مسابقات تخصصی قرآن نیاز به سالن استاندارد دارد/ انتقاد از کیفیت پایین فایل‌های تصویری
کد خبر: 4040353
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
رحیم خاکی:

مسابقات تخصصی قرآن نیاز به سالن استاندارد دارد/ انتقاد از کیفیت پایین فایل‌های تصویری

عضو گروه داوری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به کیفیت پایین فایل‌های صوتی ضبط شده در این دوره از مسابقات، گفت: کیفیت صدا باید شفاف باشد. متأسفانه کیفیت برخی فایل‌ها خیلی خوب نیست و این کار را سخت می‌کند. البته گروه داوری با این مسئله آشناست و تجربه لازم را دارد و سعی می‌کند که حق کسی ضایع نشود.

استودیو خبرگزاری قرآن در حاشیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران

همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری قرآن در محل برگزاری این رویداد و در استودیوی اختصاصی خود هر شب میزبان فعالان، قاریان، اساتید و مدیران قرآنی کشور بوده است. این برنامه هر روز رأس ساعت ۱۸ تا ۱۹ به صورت زنده از صفحه رسمی ایکنا در اینستاگرام پخش و نیز متن و فیلم آن بر روی خروجی ایکنا بارگذاری می‌شود.

بر همین اساس در چهارمین و آخرین شب مسابقات، رحیم خاکی، داور بخش صوت به سؤالات جواد نصیری، کارشناس‌مجری این برنامه، پاسخ داد که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایکنا ـ خوشحالیم که در یکی دیگر از شب‌های مسابقات بین‌المللی قرآن و گفت‌وگو درباره این رویداد در خدمت استاد رحیم خاکی  هستیم. به استودیو ایکنا خوش آمدید. سال قبل در گروه داوری حضور داشتید؟

سال قبل در دور نهایی حضور نداشتم. در دوره گذشته بنا به اقتضای شرایط، یک‌سری کم و کاستی‌ها قابل توجیه بود،‌ اما امسال قابل توجیه نیست. کیفیت فایل‌های ضبط‍‌ شده چندان مطلوب نیست و می‌طلبید که دوستان تمهیدات بیشتری را به کار ببرند تا کیفیت فایل‌ها به خصوص در بخش صوت بهتر شود و داوران این بخش با مشکل کمتری مواجه شوند. کیفیت نامتقارن ضبط‌ها واقعاً آزاردهنده بود.

ایکنا ـ یعنی روشی را که در آن با شرکت‌کننده ارتباط برقرار و نیز فایل تصویری ضبط شده مطلوب ارزیابی نمی‌کنید؟

چیزی که ما داوری می‌کنیم صداست. کیفیت صدا باید شفاف باشد. متأسفانه در برخی فایل‌ها کیفیت خیلی خوب نیست و این کار را سخت می‌کند. البته گروه داوری با این مسئله آشناست و تجربه لازم را دارد و سعی می‌کنیم که حق کسی ضایع نشود. ناگفته نماند که امکان ضبط مطلوب‌تر فایل‌ها وجود داشت.

بعد از 38 سال، که نزدیک به چهار دهه مسابقات برگزار می‌شود، انتظار داریم که یک‌سری از موارد تجربیات گذشته لحاظ شود. اینگونه نباشد که مسابقات دوره سی و هشتم خود را سپری می‌کند، اما انگار برای اولین بار است که برگزار می‌شود. البته  برگزارکنندگان زحمت کشیده‌اند، اما امیدواریم در سال‌های آینده به شیوه بهتری برگزار شود.

ایکنا ـ در دو سال اخیر شیوه جدیدی از برگزاری مسابقات متناسب با شرایط روز کشورها رواج پیدا کرده است و این موضوع می‌تواند به ضرر برخی شرکت‌کنندگان و به سود برخی باشد یا خیر؟

با توجه به تجربه‌ گروه داوری، سعی می‌کنیم که این اتفاق نیفتد، اما در هر صورت کیفیت مطلوب و فقدان ضعف فنی امکان‌پذیر بود.

ایکنا ـ داوران دیگر نیز در مورد کیفیت ضبط‌ها چنین نظری دارند و آنها نیز دچار مشکل شده‌اند؟

در بخش‌های دیگر هم مشکل وجود دارد، اما بر روی صوت حساسیت بیشتری هست و داوران تجوید نیز می‌توانند با چنین مشکلی مواجه شوند.

ایکنا ـ مسابقات با تنوع اجرای شرکت‌کنندگان داوری می‌شود؛ یعنی یک قاری بزرگسال تلاوت می‌کند و در ادامه یک دانش‌آموز و سپس یک روشندل اجرا می‌کند. آیا بدین شکل درست است؟

در بخش قرائت رقابت جدی نبود و سطح آن متوسط بود. البته در بخش دانش‌آموزی سطح تلاوت بهتر بود. در بخش حفظ رقابت جدی بود و حفاظ خیلی آماده بودند. در این دوره از مسابقات چندین چهره خاص داشتیم که فوق‌العاده بودند. قاری شرکت‌کننده از کشور یمن فوق‌العاده بود. همچنین نماینده بنگلادش در بخش دانش‌آموزی در رشته حفظ بسیار زیبا اجرا کرد. در رشته ترتیل نیز نماینده مصر اجرایی عالی داشت. به نمره این افراد کاری ندارم، اما اجرای آنها از لحاظ مجلسی و بیننده‌پسند بودن خیلی خوب بود. آنها جزء پدیده‌ها بودند.

ایکنا ـ وضعیت نماینده کشورمان را در رشته قرائت تحقیق بزرگسالان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ او چند روز قبل از نوبت ضبط تلاوت، به کرونا مبتلا شد و ظاهراً این بر روی کیفیت تلاوتش تأثیر گذاشت؟

آقای موحدامین خیلی آمادگی نداشتند که می‌تواند متأثر از بیماری کرونا باشد، اما تکنیک و توان بالا و نیز حرف برای گفتن دارند. ایشان فنی و آگاهانه تلاوت می‌کنند و امیدوارم به رتبه خوبی دست یابند. در بخش دانش‌آموزی هم آقای یادگاری تکنیکی تلاوت کرد و شرکت‌کنندگان ایرانی با آیین‌نامه مسابقات آشنایی دارند و می‌کوشند که فنی و تکنیکی تلاوت کنند.

ایکنا ـ شما موافق این شیوه برگزاری هستید یا اعتقاد دارید که مانند مالزی باید مسابقات را تعطیل می‌کردیم تا بعد از پایان بیماری کرونا به صورت حضوری ادامه یابد؟

تعطیل شدن مسابقات اتفاق جالبی نیست. برگزاری آن ارزشمند است و اقدام دوستان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف جای تقدیر دارد. همه می‌دانیم که به سختی این شیوه برگزاری را چیدمان کرده‌اند. جمهوری اسلامی این هنر را به خرج داد و توانست مسابقات را به روش فعلی برگزار کند. من همواره دوستان را تشویق کرده‌ام تا مسابقات برگزار شود.

البته این شیوه برگزاری قبلاً در سال 1389 و در مسابقات ورزشکاران برای اولین بار تجربه شده بود و سپس در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نیز شاهد اجرای این شیوه بودیم. طبیعتاً این اتفاق برای جمهوری اسلامی یک دستاورد است، اما بایستی به یک‌سری از کمبودها توجه شود و امیدوارم سال بعد حضوری برگزار شود، اما اگر به همین منوال پیش رود، اشکالات جزئی آن برطرف شود.

ایکنا ـ سالی که مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان برگزار شد تا مرحله نیمه‌نهایی به همین شیوه بود و در ادامه دوستان اوقاف برای کاهش هزینه‌ها به سمت این شیوه سوق یافتند؟ آیا بهتر نیست بعد از پایان کرونا باز هم بخشی از مسابقات به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شود؟

اجتماع شرکت‌کنندگانی که قوی نیستند اتفاقی خوب و سبب کسب تجربه است. در بسیاری از کشورها فعالان قرآنی چنین چیزی در عمر خود ندیده‌اند و این موضوع می‌تواند نگاه خوبی را ایجاد کند. مسابقات فرهنگی و ورزشی مختلفی در دنیا برگزار می‌شود و سیستم خاص خود را دارد و به خاطر هزینه شقوق مسابقات را کاهش نمی‌دهند. اگر شرایط می‌طلبید که مسابقات مجازی برگزار شود، تکنیک خوبی است تا هزینه‌ها کاهش یابد، اما اگر امکان برگزاری حضوری وجود داشته باشد، قطعاً لازم است.

ایکنا ـ شما اهل رسانه هستید. پوشش رسانه‌ای مسابقات چگونه بود؟

به دلیل کارهای اجرایی و اداری خیلی فرصت دنبال کردن نداشتم و نمی‌توانم نظر بدهم. امیدوارم خوب بوده باشد. البته در سالن مسابقات دوستان شبکه قرآن، رادیو قرآن و خبرگزاری قرآن فعالانه حضور دارند و این بسیار باارزش است و جای قدردانی دارد. البته در روز آغازین مسابقات هم پوشش خبری خوبی داده شد.

ایکنا ـ در این دوره شاهد حضور پررنگ مسئولان در مسابقات نیستیم و غیبت مسئولان کشوری در حوزه‌های مختلف به خصوص فرهنگی و قرآنی چشمگیر بوده است. فکر می‌کنید علت چیست؟

در حال سپری کردن روزهای پایانی سال هستیم و دغدغه مدیران اجرایی زیاد است و به همین سبب شاید حضور در سالن کار سختی باشد. دوستان سیاسی هم مشغول امور جدی کشورند. نباید انتظار زیادی داشت. البته حضور نیم‌ساعته آنان در سالن مسابقات می‌توانست رزق معنوی به دنبال داشته باشد و دوستان سازمان اوقاف، تشریفات و ارتباطات و ... باید جدی‌تر پیگیر دعوت‌ها باشند.

ایکنا ـ انتظار داشتیم که خدمتگزاران دولت مردمی حضور پررنگ‌تری در مسابقات داشته باشند.

امیدوارم تا پایان شاهد حضور مسئولان در سالن مسابقات باشیم.

ایکنا ـ در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

ما در تراز جمهوری اسلامی ایران و مسابقات ایران باید یک مکان مناسب و سالن استانداردی را برای برگزاری مسابقات قرآن داشته باشیم. این امر می‌تواند برای مسابقات ملی یک شاخص‌سازی را به دنبال داشته باشد. سازمان اوقاف توان لازم را برای ساخت یک مجتمع فاخر و تراز برای مسابقات قرآن دارد و حضور آقای خاموشی به عنوان فردی دلسوز یک فرصت است و اگر یک سالن مناسب برای این کار ساخته شود، نواقص دیگر دیده نمی‌شود. مثلاً الان شرایط اتاق داوری مناسب نیست. البته دوستان بسیار زحمت کشیده‌اند، اما صندلی و اتاق استاندارد نیست و روز اول تصاویر شرکت‌کنندگان را نمی‌دیدیم و فقط صدای آنها را می‌شنیدیم.

این جزئیات گویای این است که استانداردهای برگزاری ما در بسیاری از موضوعات رعایت نمی‌شود و بخش عمده به فضا بازمی‌گردد، فضایی که باید مناسب این کار باشد. همچنین می‌توانند در آنجا برنامه‌های فرهنگی دیگری را اجرا کنند. شاید بسیاری خرده بگیرند که مگر مسابقات قرآن چه استانداردی دارد؟ اگر نقدی هست، می‌توانیم ساعت‌ها بنشینیم و استاندارها را برای آنها توضیح دهیم تا قانع شوند.

انتهای پیام
captcha