تشدید اعتراضات علیه فیلم «داستان کرالا» و ممنوعیت اکران در دو ایالت هند
کد خبر: 4140384
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

تشدید اعتراضات علیه فیلم «داستان کرالا» و ممنوعیت اکران در دو ایالت هند

مسئولین ایالت‌های بنگال غربی و تامیل نادو به دنبال تداوم اعتراضات نسبت به فیلم داستان کرالا که مضمون آن موهن به اسلام و مسلمانان خوانده شده است، از اکران آن در این دو ایالت ممانعت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ایالت‌های بنگال غربی و تامیل نادو در هند نمایش فیلم هندی داستان کرالا را برای جلوگیری از احتمال بروز حوادث خشونت‌آمیز در اعتراض به اکران آن و به منظور حفظ آرامش جامعه ممنوع کرده است.

این فیلم از پنجم می در سینماهای هند اکران شد و جنجال برانگیخت و با وجود اینکه از جمله فیلم‌های کم هزینه است اما به درآمد هنگفتی دست یافت.

تاران آدارش، تحلیلگر هندی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که این فیلم 5.5 میلیون دلار فروش داشته است که برای فیلمی با بودجه تولید محدود رقم بسیار بالایی است.

معافیت بلیت‌های تماشای فیلم در سینماها از مالیات در ایالت‌های «اوتار پرادش» و «مادیا پرادش» - که در آن حزب حاکم بهاراتیا جاناتا قدرت را در دست دارد - به حضور بیشتر تماشاگران در سینماها انجامید.

این فیلم داستان 3 زن اهل کرالا را نشان می‌دهد که به اسلام گرویده و سپس به داعش می‌پیوندند. به دنبال آن در سطح رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در هند این گونه شایعه شد که 32 هزار دختر به صفوف داعش پیوستند و این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد.

افزایش انتقادات از فیلم داستان کرالا

سازندگان فیلم ادعا می‌کنند که این فیلم بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده و پس از سال‌ها تحقیق تولید شده است، در حالی که منتقدان می‌گویند داستان فیلم فاقد شواهد آماری است.

این جنجال از سینما به سیاست در ایالت کرالا کشیده شد، جایی که رهبر حزب کنگره داستان کرالا را حاوی اطلاعات نادرست خواند و گفت که این فیلم برای تخریب چهره کرالا ساخته شده است.

جان پرتاس، عضو پارلمان هند از ایالت کرالا، نامه‌ای به آمیت شاه، وزیر کشور فدرال نوشت و از او خواست که اقدامات جدی علیه فیلم‌سازان آن اتخاذ کند.

اما مامت بانرجی، رئیس دولت بنگال غربی، تنها کسی نبود که تصمیم گرفت از نمایش فیلم داستان کرالا در ایالت خود جلوگیری کند، مسئولین ایالت تامیل نادو در جنوب هند نیز مانع اکران این فیلم شدند و تاکید کردند که بیم آن دارند این فیلم باعث خشونت و ناآرامی شود.

درخواست‌ها برای ممنوعیت نمایش این فیلم در بسیاری از ایالت‌های هند به دلیل توهین آن به مسلمانان و کمک به گسترش نفرت فرقه‌ای و تبلیغات علیه اسلام ادامه دارد؛ با این حال، این درخواست‌ها در ایالت کرالا نتیجه‌ای نداد و دادگاه عالی از توقف اکران فیلم خودداری کرد.

دولت راستگرای هندو به شدت از این فیلم جنجالی دفاع می‌کند و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند آن را ستایش کرده و گفته که داستان کرالا عواقب تروریسم را برجسته می‌کند. انوراگ تاکور، وزیر صدا و سیمای هند هم گفته است که این فیلم واقعیت داعش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha