حیات‌بخشی؛ اولین رسالت قرآن در محیط‌های دانشگاهی + فیلم
کد خبر: 4046410
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
حجت‌الاسلام حمید محمدی مطرح کرد:

حیات‌بخشی؛ اولین رسالت قرآن در محیط‌های دانشگاهی + فیلم

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه اولین رسالت بزرگ قرآن در محیط‌های دانشگاهی، حیات‌بخشی است، مهم‌ترین عملیات یک دانشجو و یک استاد دانشگاه در ماه رمضان را همین عملیات حیات‌گیری از قرآن دانست.

حمید محمدیبه گزارش ایکنا، افتتاحیه مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان دانشگاه تهران امروز، 14 فروردین‌ماه بعد از نماز ظهر و عصر با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و به همت دارالقرآن شهدای دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در آغاز سخنان خود با بیان اینکه هیچ زمان از زمان‌هایی که در طول تاریخ بوده به اندازه ماه مبارک رمضان از اهمیت، اعتبار، موقعیت و جایگاه برخوردار نبوده است، گفت: رمضان مختص اسلام نیست، از ابتدا رمضان بوده و جایگاه ویژه‌ای داشته، یکی از ویژگی‌های رمضان این است که ظرفیت دریافت همه کتاب‌های آسمانی را داشته، حسب بعضی از روایات، زبور، ششم رمضان، تورات، دوازدهم، انجیل، هجدهم و قرآن، بیست و سوم ماه رمضان نازل شده است، معلوم می‌شود ماه مبارک رمضان چیز عجیب و غریبی از نظر ظرفیت دریافتی است.

وی افزود: رمضان ماهی است که استثنائاً تمام درهای جهنم بسته و تمام درهای بهشت باز است، در غیر از رمضان چنین چیزی وجود ندارد، خواب در این ماه عبادت و نفس‌ها هم تسبیح است، این هم در رمضان است، غیر از رمضان چنین چیزی نداریم، ارتقاهای عجیب و غریب دارد، عمل تا بیش از شش هزار و اندی ارتقای رتبه دارد، یک آیه از قرآن معادل یک ختم است، قرآن بیش از شش هزار آیه دارد، یعنی یک آیه بیش از شش هزار برابر جزا دارد، این فقط در رمضان است که چند ساعتی است شروع و این حالت پیدا شده و تا 29 یا 30 رمضان ادامه دارد و به محض اینکه رمضان تمام می‌شود، تمام این برکات هم تمام می‌شود.

حجت الاسلام محمدی اظهار کرد: لیلة‌القدر که یک شب است از 82 سال برتر است، این در رمضان است که ظرفیت دریافت قرآن در آن اتفاق افتاده است، چیز عجیبی است، عالم و آدم دچار تحولات عجیب و غریبی در تکریم می‌شود، ما خیلی از آن‌ها را نمی‌‌‌فهمیم، خدا به ما توفیق داد که بتوانیم امسال رمضان را درک کنیم و وارد آن شویم. آدم‌های هوشمند تلاش می‌کنند خیلی از کارهایشان را در رمضان انجام دهند، بسیاری از وجوهات مالی مثل خمسشان را در رمضان محاسبه می‌کنند، تلاش می‌کنند انفاق‌های ویژه‌ای که دارند در رمضان باشد، شما قبل از رمضان پرداخت کنی یک برابر یا در نهایت 10 برابر پاداش داری ولی در رمضان بیش از شش هزار برابر.

وی بیان کرد: جالب اینکه کسانی می‌توانند از فرصت‌های طلایی بی‌نظیر ماه رمضان استفاده کنند که با برنامه وارد شوند، لذا در روایات ما 14 برنامه شامل هفت برنامه اجتماعی و هفت برنامه فردی وارد شده است، یکی از برنامه‌ها که در رمضان به شدت روی آن تأکید و توصیه شده است، خواندن و ختم قرآن است، ختم قرآن در طول سال توصیه شده، مقام معظم رهبری در طول سال چند بار ختم قرآن دارند، البته ایشان ختم نهج‌البلاغه و صحیفه را هم دارند، قرآن و نهج‌البلاغه را به ترتیب و صحیفه را به اقتضای حالشان ختم می‌کنند.

وی با ذکر این مطلب که یکی از برنامه‌های فوق‌العاده مهم و مؤثر این است که ما بتوانیم در رمضان حداقل یک بار ختم قرآن داشته باشیم، بیان کرد: ختم قرآن، موضوعیت ندارد، آن چیزی که مهم است تدبر و بهره‌مندی و گرفتن ایده برای زندگی است، برخی هر 3 یا 10 روز یک بار قرآن را ختم می‌کنند، این در جای خود توفیقی است، ولی ما اگر می‌خواهیم تدبر کنیم به نظر می‌رسد حداقل می‌توانیم یک بار ختم قرآن داشته باشیم.

رسالت‌های قرآن در محیط های دانشگاهی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه در محیط های دانشگاهی قرآن می‌تواند سه رسالت ویژه را دنبال کند، عنوان کرد: اولین رسالت بزرگ قرآن در محیط های دانشگاهی حیات‌بخشی است، مخاطب قرآن انسان است و سراسر زندگی انسان از نظر زمانی و رفتاری تحت پوشش تعالیم قرآن است، قرآن حی است و از خدای حی مطلق هم صادر شده، انسان وقتی متصل به حی می‌شود، می‌تواند با استحیا خودش را حی کند، کاری که باید در ماه رمضان انجام دهیم، مهم‌ترین عملیاتی که یک دانشجو و یک استاد دانشگاه بتواند در ماه رمضان انجام دهد، این است که عملیات استحیا و حیات‌گیری را از قرآن انجام دهد. قرآن رحمت، ضیاء و بیان است، قرآن 32 ویژگی دارد و 32 کار باید کنیم، یکی از ویژگی‌های قرآن حیات است و رمضان بهترین موقعیت برای این کار است.

وی ادامه داد: دومین رسالت قرآن در محیط های دانشگاهی آرامش‌بخشی است، «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، بدون تردید بالاترین ذکر قرآن کریم است. حماسه‌سازی و آرمان‌گرایی هم سومین رسالت قرآن در محیط های دانشجویی و دانشگاهی است، دوره دانشجویی دوره حماسه‌گرایی، آرمان‌گرایی و آرمان‌خواهی است. جهاد اکبر، اصغر و اوسط را از قرآن دریافت می‌کنیم، جهاد اکبر، جهاد نفس، جهاد اوسط، جهاد نرم و جهاد اصغر، جهاد سخت است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: هر سه نوع جهاد که در محیط‌های دانشگاهی هر سه مطلوب است همه از قرآن در بعد حماسه‌آفرینی و آرمان‌گرایی قرآن قابل تعریف است. ما باید هوشمندانه بتوانیم از این ویژگی‌های قرآن بهره‌مند شویم. آینده فعالیت‌هایی که به برکت این جلسات شکل می‌گیرد، ایجاد شبکه‌سازی در ابعاد مختلف است، خودجوش بودن فعالیت‌های قرآنی و توأمان بودن این فعالیت‌ها با جهت‌گیری‌های علمی در محیط های دانشگاهی می‌تواند به رشدی که مورد انتظارمان است، خیلی کمک کند از همین رو مقام معظم رهبری تأکید دارند که حتماً روزانه یک دانشجو بخشی از قرآن را تلاوت کند.

وی اظهار کرد: تلاوت قرائتی است که با تدبر است با قصد تبعیت، البته در جزءخوانی‌های متعارف به دلیل اینکه قرار است در 45 دقیقه و یک ساعت یک جزء خوانده شود، سرعتی در ترتیل داده می‌شود، عیبی ندارد، تدبر ابتدایی کسب می‌شود و بعد انسان می‌تواند در طول روز که فرصت می‌کند، تدبر موردی داشته باشد. در جزء اول قرآن کریم که شما امروز می‌خوانید یک سوره حمد وجود دارد و صد و اندی آیه از سوره بقره، سوره حمد ام‌القرآن، اساس قرآن، مادر قرآن و چکیده قرآن است، اگر قرآن را در چند آیه خلاصه کنیم می‌شود سوره مبارکه حمد، کتاب‌های معتبر یک دیباچه دارند، دیباچه خلاصه است، حتماً دیباچه گلستان سعدی را دیده‌اید که خلاصه گلستان در آن منعکس است، خلاصه قرآن کریم دقیقاً در سوره حمد منعکس است، قرآن یک خلاصه مفصل‌تری دارد که پنج جزء آخر قرآن است، از سوره محمد(ص) تا ناس که به آن جزء مفصل می‌گویند. بقیه قرآن توضیح سوره حمد است، چون در آن جا خداوند با اوصافش توصیف می‌شود، رحمان و رحیمیت که مظهر تجلی عالم وجود است بیان می‌‌شود، قیامت و معاد خیلی زیبا بیان می‌شوند، فلسفه خلقت انسان که عبودیت است و استعانت در این مسیر در «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» منعکس است، مهم‌ترین اتفاق هم این که خط درست و راه درست زیست را نشان می‌دهد «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»، بقیه قرآن تفسیر «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: قرآن سخن از سه گونه زیست می‌کند، زیست مؤمنانه، زیست مغضوبانه که یهود نمادش است و زیست ضالین و گمراهان که مسیحیت هم نماد آن‌هاست، این سه زیست به عنوان سه زندگی توصیف شده‌اند و ابتدای سوره بقره صحبت از اهل ایمان، اهل نفاق و اهل کفر شده است و جالب است تا آیه 39 این سه گروه توضیح داده می‌شوند و از 39 تا 140 داستان یهود مطرح می‌شود، نحوه مواجه با یهود، بهانه‌گیری‌هایشان، خودخواهی‌هایشان، همه خودخواهی‌ها و آن چیزی که یهود را در طول تاریخ به لجاجت کشاند خداوند در آیات آغازین سوره مبارکه بقره توصیف می‌کند و اتفاقاً شما امروز مهمان بر سفره قرآن برای تبیین همین آیات هستید.

انتهای پیام
captcha