درخواست تغییر قوانین مربوط به بلندگوهای مساجد در اندونزی
کد خبر: 4015345
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶

درخواست تغییر قوانین مربوط به بلندگوهای مساجد در اندونزی

شورای مسلمانان اندونزی خواستار تغییر قوانین مربوط به استفاده از بلندگوهای مساجد در این کشور شد.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، به دنبال برخی نگرانی‌ها و شکایات، شورای مسلمان اندونزی خواستار بازنگری در دستورالعمل‌های استفاده از بلندگو در مساجد شد.

نزدیک به 625 هزار مسجد در سراسر مجمع الجزایر وسیع اندونزی که بیش از 80 درصد از جمعیت 270 میلیون نفری آن معتقد به اسلام هستند وجود دارد. بیشتر مساجد از بلندگو برای پخش اذان یا خطبه‌های دینی استفاده می‌کنند. بسیاری از این مساجد سیستم صوتی ضعیفی دارند و صدا را بالا می‌برند و در نتیجه موجب شکایت برخی از مردم می‌شوند.

وزارت امور مذهبی کشور در سال 1978 فرمانی را صادر کرد که به عنوان دستورالعملی در مورد استفاده از بلندگوهای مساجد عمل به شمار می‌رود. در فتوای صادر شده در اوایل ماه جاری  شورای علمای اندونزی اعلام کرد که لازم است برای پویایی‌های اجتماعی و جلوگیری از اختلاف، در این دستورالعمل‌ها تجدید نظر شود.

یاقوت چولیل قوماس، وزیر امور دینی کشور از این فتوا استقبال کرد و آن را بسیار مهم برای ایجاد مدیریت بهتر مساجد در استفاده عاقلانه تر از بلندگوها دانست.

مسدوکی بیدلوی، یکی از رهبران شورا و سخنگوی معروف امین، معاون رئیس جمهور اندونزی، به عرب نیوز گفت که علمای مذهبی استفاده کنترل نشده از بلندگوهای مساجد را به عنوان یک نگرانی فزاینده عمومی شناسایی کرده‌اند.

بایدلوی گفت: توجه داشتیم که این مشکل به ویژه در فضاهای شهری ناهمگن وجود دارد. دستورالعمل‌ها برای مدت طولانی وجود داشته است، اما به درستی اجرا نمی‌شوند.

او به عنوان مثال، پایتخت اندونزی، جاکارتا را ذکر کرد، جایی که جمعیت آن چندین دهه پیش همگن‌تر بود، اما زمان تغییر کرده است و بزرگترین شهر کشور از آن زمان به خانه ساکنان جدید با پیشینه‌های دینی مختلف تبدیل شده است.

بایدلوی با اشاره به ساکنان بومی شهر که عمدتاً مسلمان هستند، گفت: به عنوان مثال، جاکارتا قبلاً جمعیت همگنی از قوم بتاوی داشت، اما اکنون به یک جامعه ناهمگن تبدیل شده است.

در جاکارتا، نزدیک به 7 هزار مسجد در مساحت 661.5 کیلومتر مربع وجود دارد که حدود 11 میلیون نفر را در خود جای داده است؛ در حال حاضر، حدود 20 درصد آنها غیر مسلمان هستند.

مفتاح الهدی، دبیر کمیسیون فتوای شورا گفت: ما باید از بلندگوها به درستی استفاده کنیم، نمی‌توانیم آنطور که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم. اگرچه نیت خوب است، اما می‌تواند آزاردهنده باشد و ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد.

موضوع بلندگوی مساجد نیز بارها توسط جوسف کالا، معاون سابق رئیس‌جمهور اندونزی که ریاست شورای مسجد اندونزی را بر عهده دارد، مطرح شده است.

یکی از برنامه‌های اصلی شورا برای سال 2017-2022، تعمیر سیستم‌های صوتی در مساجد بوده است. قبلاً آنها را در بیش از 52 هزار مسجد تعمیر و تنظیم کرده است.

انتهای پیام
captcha