از عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس تا افزایش اختلافات داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4206409
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷
با تحولات فلسطین

از عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس تا افزایش اختلافات داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی

با گذشت صد و شصت و پنج روز از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه، مقامات قطری اعلام کردند مذاکرات آتش‌بس بین حماس و این رژیم بی‌نتیجه بوده است. از سوی دیگر مقامات رژیم صهیونیستی دچار اختلافات داخلی شده و نتانیاهو از سفر بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگ علیه غزه به آمریکا شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در یکصد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست به غزه، ارتش این رژیم کشتار جدیدی در شهر رفح انجام و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

منابع خبری از شهادت ۱۴ فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به منازل و ساختمان‌های مسکونی در شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه خبر دادند. براساس گزارش المیادین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پنج منزل را در شهر رفح هدف قرار دادند.

تداوم قتل عام‌های وحشیانه

منابع خبری همچنین اعلام کردند در پی هدف قرار دادن یک انبار حاوی کمک‌های بشردوستانه در جبالیا واقع در شمال نوار غزه دو تن شهید شدند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین شهر بیت لاهیا در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند. از سوی دیگر نیروهای رژیم صهیونیستی به شهرک «نعلین» واقع در غرب رام‌الله و شهرک «یطا» در جنوب الخلیل واقع در کرانه باختری یورش بردند.

خبرگزاری فلسطینی صفا ظهر امروز (سه‌شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که وزارت بهداشت غزه در گزارش آماری روزانه خود از تجاوز نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به این نوار در صد و شصت و پنجمین روز ، اعلام کرد که نیروهای اشغالگر طی شبانه روز گذشته مرتکب ۹ قتل عام دیگر در حق خانواده‌های فلسطینی شدند و در نتیجه آنها ، اجساد دست کم ۹۳ شهید دیگر و ۱۴۲ فرد زخمی به بیمارستان‌های نوار انتقال یافتند.

وزارت بهداشت دولت مستقر در نوار غزه در بیانیه کوتاه حاوی گزارش روزانه خود همچنین تأکید کرد که آمار قربانیان حملات مرگبار ارتش رژیم صهیونیستی به این نوار از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تا به امروز که بیش از یک هفته از آغاز ماه مبارک رمضان می‌گذرد نیز، به دست کم ۳۱ هزار و ۸۱۹ شهید و همچنین ۷۳ هزار و ۹۳۴ زخمی افزایش یافته که کودکان و زنان بیش از دو سوم آنها را تشکیل می‌دهند.

وزارت بهداشت غزه در ادامه نیز ضمن تأکید بر این که شمار زیادی از قربانیان تجاوز وحشیانه به نوار غزه همچنان زیر آوار هستند یا این که اجساد آنها در جاده‌های این نوار به حال خود رها شده، عنوان کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهند خودروهای آمبولانس و کارکنان دفاع مدنی، خود را به این قربانیان برسانند.

استقبال حماس از انتخاب مجدد پوتین

رئیس روابط بین‌الملل دفتر سیاسی حماس امروز (سه‌شنبه) گفت که پیروزی «ولادیمیر پوتین» در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه منافع راهبردی مردم فلسطین و کل منطقه را تأمین می‌کند.

 «باسم نعیم» رئیس روابط بین‌الملل دفتر سیاسی حماس به اسپوتنیک گفت: «انتخاب مجدد رئیس‌جمهور پوتین برای آرمان فلسطین مهم است. رئیس‌جمهور روسیه به دلیل حمایت بی‌دریغ خود از مسئله فلسطین و حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری که اخیرا در موضع ثابت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد دیده‌ایم، شهرت دارد. پیروزی رئیس‌جمهور پوتین در راستای نفع استراتژیک فلسطینی‌ها و کل منطقه است».

این مقام جنبش حماس علت جنگ غزه را «همدستی ایالات متحده با اسرائیل» دانست و گفت واشنگتن برای چندین دهه از هرگونه امکان حل و فصل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین جلوگیری کرده و همین مسئله «اراده بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ در غزه را تضعیف می‌کند.»

باسم نعیم گفت: منافع ریشه‌ای فلسطینی‌ها در تضعیف حضور آمریکا در منطقه و بازگرداندن تعادل در نظام بین‌الملل، یعنی از بین بردن نظم جهانی تک‌قطبی و یک‌جانبه‌گرایی وجود دارد.

ابراز تاسف اتحادیه اروپا از اوضاع مردم غزه

سخنگوی اتحادیه اروپا تأکید کرد گرسنگی که ساکنان نوار غزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مایه تأسف است.

پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: گرسنگی که ساکنان نوار غزه با آن رو به رو هستند، مایه تأسف و امری ردشدنی است. استانو همچنین تصریح کرد که باید گذرگاه‌های بیشتری برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بازگشایی شود.

وی در ادامه افزود: اتحادیه اروپا رژیم صهیونیستی را برای افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه تحت فشار قرار می‌دهد.

سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین گفت که جامعه جهانی باید رژیم صهیونیستی را جهت تسهیل ورود کمک‌ها به غزه تحت فشار قرار دهد. وی در پایان گفت که ۲۶ کشور اروپایی خواستار برقراری آتش‌بس انسانی در نوار غزه هستند.

افزایش اختلافات در کابینه اسرائیل

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از سفر «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا گفت: هر کسی که به ایالات متحده سفر می‌کند باید بداند چگونه به آمریکایی‌ها نه بگوید، همانطور که من انجام می‌دهم.

در حالی که جنگ در نوار غزه وارد ششمین ماه می‌شود، دولت آمریکا از «بنی گانتس»، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی دعوت کرد به واشنگتن سفر کند. اختلافات میان مقامات تل آویو پس از سفر بنی گانتس (وزیرجنگ سابق تل آویو) به واشنگتن بالا گرفته است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که نتانیاهو از سفر بنی گانتس به آمریکا خشمگین است.

پیشتر منابع خبری رژیم صهیونیستی فاش کرده بودند نتانیاهو تصمیم به کنار گذاشتن گانتس از مذاکرات جاری در قطر برای مبادله اسرا گرفته است.

نتانیاهو همچنین گفت: «در داخل اسرائیل گروه‌ها و طرف‌هایی برای جلوگیری از عملیات نظامی در رفح به آمریکا پیوستند.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد که برای نابودی حماس در رفح، راهی جز حمله زمینی به این منطقه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مذاکرات بر سر توافق تبادل اسرا باید سختگیرانه باشد و نمی‌توان از ابتدا به دشمن هر آنچه را که می‌خواهد، داد.

آمریکا در حالی که با عملیات گسترده در رفح مخالفت می‌کند، اما نشریه پالتیکو خبر داده واشنگتن به حمله محدود و با نام «ضدتروریستی» در رفح موافقت کرده‌ است.

مذاکرات بی‌نتیجه در قطر

سخنگوی وزارت خارجه قطر امروز (سه‌شنبه) گفت، هیأت اسرائیلی به ریاست «دیوید بارنیا» رئیس موساد پس از یک روز مذاکرات بدون پیشرفت، دوحه را ترک کرد اما میانجی‌ها به ازسرگیری مذاکرات پس از هفته‌ها بن‌بست، خوش‌بین هستند.

مذاکرات غیرمستقیم که میان رژیم صهیونیستی و حماس با میانجیگری قطر و مصر برگزار شد، اولین مذاکراتی است که در چند ماه گذشته در این سطح در دوحه برگزار شده است

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت: «ما محتاطانه خوش‌بین هستیم که مذاکرات از سر گرفته شده است... هنوز برای اعلام هرگونه موفقیتی زود است.»

به گفته این سخنگو، خروج دیوید بارنیا به معنای پایان مذاکرات نیست، زیرا تیم‌های فنی همچنان در مورد پارامترهای پیشنهاد سه مرحله‌ای وقفه ۶ هفته‌ای در حال مذاکره هستند. ماجد الانصاری گفت گام بعدی ارسال یک پیشنهاد متقابل برای حماس است.

از زمان آخرین آتش‌بس در نوامبر، حماس و رژیم صهیونیستی چندین پیشنهاد را رد کرده‌اند و مذاکرات بارها به بن‌بست رسیده است.

رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری میلادی از اعزام هیأتی به یک نشست میانجیگری در مصر خودداری کرد و خواسته‌های حماس را «مضحک» خواند.

حماس که بر آتش‌بس، خروج اشغالگران از غزه و بازگشت آوارگان بر شمال غزه تأکید دارد اعلام کرد رژیم صهیونیستی به‌دنبال توافق نیست و بر جنایات جنگی در غزه اصرار می‌ورزد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در صورت حصول توافق، پیش‌بینی می‌شود که توافق چند مرحله داشته باشد.

با گذشت بیش از یک هفته از ماه رمضان، فعلا از توافق آتش‌بس در غزه خبری نیست و طبق گزارش منابع پزشکی، آمار شهدا در نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه) به ۳۱۸۱۹ تن رسیده که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند. تعداد زخمی‌ها نیز به ۷۳۹۳۴ تن افزایش یافته و هزاران نفر نیز همچنان زیر آوار هستند.

از زمان آغاز جنگ ویرانگر در نوار غزه، اشغالگران صهیونیست برق غزه را قطع و ورود آب، غذا، دارو و سوخت را ممنوع کرده‌اند و حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی را در شرایط فاجعه‌بار انسانی قرار داده‌اند.

انتهای پیام
captcha