گنجینه‌ای که به ارث برده‌ایم + فیلم
کد خبر: 4206012
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
باران حکمت/ 19

گنجینه‌ای که به ارث برده‌ایم + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت نوزدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: سفارش حضرت علی(ع) این است که برای خدای یکتا، همتایی فرض نکنید و در کنار خدا، خدایگانی قرار ندهید. حضرت علی(ع) فقط مقصودش این نبود که بت نپرستید چراکه معلوم بود که مسلمانان و فرزندان او به بت پرستی روی نخواهند آورد اما تکلیف بت درون و بت حرص چه می‌شود؟

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت نوزدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
یکی از چند وصیت مهمی که مرحوم سید رضی در نهج البلاغه از حضرت علی(ع) نقل کرده، خطبه صد و چهل و نهم است که وقتی آن مرد نامیمون، ضربه‌ای بر حضرت علی(ع) فرود آورد امام با فرزندان خودش و همه انسان‌های طول تاریخ اینگونه صحبت کرد و فرمود آیا می‌خواهید بدانید سفارش من به شما چیست؟ اگر ما ابزاری داشتیم که به آن روزها بازمی‌گشتیم و در کوفه در کنار بستر حضرت علی(ع) قرار می‌گرفتیم، آیا دوست نداشتیم سوال کنیم که چه سفارشی به ما می‌کنی؟
 
حضرت علی(ع) فرموده آیا می‌خواهید سفارش من را بشنوید و آیا مرد عمل به آن هستید؟ سفارش حضرت علی(ع) این است که برای خدای یکتا، همتایی فرض نکنید و در کنار خدا، خدایگانی قرار ندهید. حضرت علی(ع) فقط مقصودش این نبود که بت نپرستید چراکه معلوم بود که مسلمانان و فرزندان او به بت پرستی روی نخواهند آورد اما تکلیف بت درون و بت حرص چه می‌شود؟
 
حضرت علی(ع) فرمود: سفارش دوم من به شما این است که سنت پیامبر خودتان را ضایع و تباه نسازید. گنجینه‌ای از رفتارها و گفتارهای پیامبر(ص) در دست من و شماست لذا این گنجینه را در گوشه‌ای معطل قرار ندهید.
 
 
 
انتهای پیام
captcha