مسلح‌سازی شبه نظامیان هندو برای هراس‌افکنی در میان مسلمانان
کد خبر: 4138034
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

مسلح‌سازی شبه نظامیان هندو برای هراس‌افکنی در میان مسلمانان

دولت راست‌گرای هندوستان به بهانه محافظت از روستاها و مناطق هندونشین در کشمیر، اقدام به مسلح‌سازی گروه‌های شبه‌نظامی هندو کرده، اقدامی که منجر به افزایش خشونت‌ها علیه مسلمانان و ایجاد هراس در میان آنها شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی عربی،  در سال‌های اخیر پس از اعمال قدرت مستقیم دهلی‌نو بر منطقه کشمیر در آگوست 2019، این منطقه شاهد تشدید تنش بوده است. این امر دولت راست‌گرای هند را بر آن داشته تا راهبرد جدیدی اتخاذ کند. در این وضعیت شبه نظامیان محلی هندو موسوم به «نگهبانان روستا» احیا شده است. امری که به بهانه دفاع از روستاها و جوامع هندو، زمینه را برای ارعاب، آزار و اذیت جمعیت مسلمان منطقه کشمیر فراهم ساخته است.  

به گفته مقامات امنیتی، بیش از 5000 هندو در دو منطقه مرزی توسط هند مسلح شده‌اند. در حالی که براساس گزارشی که اخیراً خبرگزاری فرانسه منتشر کرده است، نیروهای دولتی هند اخیراً در پی حمله به روستای دونگری در کشمیر که منجر به کشته شدن 7 هندو شد، 150 نفر را مسلح کرده و از نظر نظامی آموزش داده‌اند.  

از ۷۶ سال پیش که کشمیر بین هند و پاکستان تقسیم شد، این دو کشور در مورد حاکمیت کل منطقه اختلاف نظر داشته‌اند، این امر نه تنها باعث جنگ بین دو کشور شد، بلکه باعث ظهور گروه‌های جدایی‌طلب از این منطقه شد. این نیروها در سه دهه گذشته جنگیده‌اند و خواستار استقلال کشمیر یا الحاق آن به پاکستان شده‌اند. درگیری‌ها در کشمیر تاکنون جان هزاران غیرنظامی و پرسنل نظامی را گرفته است.

آغاز داستان

شبه نظامیان نگهبانان روستا، ابتدا در اواسط دهه 1990 به عنوان یک نیروی امنیتی هندو برای محافظت از روستاهای جامو و کشمیر در برابر نفوذ شبه نظامیان تشکیل شد. در آن زمان حدود 4000 عضو و بیش از 27000 داوطلب داشت.

با این حال، در طول سال‌ها، این شبه نظامیان به طور فزاینده‌ای سیاسی شده و متهم به هدف قراردادن و آزار و اذیت جمعیت مسلمان منطقه شده‌اند. گزارش‌های متعددی از دست داشتن گروه‌های مجری قانون در قتل‌های غیرقانونی و سایر اشکال شکنجه علیه مسلمانان در کشمیر وجود دارد.

این گروه‌ها به همکاری نزدیک با نیروهای امنیتی هند برای حفظ کنترل منطقه و سرکوب مخالفان متهم شده‌اند. سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد شبه نظامیان در کشمیر بوده‌ایم و دولت هند فعالانه رشد آنها را تشویق کرده است.

سال گذشته با حمایت دولت راست‌گرای نارندرا مودی، پس از یک سری عملیات که پلیس هند را در کشمیر هدف قرار داده بود، گروه شبه‌نظامی جدید هندو در روستاهایی که تعداد زیادی هندو در آن ساکن هستند به ابتکار آمیت شاه، وزیر کشور هند تشکیل شد.

تروریسم سیستماتیک

هنگامی که دهلی‌نو در سال 2019 خودمختاری منطقه کشمیر تحت کنترل هند را حذف کرد. دولت راست‌گرای حزب بهاراتیا جاناتا از این اقدام دفاع و ادعا می‌کرد که این اقدام باعث خنثی کردن شورش مسلحانه چندین دهه در منطقه مورد مناقشه خواهد شد. تنها سه سال بعد، اکنون همان دولت در حال احیای گروه‌های شبه‌نظامی هندو است تا جمعیت مسلمان را به وحشت اندازد.

با این حال هنگامی که دولت هند از برنامه‌هایی برای آموزش و مسلح‌سازی هزاران جوان از روستاهای سراسر منطقه برای خدمت در صفوف این شبه‌نظامیان خبر داد، این اقدام به‌عنوان تلاشی برای توانمندکردن شبه‌نظامیان هندو با هدف سرکوب مخالفان اسلام‌گرا در منطقه به‌طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.

اگرچه دولت هند هرگونه تخلفی را رد کرده و مدعی است که شبه نظامیان مدافع روستا برای حفظ نظم و قانون در منطقه ضروری هستند، اما فعالان و گروه‌های حقوق بشر بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت از این گروه‌ها برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده و مخالفان را سرکوب خواهند کرد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان‌های حقوق بشری اعضای این شبه نظامیان را به ارتکاب جنایات علیه غیرنظامیان متهم کرده‌اند. طبق آمار رسمی حداقل 210 پرونده قتل، تجاوز جنسی و زورگیری تشکیل شده است، اما کمتر از 2 درصد از متهمان محکوم شده‌اند.

بیم مسلمانان از بالاگرفتن تنش‌ها

در حالی که برنامه‌های احیای این شبه نظامیان افراطی در میان جمعیت هندو بسیار محبوب است، مسلمانان نگرانند که این شبه نظامیان تنش و مشکلات را در کشمیر تشدید کنند.

علی‌رغم اظهارات مربیان شبه‌نظامی، که از نیروی پلیس ذخیره مرکزی شبه‌نظامی هستند، مبنی بر اینکه اعضای این شبه نظامیان به دلیل استفاده نادرست از این سلاح‌ها مجازات خواهند شد، مسلمانان منطقه نگران نحوه توزیع سلاح بین مردان جوان هستند. به نظر آنها، این جوانان سلاح‌های خود را علیه مسلمانان به کار خواهند گرفت.

انتهای پیام
captcha