزینه خودش به محضر استاد در استانی دیگر برود و کلاس‌هایش را شرکت کند، هزینه بالایی را متحمل شود و نیز با هزینه خودش در مراحل استانی و شهرستانی شرکت کند و عازم مرحله کشوری شود و رتبه بیاورد، حاکی از چرخه معیوبی است که نتیحه مطلوب را نخواهد داشت. 

حجت‌پناه عزم همگانی دستگاه‌ها برای کسب نتایج در مسابقات قرآن را یادآور شد و گفت: بسیاری از متسابقان در نهادهای دولتی مشغول به‌کار هستند و جا دارد مدیران این دستگاه‌ها نیز حتی‌الامکان در روند آماده‌سازی و توانمندسازی این افراد تسهیل‌گری داشته باشند و این امکان را فراهم کنند که کارمندشان با دغدغه کمتری بتواند آموزش‌های خود را پشت سر بگذارد و با آمادگی در مسابقات حضور یابد.

انتهای پیام
captcha