كانكس‌ها جایگزین چادرهای مدرسه می‌شوند/ وجود 9 هزار بازمانده از تحصیل در جامعه عشایر فارس
کد خبر: 3651448
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶

كانكس‌ها جایگزین چادرهای مدرسه می‌شوند/ وجود 9 هزار بازمانده از تحصیل در جامعه عشایر فارس

گروه اجتماعی: رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس از اجرای طرح جایگزینی کانکس کلاس درس به جای چادر مدرسه میان جامعه عشایری این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، علی‌عسکر نجفی، رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس امروز، 18 مهر در حاشیه ارسال كانكس‌ كلاس‌ به مناطق عشایر نشین استان فارس به خبرنگاران گفت: اكنون 286 مدرسه عشایری در چادر برپا است؛ با اجرای این طرح حدود 110 مدرسه کانکسی جایگزین این چادركلاس‌ها خواهد شد.
وی افزود: در راستای طرح جایگزینی کانکس کلاس درس به جای چادر مدرسه در آموزش و پرورش عشایر فارس، 1233 متر مربع به فضای ثابت آموزشی و رفاهی مدارس عشایری فارس افزوده شد.
نجفی، زیربنای كانكس‌های ارسالی را 936 مترمربع و ظرفیت آن را 900 دانش آموز اعلام كرد و گفت: آموزش و پروش عشایر فارس با سابقه ای نزدیک به 60 سال، بیشترین گستردگی و پراکندگی را دارد، به نحوی که پراکندگی مدارس این اداره  و دامنه فعالیت آن از سواحل خلیج فارس تا جنوب استان اصفهان  را شامل می شود .
وی، هدف از اجرای این طرح را ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و مهیا نمودن شرایط بهتر برای تحصیل دانش آموزان عشایر عنوان كرد و گفت: آموزش و پرورش عشایری بر اساس زندگی مردم عشایر و کوچ آن‌ها که یک الزام برای ادامه معیشت این قشر از جامعه می باشد تنظیم شده، لذا برای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان عشایر لازم است مدارس و معلمین ما نیز در کنار عشایر کوچ کنند.  
رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع طبیعی و مرتع برای دام، بخشی از عشایر کوچ‌رو در نقاط مختلف استان اسکان یافته‌اند و از آنجا که با این رخداد دیگر چادر جوابگوی نیاز مدارس ما در این مناطق نیست، بر همین اساس طرح تبدیل این مدارس به مدارس کانکسی  اجرا می‌شود.
نجفی یادآور شد: این طرح با عنوان طرح تجهیز مدارس عشایری از اردیبهشت 94 و در سفر ریاست جمهوری به فارس، با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال تصویب شد که در فاز اول تحقق آن نزدیک به 22 میلیارد و 800 میلیون ریال برای ساخت 51 کانکس هزینه شده است.
وی با اشاره به امکانات این کلاس‌ها گفت: این سازه‌های فلزی امکان اتصال به شبکه برق سراسری و همچنین نصب پنل‌های خورشیدی را دارد که با تأمین برق برای آن، سیستم سرمایشی و گرمایشی و امکان استفاده از فناوری‌های نوین همچون کامپیوتر برای دانش‌آموزان عشایر فراهم می‌شود.
رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس گفت: در کنار کلاس‌های کانکسی، برای رفاه بیشتر معلمین عشایر و تامین محل اسکان آن‌ها، 204 متر مربع فضای کانکسی ساخته می‌شود و علاوه بر این نیز ساخت 80 سرویس بهداشتی با زیر بنای مجموع 93 متر مربع  در قالب همین طرح برای مدارس عشایری پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به فعال بودن 4 نمایندگی مدارس عشایر در شهرستان‌های فسا، کازرون، قیر و کارزین و فراشبند گفت: 474 مدرسه ابتدایی و 23 دبیرستان زیر پوشش آموزش و پرورش عشایر فارس فعال است که 21 مدرسه متوسطه آن به‌صورت شبانه‌روزی اداره می‌شود.
نجفی همچنین گفت: هم‌اکنون 11 هزار دانش آموز در مدارس عشایری فارس مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 7 هزار دانش‌آموز در مدارس ابتدایی و بقیه در مقطع متوسطه اول و دوم به تحصیل اشتغال دارند.
نجفی به طرح دولت برای پوشش تحصیلی همه دانش‌آموزان لازم التعلیم عشایر اشاره كرد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه و در راستای پوشش کامل افراد لازم‌التعلیم و کاهش افراد باز مانده از تحصیل، مقرر شده که تا سال 1399 تمام بازماندگان از تحصیل عشایر کشور که نزدیک به 75 هزار نفر هستند تحت پوشش تحصیلی قرار گیرند که  از این تعداد نزدیک به 9 هزار نفردر استان فارس هستند.
وی از ساخت مدارس آجری در برخی از مناطق عشایری استان نیز خبر داد و گفت: در برخی از مناطق استان که عشایر به صورت ثابت هستند، مدارسی به صورت آجری ساخته و یا در حال ساخت است که از آن جمله می‌توان به ساخت مدرسه 6  کلاسه در دو منطقه منطقه عشایری خرمایک فراشبند و شهرک الزهرا بخش سرچهان شهرستان بوانات در قالب طرح برکت اشاره کرد.
رئیس آموزش و پرورش عشایر فارس اضافه كرد: در برخی از مناطق  همچون شهرک شهید رجایی فسا و آباده طشک نیز مدارس 2 و سه کلاسه آجری به‌همت خیرین در حال ساخت است.
captcha