به گزارش ایکنا، پرویز خوشپنجه از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش است. وی در سال 77 به دلیل احساس کمبود حافظان قرآن در استان قزوین، تصمیم به راهاندازی مؤسسهای قرآنی گرفت. در ادامه گفتوگویی کوتاه با وی داشتیم که از نظر میگذرد.
خوش پنجه در ابتدا تصریح کرد: به دلیل فقدان حافظ کل و کمبود معلم در این عرصه برای تدریس روشهای حفظ قرآن به سایر علاقهمندان، تصمیمم به راهاندازی مؤسسه گرفتم. در ابتدا با یک حافظ سه جزء شروع کردم و همان منشأ خیر و کلاسهای تربیت مربی برگزار شد و طی 25 سال توانستیم اساتید و مربیان قرآن زیادی را تربیت کنیم.
وی درباره دلیل انگیزهاش برای ورود به عرصه قرآنی گفت: من نه قاری هستم و نه حافظ قرآن اما زمانی که فرهنگی بودم، حدود سال 72 به تدریس دینی و عربی میپرداختم و به دلیل علاقه شخصی احساس میکردم که باید کاری انجام دهم. بنابراین از همان سال فعالیت قرآنیام را آغاز کردم. در ابتدا به عنوان معلم قرآن فعالیتم را آغاز و علاوه بر آن با کانونهای تربیتی و مهد قرآن همکاری کردم.
خوشپنجه درباره نحوه آشناییاش با مهد قرآن گفت: به دنبال جایی بودیم که با حفظ قرآن آشنا باشند که طی تحقیقاتم مهد قرآن را در تهران پیدا کردم و با مسئولان دفتر مرکزی مهد قرآن جلساتی داشتم و توانستم در تیر 77 با گرفتن یک کلاس از آموزش و پرورش به عنوان مکانی برای مؤسسه کارم را در قزوین شروع کنم و پس از آن، پای خیرین باز شد و حمایت کردند و در حال حاضر 20 کانون داریم. این کانونها با اولویت نخست یعنی حفظ قرآن کار میکنند اما ترتیل، مفاهیم، ترجمه و تدبر در قرآن به علاقهمندان قرآنی آموزش داده میشود.
وی درباره فعالیت مؤسسه در زمان شیوع کرونا گفت: یکی از ویژگیهای مهد قرآن قزوین، که موجب موفقیت آن شده، این است که سیستم مالی در آن وجود ندارد، یعنی نه از فردی پول میگیریم و نه به فردی پول میدهیم. همه مربیان، کادر اجرایی و مدیران کانونها فی سبیلالله همکاری میکنند و مکانها نیز از سوی خیرین در اختیار مهد قرآن قزوین قرار گرفته است و اجارهای در مقابل آن دریافت نمیکنند، یعنی خیرین علاقهمند به قرآن شناسایی میشوند و اگر امکانی داشته باشند در اختیار میگذارند و با مربیان و افرادی نیز صحبت میشود که مدیریت آنجا را عهدهدار شوند. در حال حاضر قرآنآموزان نمیتوانند در دورههای حضوری شرکت کنند و بدین ترتیب سراغ آموزش مجازی رفتیم؛ کرونا هم شر و هم خیر داشته است. به طور مثال میتوانیم کلاسها را برگزار کنیم بدون اینکه افراد درگیر هزینههای ایاب و ذهاب باشند و فقط در آزمون پایانی به صورت حضوری شرکت کنند. بسیاری از کانونهای تحت نظارت مهد قرآن قزوین از دل همین مجموعه جوشیده است؛ یعنی فردی در مهد حافظ قرآن شده و سپس شروع به فعالیت کرده است.
مدیر مهد قرآن قزوین درباره آزمون ترنم وحی ویژه حافظان کل عضو این مؤسسه اظهار کرد: نه تنها به برگزاری چنین آزمونهایی نیازمندیم، بلکه به مراتب به آزمونهایی با سطوح بالاتر نیاز داریم تا به صورت مستمر محفوظات حافظان ارزیابی شود. پس باید سازمانها و مکانهایی این آزمونها را برگزار کند؛ یعنی جایی باشد که حفاظ برای تثبیت محفوظاتشان به مراجعه کنند. حافظ محفوظاتش را طی آزمونی ارائه میدهد و پس از یکی دو سال احتمال فراموشی هست. این اشکال نیز به سازمان تبلیغات اسلامی وارد است، زیرا آزمونی میگیرد و مدرک میدهد اما اگر چند سال بعد به حافظ قرآن مراجعه شود، محفوظاتش را فراموش کرده است. بنابراین پیشنهادم این است که با نهادهایی همکاری شود که بتوانند هر ساله آزمونی را کنند و حتی میتوانند اعتبار مدرک حافظان را به یک یا دو سال محدود کنند و حافظان برای تمدید مدرکشان ارزیابی شوند. همچنین در پی تعامل با شهرداری قزوین حدود 10 سال است که فردی که یک جزء قرآن را حفظ کند تشویق میشود.
خوشپنجه درباره میزان اثرگذاری آزمون ترنم وحی برای شرکتکنندگان و مخاطبان بیان کرد: احتمالاً این آزمون برای حافظانی که در مرحله نخست هستند، انگیزه ایجاد نمیکند اما حافظانی که 15 و 20 جزء را حفظ هستند و در آزمون حضور مییابند سعی میکنند که خودشان را به درجه حفظ کل برسانند، اما اطلاعرسانی درباره آزمون به اندازهای نیست که افراد بسیاری از برگزاری آن آگاه شوند، بلکه اطلاعیههای آزمون ترنم وحی در مکانهایی که افرادی ذینفع هستند نصب میشود.
وی درباره شیوه برگزاری آزمون و جوایز آن اظهار کرد: شیوه برگزاری آن خوب است و همکاران در دفتر مرکزی زحمت میکشند و حضور افرادی چون استادان شهریار پرهیزکار و سیف نعمت بزرگی است، اما چون منابع مالی مهد قرآن محدود است و درآمدی ندارد، متولیان هر سال برای هدایا یک تصمیمی را اتخاذ میکنند. بهتر است که برای جوایز روند ثابتی در نظر گرفته شود. البته دوستان برای تهیه هدایا زحمت زیادی را متقبل میشوند.
مدیر مهد قرآن قزوین در پایان گفت: فرمایش مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برای عموم نهادها و مسئولان تصمیمگیر به عنوان شعار تلقی شد و بدین منظور برنامهریزی نکردند. در مقطعی اقداماتی انجام شد تا در آمارها به این موضوع بپردازند. این امر کملطفی در حق قرآن است و چشماندازی برای تربیت 10 میلیون حافظ نداریم. باید دستگاههای متولی بودجهای را به این امر اختصاص دهند تا فعالان قرآنی بتوانند چشماندازی را ترسیم کنند.
انتهای پیام