مسابقات «جنات» ضعف آموزش قرآن در مساجد را نشان داد
کد خبر: 4211832
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

مسابقات «جنات» ضعف آموزش قرآن در مساجد را نشان داد

دو تن از داوران دومین دوره مسابقات قرآنی «جنات» (مسابقات قرآن مساجد اهواز) معتقدند که این مسابقات ضعف آموزش قرآن در مساجد را نشان داد و البته نباید مسابقات قرآن در سطح شهرستان‌ را دست کم گرفت.

داوران مسابقات قرآن «جنات»دومین دوره مسابقات قرآن جنات (مسابقات قرآن مساجد اهواز) پایان هفته گذشته(30 اردیبهشت) با شرکت اعضای مساجد مناطق مختلف اهواز در دو بخش زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار شد. خبرنگار ایکنا از خوزستان گفت‌وگویی با دو تن از داوران این مسابقه قرآنی درباره کیفیت و میزان استقبال از آن انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم. 

ماجد نصری، داور دومین دوره مسابقات قرآنی جنات (مسابقات قرآن مساجد اهواز) گفت: سال گذشته نیز داوری این مسابقات را بر عهده داشتم و در رشته‌های ترتیل‌خوانی، قرائت تقلیدی، مکبری و حفظ در بخش زیر 16 سال داور بودم و معتقدم این بخش، مهم‌ترین بخش مسابقه است چون می‌توان از تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت تلاوت و اجرای آنها، آینده را دید. 

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد مساجد اهواز، آمار شرکت‌کنندگان از حد انتظار پایین‌تر بود. شرکت‌کنندگان از همه مناطق نبودند و مناطقی مثل کوی علوی، لشکرآباد و عین دو که استعدادها و جلسات قرآنی خوبی دارند در این مسابقات حضور نداشتند. شاید رابطان این مسابقات با همه مساجد مرتبط نبودند و یا اطلاع‌رسانی از سوی رابطان و ائمه جماعت مساجد به‌طور کامل صورت نگرفته است.

این داور قرآنی درباره کیفیت اجراها و تلاوت‌ها گفت: همان‌طور که می‌دانیم در برخی از مساجد ما کار قرآنی انجام نمی‌شود. پیشنهاد ما این است که هر مسجد، استادان قرآنی منطقه و محله خود را شناسایی کند، با آنها به تفاهم برسد و برای آموزش قرآنی بچه‌های محله سرمایه‌گذاری کند. 

ضعف آموزش تخصصی قرآن در مساجد

نصری افزود: وقتی از شرکت‌کنندگان درباره آموزش آنها می‌پرسیدم اکثریت در حد روخوانی و روانخوانی آموزش دیده‌ بودند و غالباً خبری از آموزش تخصصی نبود. در این مسابقات مشخص شد بچه‌هایی که به جلسات تخصصی قرآنی می‌روند سطح تلاوتشان متفاوت و کیفی‌تر از سایرین است. این مسابقات نشان داد که در زمینه آموزش قرآن در مساجد ضعف داریم و می‌طلبد سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جماعت یا پایگاه‌های بسیج به‌طور جدی در این زمینه ورود کنند. 

این قاری قرآن گفت: شرکت‌کنندگان در سطوح مختلفی بودند و از اشکالات روخوانی و روان‌خوانی تا تجوید و بعضاً مسائل صوت و لحن در تلاوت آنها دیده می‌شد. در رشته قرائت تقلیدی هم نفراتی داشتیم که آماده نبودند و تلاوت ساده‌ای ارائه دادند. به‌طور کلی در بخش زیر 16 سال کیفیت تلاوت‌ها ضعیف بود؛ به استثنای افراد معدودی که در این زمینه کار کرده بودند. 


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: مزیت مسابقات قرآنی «جنات» این است که روی قشر بچه‌های مسجد تمرکز کرده است، قشری که در زمینه آموزش قرآن مغفول مانده‌اند. بعضی‌ها ممکن است قاری یا حافظ باشند، اما با مسجد ارتباط نداشته باشند که این خود یک آسیب است. جامعه هدف مسابقات جنات، بچه‌هایی هستند که با مساجد در ارتباط هستند، اگر این افراد در زمینه آموزش تخصصی قرآن رشد کنند، نتایج بسیار خوبی خواهیم دید. 

برای مساجد کارنامه قرآنی صادر شود

نصری ادامه داد: طبیعتاً چون امسال دومین دوره مسابقات «جنات» است ضعف‌ها و نواقص این آموزش آشکار شده و می‌طلبد این مسابقات پیوست و دنباله‌ای داشته باشد. خوب است برگزارکنندگان این رویداد قرآنی، برای مساجد شرکت‌کننده (براساس شرکت‌کنندگان هر مسجد) کارنامه‌ای تنظیم و سطح آموزش قرآنی هر مسجد را به آنها اعلام کنند. این سطح‌بندی می‌تواند رقابت خوبی بین مساجد ایجاد کند. مساجد قوی نیز در این میان باید معرفی و تجلیل شوند. این کار باعث می‌شود مساجد به تکاپو بیفتند.

وی در پایان از دست‌اندرکاران این مسابقه قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله مجریان مسابقات «جنات» کار را کامل کنند، پیوست آموزشی آن را دنبال کنند و ضعف آموزش قرآن را به متولیان مساجد گوشزد کنند تا در سال‌های بعد شاهد مشارکت همه مساجد اهواز و رشد کیفی سطح تلاوت‌ها باشیم.

همچنین محمود یزدی، دیگر داور مسابقات قرآنی جنات که داوری صوت و لحن این مسابقات را در مقطع بالای 16 سال بر عهده داشت، بیان کرد: مسابقات «جنات» امسال که دومین دوره آن در روزهای گذشته برگزار شد، حرکت خوبی است و بچه‌های مساجد را مشتاق می‌کند و به آنها انگیزه شرکت در یک رقابت قرآنی را می‌دهد. بعضی از مساجد در سطح خوبی ظاهر شدند و این مسابقات نشان داد که متولیان آن مساجد در زمینه آموزش بچه‌ها کار کرده‌ و آنها را به این علاقه‌مندی و آمادگی رسانده بودند.

وی گفت: مشخص بود که برخی مساجد در زمینه آموزش قرآن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مساجد دیگر هم باید در این مسیر قرار بگیرند، چراکه رهبر معظم انقلاب در این باره مکرر مطالبی را بیان فرموده و بر برگزاری محافل قرآن و کرسی‌های تلاوت در مساجد تأکید دارند. 

نصری درباره کیفیت اجراها در بخش بالای 16 سال اظهار کرد: ضعف شرکت‌کنندگان در زمینه تجوید مشهود بود، اما در بین حفاظ، حافظان کل و بچه‌های ممتازی بودند و در رشته قرائت هم افرادی بودند که تلاوت خوبی ارائه کردند. 

مسابقات شهرستانی را دست کم نگیریم

این داور قرآنی گفت: گرچه این مسابقات در سطح شهرستان اهواز است، اما نباید آن را دست کم بگیریم و خوب است مجریان این مسابقات، آن را با نظم و شمایل بهتری برگزار کنند تا شرکت‌کنندگان انگیزه بیشتری پیدا کنند. همه هم‌وغم ما این نباشد که مسابقات را رقابتی برگزار کنیم و با معرفی برگزیدگان آن را تمام کنیم. در جریان این رویداد، یک نمایشگاه مختصر قرآنی یا فضای قرآنی مناسبی فراهم شود، برای مثال تصاویر نفرات برتر مسابقات سال گذشته در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار گیرد و یا پیش از آغاز مسابقه و همزمان با آماده‌سازی فضا برای مسابقات، نواهای قرآنی پخش شود و به نحوی فضا را تلطیف کنند. توجه به این نکات نشان می‌دهد که برگزارکنندگان برای آن اهمیت قائل شده‌اند. 

وی در پایان با قدردانی از برگزارکنندگان این مسابقات بیان کرد: کارهای زیادی برای این مسابقات انجام شده است، ان‌شاءالله در سال‌های آینده شاهد هر چه بهتر شدن برگزار شدن این مسابقات باشیم.

انتهای پیام
captcha