مسجد جامع لیسبون، پل ارتباطی میان فرهنگ اسلامی و اروپایی
کد خبر: 4206518
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵

مسجد جامع لیسبون، پل ارتباطی میان فرهنگ اسلامی و اروپایی

مسجد جامع لیسبون، مهم‌ترین مرکز اسلامی پایتخت پرتغال و از مساجد بزرگ اروپا است که در سال 1985 میلادی افتتاح شد. اکنون این مسجد به مکانی برای معرفی اسلام و انجام فعالیت‌های خیریه و بشردوستانه تبدیل شده است.

مسجد جامع لیسبون، پل ارتباطی میان فرهنگ اسلامی و اروپاییبه گزارش ایکنا به نقل از ماسک پدیا، مسجد جامع و مرکز فرهنگی اسلامی لیسبون پرتغال (Mesquita Central de Lisboa)، بزرگترین مسجد این کشور و سومین مسجد بزرگ اروپا به شمار می‌رود. 

این مسجد که در خیابان خوزه مالهوا (José Malhoa) واقع است یکی از زیباترین مساجد اروپا است.

با رشد تعداد مسلمانان در پرتغال و تقاضای تأسیس مسجد در سال 1966 مجوز ساخت این مسجد در سال 1978 صادر شد.  طراحی آن توسط دو معمار پرتغالی آنتونیو ماریا براگا و ژائو پائولو کونسیسائو انجام شد و کار ساخت آن در 1985 به پایان رسید.

طراحی مسجد لیسبون یک مدل منحصر به فرد از معماری معاصر اسلامی است که عناصر معماری سنتی پرتغالی را با تزئینات اسلامی ترکیب کرده و ظاهری متمایز به آن بخشیده است. این مرکز اسلامی همچنین از کتابخانه و مدرسه آموزش زبان عربی و معارف دینی برخوردار است.

این مسجد با یک ورودی اصلی با طراحی متمایز ساخته شده از سنگ مرمر آبی، آیات قرآن و کتیبه‌های اسلامی پذیرای مردم است.  محرابی آن با سنگ مرمر ساخته شده و کتیبه‌هایی به خط اسلامی دارد و دیوارهای خارجی و داخلی آن به رنگ آجری قرمز است.

در حیاط داخلی مسجد، تعدادی از ستون‌های مرمرین با نیم گنبدهای آبی قرار دارد و چندین پنجره چوبی مزین به هنرهای اسلامی مشرف به حیاط است و همچنین شامل یک قطعه عتیقه کمیاب از پوشش کعبه است که از سوی عربستان سعودی هدیه داده شده است. 

مسجد لیسبون نه تنها یک مکان عبادی بلکه یک مرکز فرهنگی و اجتماعی برجسته برای مسلمانان پرتغال است و بسیاری از فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی و آموزشی مانند مطالعات، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی در آن برگزار می‌شود و نقش عمده‌ای در گسترش فرهنگ و معرفی ارزش‌های اسلامی دارد. 

اگرچه مسجد با چالش‌هایی مانند افزایش تعداد نمازگزاران و فضای محدود مواجه است، اما پل فرهنگی میان تمدن‌های عرب و غرب و منبع همزیستی، مدارا و ارتباط بین تمدن‌های عربی و غربی است. در ماه رمضان و عید فطر و قربان، این مسجد شاهد حضور گسترده مردم برای انجام مراسم دینی است و هدایای ویژه‌ای به کودکان در روزهای عید داده می‌شود.

این مسجد در زمینه برنامه‌های خیرخواهانه و داوطلبانه نیز بسیار فعال است و سالانه به هزاران نیازمند در پرتغال، کمک‌های غذایی و مالی ارائه می‌دهد. 

انتهای پیام
captcha