رابطه علم خدا و انسان کتاب است
کد خبر: 1319218
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
آیت‌الله صفایی بوشهری:

رابطه علم خدا و انسان کتاب است

گروه خبرنگاران افتخاری/حامد فکوری: نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های بزرگ انسانیت، اهل کتاب بودن است، گفت: رابطه علم خدا و انسان، کتاب است.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر در آئین بیست و یکمین گرامیداشت هفته کتاب استان بوشهر در سالن شهید آوینی بوشهر، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: ارزش کتاب، کتابداری و کتابخوانی این‌قدر مهم است که خداوند سخنان خود را در قالب کتاب، به کتابداری امین (رسول خدا) برای ارائه آن در جامعه به کتابخوانانی که اشرف مخلوقات (انسان) هستند ارائه کرده است.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر همچنین، با بیان اینکه مربع کتاب در عالم وجود و اولین کتاب جهان خلقت که کتب آسمانی است دارای اضلاعی است که همه بهترین هستند، افزود: در این مربع، نویسنده خدا، کتابدار پیامبر خدا، محتوا آسمانی و مخاطب انسان است.



وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در هیچ فضا و جغرافیایی در عالم وجود این مربع وجود ندارد، تأکید کرد: مقوله کتاب یک مقوله آسمانی و عرشی است.



صفایی بوشهری با بیان اینکه کتاب، جوهره‌ معرفت، بصیرت، هدایت، رشد، نجات و کمال و بالی برای پرواز به معراج کمال انسانی است، بیان کرد: کتاب، رابط بین اندیشه‌های نویسنده و جامعه هدف و محصول اندیشه‌های مؤلف جهت تأثیرگذاری بر جامعه هدف است.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با بیان اینکه فرق فی ما بین فرشتگان و حیوانات با انسان در این است که آن‌ها اهل کتاب نیستند ولی انسان اهل کتاب است، اذعان کرد: انسانی که اهل کتاب است دارای یکی از شاخصه‌های بزرگ انسانیت است و آنانی که اهل کتاب نیستند یکی از شاخصه‌های بزرگ انسانی را ندارند.



وی در ادامه بیانات خود با اشاره به اینکه اولین معلم، خداست و با بیان اینکه اولین دانش‌آموز عالم وجود، انسان و کتابداران امین عالم وجود، پیامبران هستند، اظهار کرد: رابطه علم خدا و انسان، کتاب است لذا کتابداری، کتابخوانی و کتابخانه یک مقوله آسمانی است.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه جامعه‌ای می‌تواند موفق باشد که در آن علم و دانش توسعه پیدا کرده باشد، علم و دانش را محصول پژوهش‌ها و تحقیقات انسان‌های فرهیخته‌ای دانست که تلاش‌ها و محصولات خویش را در قالب کتاب به جامعه عرضه می‌کنند.



وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تاریخ کتاب در جهان یک تاریخ بسیار پیچیده‌ و پرفراز و نشیبی است، عنوان کرد: بسیاری از کتاب‌ها در طول تاریخ یا سوزانده شده، یا به سرقت رفته، یا اسیر شده و به یغما برده شد و یا قلم‌های آن‌ها شکسته شد و یا در فضاهای مختلف جغرافیای انسان دچار بحران‌ها شدند.



صفایی بوشهری با بیان اینکه سرگذشت کتاب، سرگذشت مظلومیت علم و فرهیختگی است، تاریخ کتاب را تاریخی به مظلومیت تاریخ انبیاء و پیامبران دانستند.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ما در شرایط بسیار ویژه‌ای به سر می‌بریم و کتاب و اهل قلم نقش بسیار مهمی در این عرصه دارند.



وی با بیان اینکه هم‌اکنون جهان سلطه به دنبال سلطه بر تمام جهان در همه زمینه‌ها از جمله علم و فن‌آوری است چون علم، اقتدار می‌آفریند، بیان کرد: در اینجا نقش نویسندگان، کتاب، کتابخانه‌ها و کتابدارها بسیار مهم است و در این رابطه باید مؤلفان، نخبگان و اهل قلم در سطح فوق روز تولید کنیم.



صفایی بوشهری با تأکید بر اینکه در حال حاضر در عرصه محتوای کتب، نیازمند یک بازنگری دانش‌بنیان و علمی ساختاری در محتوا و شکل هستیم، اظهار کرد: کتاب‌های ما از حیث محتوا، ساختار ظاهری و مدل باید چنان پرمحتوا و منطبق با موازین جامعه‌شناسی و روانشناسی جامعه هدف باشد که به هیچ صورت مخاطب، خود را از کتاب جدا نکند.



نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با بیان اینکه متأسفانه هم اکنون در جامعه ما، کتابخوانی به عنوان سرگرمی تلقی می‌شود، افزود: ما باید هم فرهنگ نوع نگرش به کتاب را تغییر دهیم و هم اینکه فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم.



وی در ادامه با بیان اینکه باید زیرساخت‌های کتابخانه‌ای از جمله حقیقی و مجازی گسترش پیدا کند، خاطرنشان کرد: شما نمی‌توانید فرهنگ کتابخوانی را در یک جامعه گسترش دهید بدون اینکه کتابخانه داشته باشد.



صفایی بوشهری همچنین، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتابخوانی، کتابخانه‌های دیجیتال است، تأکید کرد: باید در ایران کتابخانه‌های دیجیتال بسیار قوی داشته باشیم که محققان به راحتی به کتاب‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.



امام‌جمعه بوشهر با بیان اینکه باید فرهنگ پژوهش را در بین جوان‌ها گسترش دهیم، اذعان کرد: باید در دانشگاه، حوزه و مدارس به دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب القا شود که این کتاب‌هایی که می‌خوانند کتاب‌های مادر هستند و آن‌ها را با مفاهیم جهت تحقیق و پژوهش آشنا می‌کنند و باید در راه کسب علم بیشتر، به دنبال منابع بیشتر و پژوهش باشند.



وی در پایان بیانات خود با بیان اینکه استان بوشهر، استانی است که از دیرباز با کتاب می زیسته است، این استان را استان دانش، علم، معرفت، کتاب، کتابداری و کتابخانه دانست.



در ادامه صدرالله محتشم، مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر در آئین اظهار کرد: تلاش‌های بسیار زیادی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین توسعه کتابخانه‌ها در نقاط مختلف استان بوشهر صورت گرفته است.



وی نسبت کتاب‌ها با جمعیت استان بوشهر ار بسیار کم عنوان و بیان کرد: 76 کتابخانه عمومی در استان بوشهر فعال است که 800 هزار جلد کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد.



مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر از توزیع 120 هزار جلد کتاب بین کتابخانه‌های استان بوشهر طی این هفته خبر داد و خاطرنشان کرد: سه‌هزار نفر در بوشهر در کتابخانه‌های حرفه‌ای کشور عضویت دارند.



وی از مجهز بودن 62 درصد کتابخانه‌های استان به امکانات الکترونیکی خبرداد و افزود: 38 کتابخانه استان بوشهر به تجهیزات الکترونیکی مجهز است که الکترونیکی شدن کتابخانه‌ها امکانات لازم برای دسترسی مخاطبان از طریق سامانه به کتاب فراهم آورده است.



محتشم به برخی از افتخارات کسب شده توسط کتابخانه‌های استان اشاره کرد و افزود: کتابخانه عمومی شهرآب‌پخش در میان کتابخانه عمومی کشور رتبه برتر کسب کرد.



وی ادامه داد: کتابخانه عمومی آب‌پخش با داشتن شاخصه‌های مکانیزه، فعالیت‌های فرهنگی، جذب مخاطب، فعالیت‌های تبلیغی، خرید کتاب، جذب خیرین و دیگر موارد توانست در بین تمامی کتابخانه‌های عمومی کشور رتبه نخست را کسب کند.



همچنین، مجوز راه‌اندازی کتابخانه فرهنگی در 32 مسجد استان بوشهر در این مراسم صادر شد.



یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از خانواده مرحومه زهرا شریف‌پور بوشهری، مسئول سابق کتابخانه دانشگاه خلیج فارس تجلیل و از دو کتاب «دوستان ماجراجو» در رده سنی نوجوانان به قلم اعظم صفری و «حکمت‌های حکمت‌آمیز» به قلم محمد آرمین توسط آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر رونمایی شد و پس از آن از خادمین فرهنگ و خیرین استان بوشهر در امور کتابخانه‌ها تجلیل شد.

captcha