مسجد «اسماء الحسنی»؛ جاذبه‌ای مزین به 99 نام خداوند در اندونزی + عکس
کد خبر: 3968088
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

مسجد «اسماء الحسنی»؛ جاذبه‌ای مزین به 99 نام خداوند در اندونزی + عکس

مسجد بزرگ «اسماء الحسنی» در منطقه «گادینگ سِرپونگ» در حومه جاکارتا، پایتخت اندونزی واقع شده است. این مسجد در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد.

به گزارش ایکنا؛ خوشنویسی «کوفی» بدنه ساختمان محل عبادت این مسجد را پوشانده است. این مسجد با خوشنویسی ۹۹ نام خدا مزین شده است و در سقف مسجد، ستاره‌ها و در دیوارهای بیرونی اسماء الحسنی وجود دارد.

کوفی قدیمی‌ترین شکل خوشنویسی از بین خطوط مختلف عربی است و متشکل از یک شکل اصلاح‌شده از خط نَبَطی قدیمی است. خط کوفی که نام آن از خطوط اسلامی برگرفته شده است، در اواخر قرن ۷ در کوفه عراق از الفبای نبطی توسعه یافت.

این خط از حدود صد سال (حدود ۵۳۸ میلادی) قبل از تأسیس شهر کوفه بین‌النهرین که اکنون در ۱۷۰ کیلومتری جنوب بغداد و در استان نجف واقع شده‌ است، شناخته شده بود.

در زمان‌های پیش از اسلام، خط کوفی در چندین منطقه عربی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در اولین نسخه‌های قرآن و تورات به زبان عربی از حروف خط کوفی استفاده می‌شد. در ابتدا، خط کوفی از علائم نگارشی استفاده نمی‌کرد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی؛ نوشته‌ای که این مسجد را در برگرفته، چیزی جز اسماء الحسنی یا ۹۹ نام خدا نیست که بسیار زیبا و منظم طراحی شده‌اند.

مسجد بزرگ اسماء الحسنی که در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع قرار دارد، در سال ۲۰۱۳ توسط ایسمِت اسکند، شهردار وقت تانگرانگ افتتاح شد. این مسجد دارای سه طبقه است. طبقه اول به صورت تالار است و محلی برای فعالیت‌های اسلامی، مانند برنامه‌های مطالعاتی، سمینارها تا مسائل مربوط به حج است. طبقه دوم سالن اصلی مسجد برای اقامه نماز است. در این طبقه، نمازگزاران می‌توانند از زیبایی سقف مسجد که به صورت طاقی روشن و ظریف است، لذت ببرند. طبقه سوم نیز برای اقامه نماز استفاده می‌شود.

مسجد «اسماء الحسنی»؛ جاذبه‌ای مزین به 99 نام خداوند در اندونزی + عکس

مُصالح، تولیت مسجد بزرگ اسماء الحسنی در این باره می‌گوید: وجود این مسجد به اقلیت مسلمان در این منطقه در دو دهه پیش مربوط می‌شود؛ مسلمانانی که بعدها به انجمن مسلمانان گادینگ سِرپونگ پیوستند، ابتکار عمل را برای ایجاد یک مرکز عبادی و همچنین یک جاذبه برای مسلمانان انجام دادند. در سال ۱۹۹۸، مسلمانان در گادینگ سِرپونگ مرکزی برای عبادت نداشتند، زیرا در آن زمان اقلیت بودند.

فضای داخلی مسجد بزرگ اسماء الحسنی کاملاً جادار است و ظرفیت ۳۰۰۰ نمازگزار را دارد. با وجود این مسجد، مسلمانان در این منطقه دیگر مجبور نیستند در خانه‌های ساکنان با مناطق وسیع نماز عید سعید فطر و عید قربان، نماز تراویح در ماه رمضان و ذبح حیوانات قربان را انجام دهند.

لِستی (۵۸ ساله)، یکی از امامان جماعت مسجد اظهار کرد که وی از این مسجد بازدید کرده است تا بتواند از عبادت لذت ببرد و از معماری زیبای اسماء الحسنی که این مسجد را احاطه کرده است، دیدن کند. او برای نخستین‌بار در مورد مسجد از شبکه‌های اجتماعی مطلع و علاقمند به دیدن آن از نزدیک شد.

مسجد «اسماء الحسنی»؛ جاذبه‌ای مزین به 99 نام خداوند در اندونزی + عکس

گفتنی است؛ این مسجد در گذشته از نظر نگهداری و ساختار، برنده اول در استان بانتن اندونزی بود و همچنین در رابطه با مدیریت مسجد مقام دوم را در سراسر اندونزی کسب کرد. از این مسجد نمازگزارانی از مناطق مختلف مانند شهرهای دپو، بکایی، باندونگ، چیامیس، کالیمانتان و سولاوسی دیدن کرده‌اند.

این مسجد نه تنها برای مسلمانان باز است، بلکه پذیرای غیرمسلمانانی است که می‌خواهند درباره مسجد اطلاعات بیشتری کسب کنند. اغلب اوقات این مسجد به یک مقصد گردشگری تبدیل می‌شود، به ویژه برای مدارس غیر مسلمان که برای آشنایی با فعالیت‌های مذهبی از این مکان دیدن می‌کنند.

انتهای پیام
captcha