استفاده از فرصت برگزاری و احصای روش‌های آموزشی کشورهای دیگر
کد خبر: 4039631
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
یاریگل با اشاره به کارکرد مسابقات بین‌المللی قرآن:

استفاده از فرصت برگزاری و احصای روش‌های آموزشی کشورهای دیگر

بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشور و مدرس قرآن کریم در اولین برنامه تحلیلی ایکنا که هر روز در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن از فضای مجازی پخش می‌شود به این سوال که کارکرد اصلی مسابقات بین‌المللی قرآن چه مواردی است، پاسخ داد.

بهروز یاریگل مدرس قرآن

به گزارش ایکنا، خبرگزاری قرآن در ایام برگزاری مسابقات بین المللی قرآن و هر روز قبل شروع این مسابقات یک برنامه تحلیلی گفت وگو محور را با حضور اساتید و کارشناسان شناخته شده کشورمان برنامه‌ریزی کرده است.

این برنامه هر روز حوالی ساعت 18 از صفحه رسمی ایکنا در فضای اینستاگرام پخش می‌شود. اولین مهمان روز اول این مسابقات میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بود که به بیان جزئیاتی از بخش دانش‌آموزی مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخت.

در ادامه نیز بهروز یاریگل، مدرس قرآن کریم به بیان برخی نکات پرداخت. وی گفت: کرونا باعث شده تا شاهد شور و شوق چندانی در محل برگزاری مسابقات نباشیم. البته همین که در دوران کرونایی هم مسابقات قرآن در نظام مقدس جمهوری اسلامی تداوم یافته و قطع نشده است جای قدردانی دارد و جا دارد از همه دست‌اندرکاران مسابقات و نیز رسانه‌هایی که درصدد انعکاس این رویداد بین‌المللی هستند قدردانی کنم.

یاریگل در ادامه به آغاز برگزاری این مسابقات از اوایل دهه 60 اشاره و تصریح کرد: این مسابقات سال‌های ابتدایی در حسینیه ارشاد برگزار می‌شد و خاطرات خوبی از آن روزها در ذهن همه ما وجود دارد و هنوز هم تصاویر بسیاری از برنامه‌های قرآنی سیما مربوط به همان ایام است. در آن سال‌ها «حبیب مهکام» اجرای مسابقات را برعهده داشت و بعد از ایشان هم «عباس سلیمی» این کار را بر عهده گرفت و باعث نقش بستن خاطرات زیبایی در ذهن همه شدند.

این مدرس قرآن کریم با تأکید بر اینکه برای همه ما حضور در صحن مسابقات و یا دنبال کردن آن از طریق رسانه یک افتخار است، به تبیین تفاوت سطح تلاوت ایران با دیگر کشورها پرداخت و بیان کرد: اگر بخواهیم قاریان کشور خودمان را با قراء دیگر کشورها مقایسه کنیم قطعاً و یقینا بر اساس آمار بسیار خوب و درخشانی که داریم، متوجه این تفاوت سطح خواهیم شد.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که جایگاه بالای قاریان و حافظان ما را نشان می دهد، تفاوت سطح مسابقات ملی و بین المللی است. به اذعان بسیاری از فعالان این حوزه و داوران مسابقات قرآن، انتخاب نفرات برگزیده در مسابقات سراسری بسیار سخت‌تر و دشوارتر از مسابقات بین‌المللی است چرا که اختلاف شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری بسیار کم است و این کار انتخاب را سخت می‌کند.

یاریگل با اشاره به اینکه قاریان ایرانی از نظر فصاحت، صوت، لحن و سایر موارد یک سر و گردن از قاریان سایر کشورها بالاتر هستند، گفت: البته برخی مواقع شاهد ظهور یکباره قاریانی از کشورهای دیگر در مسابقات هستیم. به عنوان مثال در سال‌های قبل شاهد ظهور قاریانی از کشورهایی همچون افغانستان بوده‌ایم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد کارکرد اصلی مسابقات قرآن گفت: برای رسیدن به پاسخ این سوال باید یک همایش برگزار شود اما اگر بخواهم پاسخی اجمالی به این سوال بدهم باید بگویم، قرائت قرآن و آموزه‌های آن را باید از دو نگاه عمومی و تخصصی مدنظر قرار دهیم. در بعد تخصصی مسابقات قرآنی برای همه افرادی که به صورت حرفه‌ای تلاوت و حفظ و ... را دنبال می‌کنند دارای اهمیت و جایگاه بوده و به هر شکل ممکن دنبال اخبار و اطلاعات مسابقات هستند.

این مدرس قرآن کریم در ادامه بیان کرد: کسانی که در حد تخصصی دنبال‌کننده فعالیت‌های قرآنی نیستند بخش دیگری از مخاطبان هستند. اثر فرهنگی قرائت قرآن در همین بخش بر هیچ کس پوشیده نیست. اما با وجود این اثرگذاری گاهی می‌بینیم که مردم عادی از مسابقات استقبال نمی‌کنند. به اعتقاد من باید با استفاده از برنامه‌سازی‌های متنوع مانند آنچه این روزها در جشنواره صد رادیو قرآن می گذرد و نیز از طرق دیگر مردم عادی را ابتدا با قرآن‌خوانی مانوس کنیم تا به مرور تحت تأثیر آیاتی الهی قرار بگیرند.

یاریگل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید در زمان حضوری بودن مسابقات از ظرفیت حضور قاریان، حافظان و داوران کشورهای دیگر در ایران بهترین استفاده را ببریم، گفت: باید در زمان حضور شرکت‌کننده‌های خارجی در ایران نسبت به احصاء روش‌های آموزش و یادگیری قرآن در کشورهای آنها اقدام کنیم و حتی برنامه‌های آموزشی برای شرکت‌کننده‌هایی که ضعیف هستند نیز داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha