دنباله‌روی از الگوهای حکمرانی غربی نتیجه فاصله‌گیری از قرآن است
کد خبر: 4206996
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۴
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه:

دنباله‌روی از الگوهای حکمرانی غربی نتیجه فاصله‌گیری از قرآن است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تنها راه مبارزه با جریان‌های منحرف فرهنگی، نسبی‌گرایی و دنیای شیطان‌صفت، قرآن است و باید بازگشت معرفتی و محتوایی به قرآن داشته باشیم، گفت: در این راستا باید الگوهای حکمرانی را از قرآن استخراج کنیم. هر چه از قرآن فاصله بگیریم طبیعتا به دنبال الگوهای حکمرانی غرب‌زده می‌رویم اما اگر با قرآن انس بیشتری بگیریم حکمرانی ما قرآنی‌تر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که استقبال مردم، جوانان و نوجوانان از سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن در ایام تعطیلات نوروز تا چه میزان نشانه نادرست بودن ادعاها درباره دین‌گریزی جوانان یا جامعه ایرانی است؟ گفت: پاسخ این سؤال را قرآن در تاریخ بشریت داده است. نزاع و جنگ حق و باطل همیشه بوده است و این نزاع در همه جوامع از جمله جامعه ایران وجود دارد. 

وی ادامه داد: ممکن است عده‌ای اعتقادی به باورهای دینی نداشته باشند. آیه  «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» نشان می‌دهد که انسان نباید صحبت غیر حق را بپذیرد. ممکن است عده‌ای به ولایت طاغوت مبتلا شوند. به ویژه با شبهات پست مدرنی که در روزگار ما شدت و حدت پیدا کرده و بشریت را دچار نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی کرده است. طبیعی است که این انحراف فکری و اعتقادی در بین عده‌ای از مردم و جوانان وجود دارد اما این انحرافات ریشه در مردم ایران زمین نخواهد داشت. چون حملات جریان باطل علیه مردم و جوانان اتفاق جدیدی نیست. درست است که اینک رسانه گسترش یافته اما همیشه این جریانات بوده است. 

حجت‌الاسلام خسروپناه اضافه کرد: دینداری مردم ایران ریشه‌دار است و باورهای دینی صرفا موروثی نیست. مردم ما توحید و عدل الهی و کلام عادلانه حق تعالی را پذیرفته و ایمان آوردند. ما حتی تا قرن سوم قمری نیز ایرانیانی داشتیم که اسلام نیاورده بودند و بعد  که حقیقت اسلام آشکار شد آنها دست از شرک و ادیان دیگر برداشتند و اسلام را با استدلال منطقی پذیرفتند. 

وی ادامه داد: در این نمایشگاه نیز حضور پرشور مردم به ویژه جوانان را شاهد هستیم. استقبال باشکوه مردم از نمایشگاه قرآن، آن هم در ایام تعطیلات نوروز، نشان می‌دهد که مردم علاقه‌مند به قرآن و معارف دینی هستند و تنها راه مبارزه با جریان‌های منحرف فرهنگی،  شکاکیت، نسبی‌گرایی و دنیای شیطان‌صفت، قرآن است و لذا باید بازگشت معرفتی و محتوایی به قرآن داشته باشیم و الگوهای حکمرانی را از قرآن استخراج کنیم. 

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه درباره اینکه چگونه می‌توان از قرآن و آموزه‌های آن در سیاست‌ها، برنامه‌ها و الگوهای حکمرانی اسلامی استفاده کرد، گفت: قرآن راه‌هایی را  در این رابطه پیشنهاد می‌دهد که یکی از آنها حکمرانی دینی ولایی و مردمی است. در این راستا از سوره نساء، مائده و توبه می‌توان استفاده کرد. مخصوصا سوره مائده که هم اشاره به ولایت ایجابی؛ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» و هم اشاره به ولایت سلبی؛  «لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» دارد. این الگو به صورت کاملا واضح در قرآن بیان شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: قوانین، قواعد و اهداف حکمرانی و بهره‌برداری از سیره پیامبران و اقوامی که در گذشته دچار انحراف شده‌اند، در دسترس است و ما می‌توانیم از آموزه‌های قرآن الگو بگیریم. این الگوبرداری از قرآن نه تنها در مبانی حکمرانی است بلکه بنیان‌های معرفتی، هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی حکمرانی و علاوه بر آن نحوه سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تقنین را نیز شامل می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: این به معنای آن نیست که ما از عقل و تجربه استفاده نمی‌کنیم. قرآن‌بسندگی و نفی عقل و تجربه غلط است چون خود قرآن ما را به تعقل، تفکر و تجربه کردن دعوت کرده است اما هر چه ما از قرآن فاصله بگیریم طبیعتا به دنبال الگوهای حکمرانی غرب‌زده می‌رویم اما اگر با قرآن انس بیشتری بگیریم الگوی حکمرانی را از قرآن استخراج می‌کنیم. 

انتهای پیام
captcha