ظرفیت مهدویت برای وحدت / نومیدی از عقلانیت خودبنیاد بشری در آستانه ظهور
کد خبر: 3961485
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
حجت‌الاسلام عرفان مطرح کرد:

ظرفیت مهدویت برای وحدت / نومیدی از عقلانیت خودبنیاد بشری در آستانه ظهور

کارشناس مهدویت با بیان اینکه بشر در آخرالزمان از عقل خودبنیاد بشر به ستوه آمده است، گفت: انسجام در آخرالزمان با فتح قلوب در سراسر دنیا صورت می‌گیرد و انسان نومید از عقلانیت خودبنیاد بشری، به امام زمان رو خواهد آورد.

عرفانبه گزارش ایکنا، سیزدهمین نشست علمی «در رواق» هشتم فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فوادیان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن ملایی و حجت‌الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان از اساتید مهدویت حوزه برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرمحسن عرفان در این همایش، گفت: درگیری حق و باطل امری دائمی است که الان این درگیری فراملی و جهانی شده است، در جبهه باطل احزاب سیاسی به وحدتی برای مقابله با جبهه حق و جهان اسلام رسیده‌اند، یهودیت با برخی جریانات مسیحی پیوند خورده و صهیونیسم مسیحی را ایجاد کرده است. 

وی افزود: در جبهه حق هم این تکاپو وجود دارد؛ در جریان درگیری‌های منطقه، داعش به مثابه جریانی باطل از ملیت‌های مختلف و با حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای اسلامی تشکیل شد و در جبهه حق هم ملیت‌های مختلف به جنگ داعش رفتند؛ عمق درگیری موجود، اتحادی را در میان جریانات اسلامی می‌طلبد و این ظرفیت در مهدویت وجود دارد که وحدت‌آفرین باشد.

عرفان بیان کرد: هم‌اکنون گسست میان شیعه و اهل تسنن و گسست‌های قومیتی در جهان اسلام فعال است؛ بزرگترین جنگ‌های مذهبی به وقوع پیوسته و در چنین شرایطی باید نگاه ما به وحدت، تمدنی باشد. 

وی افزود: تلاش غرب برای ایجاد تفرقه میان مسلمین رو به ازدیاد است؛ آنها در جبهه علیه اسلام بر محور باور به ظهور منجی تلاش می‌کنند تا به وحدت برسند و همزمان تفرقه در میان مسلمین را دامن می‌زنند. این تلاش غرب باید سبب شود تا نگاه ما به ظرفیت‌های وحدت‌آفرین در جهان اسلام تغییر کند.

عرفان تصریح کرد: شعار وحدت میان شیعه و سنی و هفته وحدت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ جهان تشیع فریادگر وحدت میان شیعه و اهل تسنن است و اگر می‌خواهیم به تداوم و امتداد نرم‌افزار انقلاب کمک کنیم، باید وحدت بیشتری را محقق کنیم.

وی افزود: تأثیرگذاری سایر آموزه‌های دینی بر مقوله انسجام و اتحاد وجود دارد، ولی آموزه مهدویت ظرفیت دارد تا تأثیرگذاری ریشه‌ای و بنیادی داشته باشد؛ بنابراین همان‌گونه که حج مهمترین نماد اتحاد سالانه در جهان اسلام است، آموزه مهدویت هم محور کلان در این عرصه برای تحقق امت اسلامی است.

ظرفیت مهدویت برای وحدت

عرفان با بیان اینکه حج مهمترین فرصت برای تقویت باور به مهدویت است، تصریح کرد: اولین ظرفیت مهدویت در انسجام، ایجاد انگیزه متعالی در حرکت‌های جهان اسلام است؛ تمامی جنبش‌ها و حرکت ها نیازمند انگیزه متعالی و قدسی هستند، در جریان داعش مهندسی معکوس کرده و داعش به شدت از مقوله مهدویت و آخرالزمان استفاده کرد و حتی نوع لباس آنها و شعارهایشان آخرالزمانی بود.

مدرس مهدویت حوزه بیان کرد: مهدویت نیروهای جهان اسلام را هویت و جهت دهی می‌کند تا آسیب تکروی کم شود؛ باور به مهدویت انرژی به معتقدان می‌دهد و در اینکه زیربار ظلم و زور نروند مصمم کرده که نمونه آن را در مدافعان حرم دیدیم.

وی افزود: عنصر پایدارکنندگی از دیگر ویژگی باور به مهدویت است؛ لذا اگر افرادی مانند حاج قاسم و شهید حججی درخشیدند، چون سرباز بدون مرز بودند و مهدویت بیشترین قدرت انگیزشی را در این عرصه دارد. البته رقبای دینی ما یعنی یهودیت و مسیحیت بیشتری سوء استفاده را با قرائت‌های باطل خودشان از این آموزه دارند.

وی تأکید کرد: غرب منجی‌ستیزی را به راه انداخته‌ است، در حالی که ما در اسلام چنین چیزی نداریم و در روایت بیان شده که عیسی به امام زمان اقتدا می‌کند و ستیزی میان منجی مسیحیت و اسلام وجود ندارد، گرچه در مسیحیت و یهودیت برخی دنبال این تقابل هستند. لذا حواسمان باشد ظرفیت باور به مهدی که قدرت اتحاد بین اسلام و مسیحیت را هم دارد، در جبهه رقیب به تقابل تعریف می‌شود.

عرفان بیان کرد: ظرفیت دیگر مهدویت تعهد به اهداف جمعی است؛ امام و رهبری افق تمدنی را زمینه‌سازی ظهور قرار دادند تا مبتلا به تکروی نشویم، ولی انقلاب بعد از جنگ گرفتار نولیبرال‌هایی شد که مسیر را تا حدودی تغییر دادند.

وی افزود: همچنین ظرفیت دیگر آموزه مهدویت تبدیل گسست‌های فعال اجتماعی به گسست‌های غیرفعال است. تمایزات طبقات اجتماعی و قومی می‌تواند آسیب باشد، ولی همانطور که این گسست‌ها در حج دیده نمی‌شود، در آموزه مهدویت هم این ظرفیت وجود دارد.

تضعیف هویت‌های افراطی با ظهور امام(عج)

عرفان تصریح کرد:  ظرفیت دیگر مهدویت تبدیل هویت‌های گسیخته به پیوسته است؛ مهدویت جهان اسلام را به فعالان و منفعلان تقسیم می‌کند و هویت تفکر انقلابی ایجاد کرده است؛ به همین دلیل کیسینجر 15 سال قبل گفت که ما با تفکر خمینیسم روبرو هستیم که جهان اهل تسنن را هم گرفته است.

وی اضافه کرد: ظرفیت دیگر مهدویت تضعیف هویت‌های افراطی و قومیتی و ... است؛ درک حضور امام سبب می‌شود تا جریانات سیاسی و خرده فرهنگ‌های متنوع درصدد تقابل نباشند، البته متاسفانه در جامعه ایران عصر انقلاب مبتلا به تعارضات سیاسی و قومی و اجتماعی شده‌ایم که اگر ملاک زمینه‌سازی و درک حضور امام باشد، این درگیری‌ها باید به حداقل برسد.  

مدرس مهدویت حوزه تصریح کرد: ما باید به سمت مسئولیت‌های فراملی در جهان اسلام برویم، اینکه منافع فردی و ملی کنار برود و در راستای منافع جهان اسلامی قرار بگیرد و سبب شود تا انسجامی در سراسر جهان ایجاد شود. انسجام در آخرالزمان با فتح قلوب در سراسر دنیا صورت می‌گیرد و انسان نومید از عقلانیت خودبنیاد بشری به امام زمان رو خواهد آورد.

انتهای پیام
captcha