اتفاقات خوب سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 4040253
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کریم دولتی تشریح کرد:

اتفاقات خوب سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

رئیس کمیته فنی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه در این دوره شاهد اتفاقات خوبی بودیم، به تشریح برخی از آنها پرداخت و گفت: الگوبرداری برخی کشورها از دانش اجرای این رویداد تنها یکی از اتفاقات خوب بود.

کریم دولتی رئیس کمیته فنی سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قران ایران

کریم دولتی، رئیس کمیته فنی سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد سطح فنی این دوره گفت: مسابقات امسال اتفاقهای مختلفی داشته است که یکی از آنها این بود که سختگیری‌های خوبی در مرحله پایش انجام شد. قبل از برگزاری مرحله مقدماتی یک پایش سختگیرانه از فایل‌های صوتی دریافت‌شده داشتیم و سعی کردیم تلاوت‌ها و اجراهای حفاظ حد نصاب بالاتری داشته باشد.

وی یکی دیگر از اتفاقات خوب این دوره از مسابقات را فاصله بین مراحل مختلف برشمرد و افزود: به خاطر مجازی بودن مسابقات زمانی برای دریافت و در ادامه ارزیابی فایل ها لازم است و همین موضوع باعث شد تا بین مراحل مختلف مسابقات فاصله ایجاد شود. در نتیجه افراد راه‌یافته به مراحل بالاتر فرصت خوبی داشته باشند تا خود را تقویت کنند یا به رفع اشکال بپردازند. بین مرحله پایش اولیه تا مرحله مقدماتی حدود دو ماه و نیم و بین مرحله مقدماتی تا مرحله نهایی نیز حدود یک ماه و نیم فاصله وجود داشت و این به شرکت‌کنندگان بسیار کمک کرد.

دولتی اظهار کرد: حضور فیزیکی داوران در صحن اصلی مسابقات یکی دیگر از اتفاقات خوب این دوره بود. سال گذشته داوران به صورت مجازی حضور داشتند و به صورت برخط به ارزیابی و نمره‌دهی تلاوت‌ها می‌پرداختند. امسال اما داوران دعوت شدند تا به ایران بیایند و این حضور باعث شد دقت نمره‌دهی بالاتر برود، جمع‌بندی سریع‌تر شود و اگر احیاناً اختلافی بین داوران وجود دارد با مشورت به حداقل برسد.

رئیس کمیته فنی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تنوع و سطح شرکت‌کنندگان را یکی دیگر از اتفاقات خوب این دوره بیان کرد و گفت: در مرحله نهایی این دوره، شرکت‌کنندگانی از قاره‌های مختلف از آسیا تا اروپا و آفریقا داشته‌ایم. با وجود اینکه تعداد راه‌یافتگان به مرحله نهایی زیاد نبود، اما تنوع خوب بود. این تنوع در داوری نیز به همین ترتیب بود و از تعداد قابل توجهی از کشورهای اسلامی داور دعوت شده بود. این کمک کرد به اینکه شائبه‌ها در مورد جانبداری حتی به ذهن هم نرسد هر چند در سال‌های قبل هم جانبداری نبوده است.

وی یکی دیگر از اتفاقات خوب مسابقات بین‌المللی قرآن و برگزاری آن به صورت مجازی را در الگو شدن این مسابقات دانست و اظهار کرد: خبر داریم تعدادی از مسابقات بین المللی جهان اسلام که در گذشته حضوری بوده و به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است. پس از دیدن مسابقات مجازی ایران از این مسابقات الگو گرفته‌اند و همین مراحل و تکنیکی که ما در مسابقات اجرا می‌کنیم به کار گرفته‌اند. البته امیدوارم شرایط هرچه بهتر بهبود پیدا کند تا بتوانیم شاهد برگزاری حضوری مسابقات باشیم.

دولتی در مورد دیدگاه داوران خارجی و تعاملی که با آنها از سوی ستاد برگزاری مسابقات صورت گرفته است، اظهار کرد: داوران نیز بر برگزاری مجازی مسابقات در دوران کرونا تأکید کردند و یکی از داوران اذعان کرد که مسابقات الجزایر به تبع از ایران اقدام به برگزاری مسابقات کرده و امیدوار بود تا سایر مسابقات نیز در دوران کرونایی به این شیوه ادامه یابد.

معاون پژوهش شورای عالی قرآن تصریح کرد: مسابقات امسال تجربه خوبی به مجموعه برگزارکننده این رویداد اضافه کرده است و اگر بخواهیم به جمع‌بندی برسیم باید تا بعد از پایان مسابقات صبر کنیم و در یک موقعیت مناسبت به بررسی کلیت کار بپردازیم تا چیزهایی را که قابل انتقال و اجراست مشخص کنیم.

وی در پایان در مورد عملکرد نمایندگان کشورمان در این دوره اظهار کرد: نمایندگان کشورمان در رشته حفظ نسبتاً خوب بودند در رشته قرائت نیز نماینده ایران تا قبل از اجرای مرحله نهایی مبتلا به کرونا شده بود، اما در روز اجرا رفع شده بود. با این وجود این شرکت‌کننده در روز مسابقه به هشتاد درصد آمادگی رسیده بود. در رشته‌های دانش‌آموزی هم آمادگی‌ها قابل قبول بود باید دید نتیجه نهایی به چه صورت خواهد بود.

انتهای پیام
captcha