بازسازی یک مسجد در هند با کمک هندوها + فیلم
کد خبر: 4108679
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

بازسازی یک مسجد در هند با کمک هندوها + فیلم

مسجد جامع محی‌الدین انداور(Mohaideen Andavar Jumma) با قدمتی بیش از 250 سال در روستای پانانگودی ایالت تامیل نادو هند قرار دارد و با کمک مالی و همکاری هندوهای منطقه بازسازی و افتتاح شد.

به گزارش ایکنا  به نقل از Deccan Herald، عبدالرزاق، رئیس کمیته ساخت مسجد، گفت: ما یک بار دیگر به جهان نشان دادیم که هماهنگی بین دینی می‌تواند به چه چیزی برسد. بدون مشارکت فعال و کمک‌های سخاوتمندانه هندوها و مسیحیان، نمی‌توانستیم ساخت و ساز این مسجد را تنها در یک سال به پایان برسانیم. روستای ما همیشه طرفدار مساوات و برابری بوده است و ما یک بار دیگر این را به جهانیان نشان دادیم.

سوامی داس، رئیس روستای پانانگودی هم در این باره گفت که اتحاد و همزیستی بین پیروان ادیان در چند قرن گذشته در این روستا ریشه دوانده است و مردم همه جشنواره‌ها را با هم جشن می‌گیرند.

داس افزود: حتی در مراسم سنگ بنای مسجد در سپتامبر 2021، هندوها شیر و آب را در داخل یک گودال عمیق که به نشانه آغاز ساخت و ساز حفر شده بود، ریختند. وقتی همه باهم در یک گروه وارد محوطه مسجد شدیم، از ما استقبال گرمی شد. هدایای ما با احترام فراوان پذیرفته شد و ناهار را با هم صرف کردیم. مفتخریم که با وجود اینکه به ادیان مختلف تعلق داریم، هنوز به عنوان یک خانواده زندگی می‌کنیم.

مسلمانان در حال حاضر در این روستا در اقلیت هستند و بیشتر آنها به چنای مهاجرت کرده‌اند، اما رزاق می‌گوید هرگز مشکلی بین افرادی از ادیان مختلف ساکن در آنجا وجود نداشته است.

وی افزود: هندوها و مسیحیان نه تنها برای ساخت این مسجد پول اهدا کردند، بلکه زمان ارزشمند و کار سخت خود را صرف کردند. وقتی ما نمی‌توانستیم مصالح ساختمانی را تهیه کنیم، آنها ترتیب این کار را دادند و به هر نحوی که می‌توانستند به ما کمک کردند.

داس گفت: معبد پریانایاگی امان، مسجد تازه تأسیس و یک کلیسا در 150 متری یکدیگر قرار دارند که نمونه دیگری از چگونگی حفظ وحدت در این روستا است. ما بر سر هیچ چیز اختلاف نداریم و مثل یک خانواده زندگی می‌کنیم.

در ادامه ویدئویی از ساختمان این مسجد بازسازی شده در روستای پانانگودی ایالت تامیل نادو هند را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha