جذب افراد به فعالیت‌های قرآنی به انس با قرآن باز می‌گردد
کد خبر: 4039775
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها/ ۱۵

جذب افراد به فعالیت‌های قرآنی به انس با قرآن باز می‌گردد

محمدباقر ماهانی، داور مسابقات قرآن با بیان اینکه جذب افراد به سمت قرآن به بحث انس با قرآن باز می‌گردد، گفت نمی‌توانیم نسل‌ها را از هم جدا کنیم، قرآنی بودن نسل نمی‌شناسد.

محمدباقر ماهانی، داور مسابقات قرآنمحمدباقر ماهانی، داور مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان نسل جدید را به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب کرد، گفت: اینکه بخواهیم کسی را به سمت قرآن جذب کنیم، به بحث انس با قرآن بازمی‌گردد در عین حال نمی‌توانیم نسل‌ها را از هم جدا کنیم. قرآنی بودن نسل نمی‌شناسد و برای همه هست و همه چیز نسل به نسل منتقل می‌شود.

وی افزود: نخستین مسئله‌ای که باید در ذهن داشته باشیم، قرآنی بودن به بحث انس با قرآن و نزدیک شدن به آن باز می‌گردد و زمانی تدبر در قرآن و عمل به قرآن محقق می‌شود که انس و مجالست با قرآن اتفاق افتد.

ماهانی با اشاره به آیه 2 سوره بقره «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ؛ اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است» تصریح کرد: طبق این آیه نخستین شرط بهره‌مندی از قرآن تقوا و صفای باطن است و این توفیقی است که خداوند می‌تواند به انسان عطا کند.

این پیشکسوت قرآنی فارس اظهار کرد: باید اول خودمان با قرآن انس داشته باشیم تا فرزندان ما هم در این مسیر قرار گیرند. مادر یک خانواده باید ابتدا با قرآن انس داشته باشد زیرا روح و جسم فرزندانش هم با قرآن انس می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه زمانی شاهد جذب نسل جدید به سمت قرآن خواهیم بود که انس با قرآن برای همه اقشار اتفاق افتد نه فقط یک قشر خاص، گفت: حرف نخست برای تربیت قرآنی فرزندان را خانواده و بعد از آن معلمان می‌زند که اصلی‌ترین نقش را در این عرصه ایفا می‌کنند.

ماهانی بیان کرد: چیزی که هم‌اکنون در جامعه قرآنی وجود دارد و شاید استقبال کمتری می‌شود این است که تعریف ما از قرآنی بودن چیست، اینکه طرف صرفاً قاری یا حافظ قرآن باشد کفایت می‌کند یا اینکه فرد باید انس و مجالست با قرآن و اخلاق قرآنی و عمل به قرآن داشته باشد. قطعاً هدف از قرآنی بودن همین مسئله دوم است. هر کاری اعم از قرائت و حفظ قرآن قطعاً مقدمه بخش دوم است تا بتوانیم یک جامعه قرآنی داشته باشیم.

این داور مسابقات قرآن با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پیوسته بر انس با قرآن و داشتن جامعه قرآنی تأکید دارند، گفت: همچنین معظم‌له بر بحث تربیت حافظان قرآن تأکید دارند تا جامعه قرآنی داشته باشیم؛ جامعه‌ای که تدبر در قرآن کرده و به آیات آن عامل می‌شوند. خداوند در قرآن کریم درباره دستیابی به حیات طیبه سخن می‌گوید. حیات طیبه آن چیزی است که نه فقط برای آخرت ماست بلکه آن است که هم زندگی دنیوی طیب و پاکی داشته باشیم و هم آخرت خود را آباد کنیم. این حیات طیبه هم جسم و هم روح انسان را مدنظر قرار می‌دهد یعنی خداوند همه موارد را با هم دیده است.

ماهانی راهکار داشتن حیات طیبه را انس و مجالست و عمل به قرآن دانست و گفت: در بحث اخلاق، تربیت فرزندان و به طور کلی روزمرگی‌های زندگی باید قرآن را جاری کنیم. قرآن یک راهنمای جامع برای زندگی انسان جهت دستیابی به حیات طیبه است. رهبر معظم انقلاب هم فرمودند قرآن کتاب انسان‌سازی است یعنی استعدادهای بالقوه را تبدیل به بالفعل می‌کند. همه این‌ها اعم از حفظ و قرائت و تفسیر و غیره مقدمه‌ای است تا بتوانیم به آن چیزی تبدیل شویم که خداوند از ما خواسته است و هدفش از خلقت ما بوده است و دستیابی به این هدف هم قطعاً نیاز به قرآنی بودن دارد.

وی قرآن را ریسمان محکم الهی برای کسانی توصیف کرد که به دنبال کمال و هدف خلقت خویش هستند و افزود: اگر بخواهیم به هدف خلقت خویش دست یابیم باید با قرآن مأنوس باشیم یعنی همیشه و در هر عرصه‌ای از زندگیش به قرآن عمل کند. زمانی که در خانواده افراد با قرآن انس داشته باشند و اعمال و رفتارشان و همه موارد زندگی خود را منطبق با دستورات قرآن قرار دهند، قطعاً جامعه قرآنی خواهند شد.

این پیشکسوت قرآنی در پایان تأکید کرد: دستیابی به جامعه قرآنی محقق نمی‌شود مگر اینکه خانواده‌ها و معلمان خودشان متخلق به اخلاق قرآنی و به طور کلی قرآنی باشند.

انتهای پیام
captcha