تعیین ۵ اولویت فرهنگی کشور، متأثر از بیانات رهبری
کد خبر: 4138931
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد:

تعیین ۵ اولویت فرهنگی کشور، متأثر از بیانات رهبری

سیدمجید امامی از تعیین پنج اولویت فرهنگی برای سال جاری، متأثر از بیانات رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: با مجموعه دستگاه‌های فرهنگی در نظام، شوراهای فرهنگی عمومی استان‌ها و تلاش ائمه جمعه باید بر مواردی تمرکز کنیم که طی یک سال به‌صورت محسوس نتیجه بگیریم.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوربه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با مجموعه دستگاه‌های فرهنگی در نظام، شوراهای فرهنگی عمومی استان‌ها و تلاش ائمه جمعه باید بر مواردی تمرکز کنیم که طی یک سال به‌صورت محسوس نتیجه بگیریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: همیشه این ایراد بوده که جدای از اولویت‌های استانی و موردی که در شهرستان‌ها گاهی به اقتضا پیش می‌آید چرا راهبری کلان در نظام فرهنگی کشور صورت نمی‌گیرد که باید از دل نقشه مهندسی فرهنگی و مباحث مقام معظم رهبری در روزهای آغازین سال و متناسب با رویکرد ایشان مبنی بر تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور محقق شود.

امامی از تعریف پنج اولویت برای سال جاری در حوزه فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: پنج اولویت از سخنان رهبر معظم انقلاب که البته برخی اولویت‌های عمومی نظام فرهنگی کشور است احصا و شاخص‌های کمی و دقیقی ذیل آن شناسایی شد و ما وضعیت ملی آن شاخص‌ها را تا پایان اردیبهشت‌ماه ارائه می‌دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: نرخ تمایل به مهاجرت در کشور ۳۹ درصد و در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال میل به مهاجرت ۶۰ درصد است و این خیلی خطرناک است، البته بسیاری از اینها پس‌لرزه‌های اتفاقات دهه گذشته، ماجرای کرونا و بحران اقتصادی است.

وی بیان کرد: اگر در برخی از این شاخص‌‌ها رشد کنیم یا نگذاریم وضعیت بدتر شود یعنی کار ما در شورای فرهنگ عمومی نتیجه داده است.

امامی با اشاره به اینکه اولویت اول فرهنگ، کار و تولید است که چهار شاخص ذیل آن وجود دارد، گفت: پایداری خانواده و زیست عفیفانه، انسجام اجتماعی و اعتماد به نفس ملی، پرهیز از اسراف و تجمل و نیز افزایش سرانه و مصرف فرهنگی از دیگر اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ۱۴۰۲ شورای فرهنگ عمومی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ورود به ماجرای فرهنگ سقط غیر قانونی جنین در حوزه پایداری خانواده و زیست عفیفانه ادامه داد: خیلی از مشکلاتمان در حوزه بحران جمعیت را به‌واسطه جلوگیری از سقط جنین می‌توانیم حل کنیم.

به گفته امامی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۲ در اجرای قانون جوانی جمعیت پسرفت داشته‌ایم که یکی از دلایل آن عدم کنترل سقط جنین بود.

وی با بیان اینکه در حوزه انسجام اجتماعی و امید به آینده مشکل جدی داریم که نتیجه‌اش را در افزایش نرخ میل به مهاجرت یا در خصوص منازعات خیابانی و خشونت خانوادگی نشان می‌دهد، افزود: وقتی ساختار محله قوی باشد ما دچار بسیاری از خشونت‌های اجتماعی و شهری نمی‌شویم.

امامی به اولویت پرهیز از اسراف و تجمل در حوزه فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: با این وضعیت افزایش مصرف بنزین و برق دچار بحران خواهیم شد که کاهش مصرف انرژی باید فرهنگ‌سازی عمومی شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به افزایش سرانه و ارتقای کمی و کیفی مصرف فرهنگی تصریح کرد: ما اگر کالا و صنایع فرهنگی ایرانی را مصرف می‌کردیم امروز درگیر قهرمانان پوشالی و شخصیت‌ های تبلیغی بر روی جوانان نبودیم.

به گفته وی ما اگر عادت می‌کردیم که نوشت‌افزار، فیلم، بازی رایانه‌ای خود را مصرف می‌کردیم تولیدکنندگان کشور درگیر دریافت وام و اعتبارات نبودند چون گردش مالی در این حوزه که توسط مردم خریداری می‌شود میلیاردها تومان است، شرایط بهتری داشتیم.

وی به پایدارسازی منابع و اعتبارات غیرمستقیم اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری باید پنج درصد اعتبارات شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان به حوزه فرهنگ، جمعیت، میراث و مساجد اختصاص یابد و دیوان محاسبات ناظر بر این موضوع خواهد بود.

امامی بیان کرد: یک درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی و بانک‌ها الزاماً باید به حوزه فرهنگ اختصاص یابد که آیین‌نامه آن آماده و در مراحل نهایی تصویب قرار دارد.

انتهای پیام
captcha