حجاب یک نظام فکری ـ رفتاری است/ زندگی بدون ارزش‌های انسانی قیمتی ندارد
کد خبر: 1429485
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
مدرس حوزه علمیه زنجان:

حجاب یک نظام فکری ـ رفتاری است/ زندگی بدون ارزش‌های انسانی قیمتی ندارد

گروه اجتماعی: گؤزلیان با بیان این‌که حجاب یک نظام فکری ـ رفتاری است که نبود آن موجب ایجاد تعارضات بیشتر در جامعه می‌شود، بیان کرد: اگر زیبایی‎های حجاب و نازیبایی‎های نبود آن به درستی برای افراد تبیین شود، می‎توان از بسیاری از آسیب‎ها پیشگیری کرد.

معصومه گؤزلیان، مدرس حوزه علمیه خواهران زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، گفت: احکام خداوندی برای زمان خاصی مطرح نشده است و همه زمان‏‌ها را شامل می‌شود و سخن حضرت علی(ع) مبنی بر تربیت به‌روز فرزندان دلیل بر تبدیل حلال به حرام و بالعکس نبوده و این امور در همه زمان‎ها ثابت هستند.
وی افزود: نبود دانش و بینش مناسب درباره حجاب و عفاف، موجب بیان نشدن چرایی آن در جامعه شده است و باید دانست که هر فردی دارای ظرفیت‎های عقلانی و احساسی ویژه خود است و حکم حجاب، تأکید ویژه بر حضور زن در جامعه است تا تفاوتی با مردان نداشته باشد.

حاکمیت اسلامی ضامن بهشت و جهنم جامعه است
این مدرس حوزه علمیه خواهران زنجان با بیان این‌که تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومت‎ها، جاری کردن قوانین دینی در جامعه است، اظهار کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری، حاکمیت اسلامی ضامن بهشت و جهنم جامعه است، اما در عصر کنونی حتی در آموزش کودکان و دانش‌آموزان که تأثیر مهمی در تربیت جامعه دارد، به تحلیل و تبیین درستی از پوشش و مظاهر عفاف و حجاب پرداخته نشده و گاهی تنها به چگونگی و ظواهر آن پرداخته است.
گؤزلیان اضافه کرد: بی‌حیایی و بی‌عفتی می‎تواند یکی از ویروس‎های اصلی موجود در جامعه باشد که بی‎حجابی تنها یکی از آثار آن است و دزدی، قتل، فعالیت‎های غیرقانونی و اعمالی از این قبیل نیز از نتایج آن هستند.
وی عنوان کرد: حجاب جزو باورها، عقاید، اخلاق و احکام افراد یک جامعه است، اما متأسفانه بسیاری از ما تنها در ظاهر اخلاق محدود شده‎ایم، حال آنکه باید در ذهن عموم جامعه باور نسبت به حجاب و عفاف ایجاد شود.

غرق شدن در مادیات، موجب دوری از مصادیق خوب و بد خواهد شد
مسئول واحد بانوان حسینیه اعظم زنجان با بیان این‌که غرق شدن در مادیات، موجب دوری از مصادیق خوب و بد خواهد شد، گفت: در جامعه کنونی عده‎ای با نام روشنفکری و عده‎ای دیگر با جاهلیت خود موجب ایجاد فتنه در جامعه می‌شوند.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: با توجه به آمار، سن بلوغ جنسی افراد کاهش یافته و در مقابل با بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، فشار روانی حاصل بر جوانان بیشتر شده و موجب بروز اختلال در آنان می‌شود؛ لذا بروز اختلالات روانی موجب ایجاد تعارض میان باورها و رفتارهای اجتماعی می‌شود.
گؤزلیان با بیان این‌که حجاب یک نظام فکری ـ رفتاری است که نبود آن موجب ایجاد تعارضات بیشتر در جامعه می‌شود، بیان کرد: اگر زیبایی‎های حجاب و نازیبایی‎های نبود آن به درستی برای افراد تبیین شود، می‎توان از بسیاری از آسیب‎ها پیشگیری کرد.
وی عنوان کرد: ما انسان‎ها آمده‌ایم تا زندگی کرده و قیمت پیدا کنیم و به دنبال دلایل باشیم حال آنکه در عصر کنونی هدف و رسالت، گم شده و به هر قیمتی زندگی می‎کنیم که زندگی این چنینی از ارزش انسانی می‌کاهد.
این مدرس حوزه علمیه خواهران استان زنجان ادامه داد: انسان زمانی وجود پیدا می‌کند که به وجود اولیه یعنی خداوند متعال وصل شود و خسران زمانی حاصل می‌شود که مسیرهای تعالی روح را از دست دهیم و قسم خداوند به «عصر» در سوره عصر به همین دلیل است که زیانکاران و گمراهان زمان را از دست می‌دهند مگر کسانی که ایمان واقعی دارند.
وی اظهار کرد: با توجه به فرموده حضرت علی(ع) «مردم احکام را به مثال پوستینی برعکس پوشیده‌اند»؛ لذا باید بکوشیم احکام صحیح را شناخته و در جامعه رواج دهیم.

خداوند انسان را آفرید تا صفات الهی را در یک فرد متجلی کند
گؤزلیان افزود: خداوند انسان را آفرید تا صفات الهی را در یک فرد متجلی کند و اگر از رسالت خود با خبر شویم، زندگی مناسبی خواهیم داشت. دنیا وسیله‌ای برای تعالی روح است اما متأسفانه در دنیای کنونی هدف گم شده است که بدحجابی، جرم و جنایت و مسایلی از این قبیل از آثار آن است.
وی یادآور شد: نفسانیت و لذت‌ها اگر به‌جا استفاده شوند مناسب هستند که راه‌های آن نیز در احکام اسلام بیان شده است اما اگر روش‌های صحیح را پیش نگیریم آسیب‎های مختلفی را در جامعه شاهد خواهیم بود.
مسئول واحد بانوان حسینیه اعظم زنجان در پایان گفت: چرایی و دلایل دینی باید توسط متخصصان علوم دین به جامعه گفته شده و چگونگی آن به عهده افراد گذاشته شود که بسیاری از فعالان حوزه دین نتوانسته‌اند این چرایی را بیان کنند.

captcha