رایزنی ایران و آیسسکو در تونس/ تأکید بر مقابله با اسلام‌هراسی
کد خبر: 3864785
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

رایزنی ایران و آیسسکو در تونس/ تأکید بر مقابله با اسلام‌هراسی

گروه بین‌الملل ــ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نمایندگی از ایران طی نشستی در تونس با مدیرکل آیسسکو دیدار کرد و در این دیدار بر تعامل سازنده کشورهای اسلامی برای معرفی چهره حقیقی اسلام و مقابله با اسلام‌هراسی تأکید شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (25 آذرماه) در جریان سفر به تونس به همراه سیدمحمدحسین هاشمی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی این سازمان و میثم فراهانی، رایزن فرهنگی کشورمان در تونس، با سالم بن محمد المالک، رئیس سازمان آیسسکو در محل برگزاری یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسیسکو در تونس دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی در این دیدار انتصاب سالم بن محمد المالک را به عنوان مدیرکل جدید این سازمان تبریک گفت و آینده همکاری‌های دوجانبه دو سازمان را روشن و رو به رشد توصیف کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به وظایف این سازمان و فعالیت‌ بیش از 80 رایزنی فرهنگی ایران در 60 کشور جهان، انعقاد تفاهمنامه‌های فرهنگی با کشورهای مختلف را از مهم‌ترین وظایف این سازمان برشمرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای اجرایی‌کردن مصوبات اجلاس دهم وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو اقدامات مهم و مؤثری را به انجام رسانده است که در قالب کتابچه‌ای مصور برای عرضه در اجلاس یازدهم به چاپ رسیده است.

وی در ادامه سخنانش، تلاش برای تحقق وحدت امت اسلامی و دوری از تفرقه را مهم‌ترین نیاز امروز جهان اسلام دانست و گفت: با وجود تلاش‌های دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمین، جمهوری اسلامی ایران همواره منادی وحدت مسلمانان بوده و در این راستا اقدامات مؤثری را نیز به انجام رسانده است.

وحدت نظر فرهنگی؛ حلقه وصل کشورهای اسلامی

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به وجود اختلاف سلیقه در امور سیاسی، وحدت نظر در زمینه‌های فرهنگی را حلقه وصل کشورهای اسلامی توصیف و تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همواره کوشیده است در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان آیسسکو در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی اقدام کند.

وی همچنین، ایجاد مرکز گفت‌وگوهای فرهنگی جهان اسلام از سوی آیسسکو را از نیازهای ضروری عصر حاضر دانست و با ارائه پیشنهاد تأسیس این مرکز بیان کرد: توجه به گفت‌وگوی میان مسلمانان و تقویت آن از ضروریات اولیه عصر کنونی بوده و آیسسکو با توجه به جایگاه رفیع فرهنگی خود می‌تواند نقش به سزایی در تحقق این مهم ایفا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تقویت و گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران با کشورهای مختلف، به تبیین فعالیت‌های مرکز گفت‌وگوهای ادیان سازمان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای تعامل هر چه بیشتر ادیان الهی و غیر الهی پرداخت.

وی اظهار کرد: تاکنون گفت‌وگوهای متعددی با مسیحیت، یهود، بودیسم و شینتوئیسم (آئین باستانی ژاپن) به انجام رسیده است که نتایج بسیار مهمی نیز در جهت آشنایی هر چه بهتر ادیان از یکدیگر و تقویت تعاملات دینی حاصل شده است.

ابراهیمی ‌ترکمان دوری از خشم و کینه و رسیدن به مرحله تعاون و صفای باطن را از مهم‌ترین نتایج گفت‌وگوهای دینی برشمرد و تأکید کرد: جهان در شرایط فعلی بیش از گذشته نیازمند گفت‌وگو است و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی دارد همکاری‌های خود را با آیسسکو در این زمینه گسترش دهد.

تأکید بر گفت‌وگوی اسلام و دیگر ادیان

در ادامه این دیدار، سالم بن محمد المالک در سخنانی، بر لزوم توسعه برنامه‌های مشترک بین آیسسکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد.

مدیرکل آیسسکو با اشاره به دوری از تحرکات سیاسی در فعالیت‌های فرهنگی این سازمان، جهان اسلام را دارای جایگاه و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه بسیاری دانست و گفت: آیسسکو همواره تلاش کرده حوزه‌های تخصصی فرهنگی را به دور از هرگونه سیاست‌ورزی مورد توجه قرار دهد.

وی با تقدیر از تلاش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه گفت‌وگوهای فرهنگی، آن را امری شایسته و مورد نیاز کشورهای اسلامی توصیف کرد و گفت: ایران کشوری است که از نظر فرهنگی غنی و قدرتمند است و سازمان آیسسکو از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تأسیس مرکز گفت‌وگوهای فرهنگی استقبال می‌کند و در جهت تحقق آن آماده همکاری گسترده با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

سالم بن محمد المالک به موضوع اسلام‌هراسی اشاره کرد و گفت: تعامل سازنده بین کشورهای اسلامی و نیز انجام گفت‌وگوهای دینی اسلام و دیگر ادیان نقش به سزایی در خنثی کردن توطئه دشمنان برای ارائه چهره‌ای خشونت‌گرا از اسلام خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سازمان آیسسکو به دنبال معرفی چهره حقیقی اسلام به عنوان دین تسامح و تساهل است، ابراز امیدواری کرد با همکاری همه کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، این مهم تحقق یابد.

بنا بر اعلام اين خبر، یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو با هدف تدوین سیاست‌های فرهنگی در جهان اسلام امروز و فردا، 26 و 27 آذرماه با حضور شماری از وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان آیسیسکو و برخی کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های اسلامی، عربی و بین‌المللی که در زمینه امور فرهنگی فعالیت دارند، برگزار می‌شود.

همچنین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه اختتامیه تونس پایتخت فرهنگی جهان اسلام که در شهر «الثقافة» (فرهنگ) تونس برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha