امام علی(ع) آغازگر خطاطی قرآن در جهان اسلام
کد خبر: 4207126
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹
پژوهشگر هنرهای اسلامی بیان کرد:

امام علی(ع) آغازگر خطاطی قرآن در جهان اسلام

امام علی(ع) آغازگر خطاطی قرآن در جهان اسلام پژوهشگر هنرهای اسلامی در عراق گفت: امیرالمومنین(ع) آغازگر خوشنویسی قرآنی در جهان اسلام بود.

به گزارش ایکنا به نقل از  ستاد خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، علی حیدر الحسانی در نشست تبیین جایگاه قرآن کریم در جهان عربی معاصر بر اهمیت نقش امام علی (ع) در گسترش خوشنویسی قرآنی تأکید کرد.

فرید عبدالرحیم فولاد علی رئیس سابق مرکز هنرهای اسلامی کویت، احمد حسن ابوشریف خوشنویس از عربستان و علی حیدر الحسانی خوشنویس و پژوهشگر هنرهای اسلامی در عراق از حاضران این نشست بودند که دوشنبه شب در بخش بین‌الملل نمایشگاه برگزار شد.

الحسانی در سخنان خود در این نشست گفت: خط کوفی از قدیمی‌ترین خوشنویسی‌های جهان است که در کوفه و زمان امام علی علیه السلام متولد شد.

وی عراق را پایتخت خوشنویسی جهان عرب دانست و توضیح داد: این افتخاری تاریخی است که مربوط به وجود امام علی علیه‌السلام می‌شود، چرا که ایشان اولین شخصی بودند که خوشنویسی را در جهان اسلام آغاز کردند. خوشنویسی قرآن از کوفه به بغداد و از بغداد به سایر کشورها گسترش پیدا کرد.

این پژوهشگر هنرهای اسلامی گفت: در پرورش و بالندگی خوشنویسی قرآنی سلسله هایی مثل تیموریان، فاطمیان و ... نقش داشتند و در زمینه خطوط عربی و ادوات خوشنویسی دولت عثمانی هم نقش زیادی داشته است.

الحسانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در سال ۱۹۷۴ نخستین انجمن خوشنویسان قرآنی در جهان عرب در عراق راه اندازی شد و مراکزی مثل عتبه عباسیه و عتبه علویه در عراق هستند که خوشنویسی را دنبال می‌کنند.

الحسانی با ذکر اینکه مسابقات قرآن کریم هم در حوزه حفظ، هم تلاوت و هم خوشنویسی در عراق فعال هستند، بیان کرد: ما از زمان تأسیس انجمن خوشنویسان عراق تاکنون نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی متعددی را در عراق برگزار کردیم، که از میان آن‌ها مسابقه بین‌المللی «سفیر» در شهر کوفه و مسابقه خاتم الانبیا که توسط حسینیه عراق برگزار می‌شود را می‌توان برشمرد.

وی افزود: ارتباطات منسجمی میان پژوهشگران قرآنی و هنرمندان قرآنی در عراق وجود دارد. 

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha