استقبال از مداخله بریتانیا در پرونده نسل‌کشی مسلمانان میانمار
کد خبر: 4081019
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵

استقبال از مداخله بریتانیا در پرونده نسل‌کشی مسلمانان میانمار

پناه‌جویان مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های منطقه مرزی جنوبی بنگلادش در کاکس بازار از تصمیم بریتانیا برای مداخله در پرونده «نسل‌کشی» علیه میانمار در دادگاه بین‌المللی دادگستری استقبال کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، این تصمیم منجر به ایجاد امیدی جدید در دل مسلمانان تحت آزار و اذیت روهینگیا برای بازگشت به وطن خود ایجاد کرده است.

آماندا میلینگ، وزیر بریتانیا در امور آسیا، در یک بیانیه مطبوعاتی قصد بریتانیا برای مداخله در پرونده نسل‌کشی مطرح شده در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه میانمار را تأیید کرد.

اظهارات ملینگ با بزرگداشت پنجمین سالگرد نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیا در بنگلادش و سراسر جهان همراه شده است.

دادگاه بین‌المللی دادگستری در 22 ژوئیه ایرادات اولیه میانمار به پرونده گامبیا را که در نوامبر 2019 براساس کنوانسیون بین‌المللی نسل‌کشی درباره اتهامات نسل‌کشی علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین غربی مطرح شده بود، رد کرد.

در ماه مارس سال جاری، ایالات‌متحده جنایات علیه مسلمانان روهینگیا را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخت و اکنون نیز بریتانیا از پرونده نسل‌کشی مطرح‌شده در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت خواهد کرد.

این اقدام بریتانیا سایر کشورها را تشویق خواهد کرد تا به حمایت از مسلمانان روهینگیا در پیگیری عدالت آنها بپیوندند.

در همین حال، اعلامیه بریتانیا توسط گروه‌های حقوق بشری مختلف از جمله شبکه حقوق بشر برمه و سازمان روهینگیا برمه مورد استقبال قرار گرفت.

60 کشور از جمله کانادا، هلند، بریتانیا و تمامی 57 عضو سازمان همکاری اسلامی از پرونده گامبیا استقبال کرده‌اند.

گامبیا در دادخواست خود اعلام کرده است: که میانمار آشکارا کنوانسیون نسل‌کشی 1948 را از طرق مختلف نقض می‌کند.

ارتش میانمار و شبه‌نظامیان بودایی از 25 آگوست 2017 عملیات نظامی و قتل‌عام‌های وحشیانه را علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین آغاز کرده‌اند.

به گفته منابع محلی و بین‌المللی این جنایات منجر به کشته‌شدن هزاران روهینگیا و فرار نزدیک به یک میلیون نفر به بنگلادش شده است.

دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند و سازمان ملل آنها را به عنوان آزار دیده‌ترین اقلیت در جهان توصیف کرده است.

انتهای پیام
captcha