رایزنی ایران و قرقیزستان درباره مسائل دینی
کد خبر: 3926833
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

رایزنی ایران و قرقیزستان درباره مسائل دینی

سفیر و رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان در دیدار با مفتی این کشور درباره موضوعات دینی و مسائل جهان اسلام رایزنی و گفت‌و‌گو کردند.

رایزنی ایران و قرقیزستان درباره مسائل دینیبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سعید خرازی، سفیر ایران در قرقیزستان با مقصد بیک توکتوموشوف، مفتی این کشور دیدار و درباره موضوعات مختلف دینی و مسائل جهان اسلام و همکاری‌های دینی دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.

در این دیدار که پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در بیشکک نیز حضور داشت، خرازی از فرصت انجام این دیدار با مفتی قرقیزستان و  بهتر شدن شرایط کرونایی در سایه تدبیر و درایت دولت قرقیزستان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم ابراز خرسندی کرد.

وی به نقش رهبران، علما و شخصیت‌های دینی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقابله با شیوع و گسترش کرونا، پدیده جهانگیر کرونا با استناد به قرآن کریم، روابط خوب ایران و قرقیزستان و روند رو به توسعه این روابط و کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به قرقیزستان در چند ماه اخیر اشاره کرد.

سفیر کشورمان در قرقیزستان ابراز امیدواری کرد که داروها و کمک‌های ارسالی ایران در مداوای بیماران کرونایی قرقیزستان مفید و مؤثر واقع شود.

اشتراکات؛ ظرفیتی برای تقویت روابط

وی با بیان اشتراکات زبانی و فرهنگی بین ایران و قرقیزستان گفت: این اشتراکات ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تقویت و گسترش روابط بین دو دولت و دو ملت محسوب می‌شوند.

همچنین سفیر کشورمان در قرقیزستان بر نیاز جهان اسلام به وحدت و همبستگی تأکید کرد و تلاش‌ها و اقدامات ایران برای ایجاد وحدت کلمه در میان مسلمانان جهان را یادآور شد.

وی با اشاره به نقش، فعالیت‌ها و اقدامات آیت‌الله تسخیری در مقوله وحدت اسلامی و نیز فعالیت‌های ارزشمند مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این مقوله، از برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از 12 تا 17 ربیع‌الاول برابر با 8 تا 13 آبان‌ماه با عنوان «همکاری‌های اسلامی در رویارویی با مصائب و بلایا» خبر داد و از مفتی قرقیزستان برای شرکت در این وبینار دعوت کرد.

جهان اسلام نیازمند وحدت است

سپس مقصد بیک توکتوموشوف، مفتی قرقیزستان در سخنانی، مراتب تأسف و تأثر خود را از درگذشت آیت‌الله تسخیری ابراز کرد و گفت: روابط ایران و قرقیزستان خوب است و برای توسعه این روابط تلاش و دعا می‌کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا، ایران با ارسال کمک‌های بشردوستانه به یاری ما شتافت و در چنین زمان‌هایی وقتی کشوری محتاج و نیازمند است، کمکی که دیگران می‌کنند همیشه در یادها می‌ماند و ما از این بابت از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

مفتی قرقیزستان با اذعان به اینکه جهان اسلام نیازمند وحدت است، گفت: باید روابط خود را براساس ارزش‌های اخلاقی و انسانی بنا و استوار کنیم.

در بخش پایانی این دیدار، سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در قرقیزستان برای گسترش تعاملات و همکاری‌های دو سویه تأکید کردند.

انتهای پیام
captcha