جانبازان الگوهایی برای مردم و مسئولان هستند + فیلم
کد خبر: 4199886
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
حسن مسلمی نائینی:

جانبازان الگوهایی برای مردم و مسئولان هستند + فیلم

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: دیدار با جانبازان باعث می‌شود انتظار آدم‌ها نسبت به خود تغییر کند چراکه درمی‌یابیم افرادی 30 سال است روی یک تخت خوابیده‌اند تا ما بتوانیم با آرامش راه برویم و جانبازان الگوهایی هستند که استعانت از آنها می‌تواند ما را به سمت تعالی هدایت کند.

آسایشگاه ثارلله

حسن مسلمی نائینی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی و معاونین وی امروز 25 بهمن به مناسبت میلاد حضرت ابوالفضل (ع) به دیدار جانبازان آسایشگاه ثارالله رفتند که خبرنگار ایکنا گزارشی از این بازدید را در ادامه آورده است.

اولین قسمتی که گروه بازیدکننده جهاد دانشگاهی از آن بازید کرد اتاقی بود که «موسی سلامت» یکی از قرمزترین، پرسپولیسی‌ها در آن حضور داشت. رئیس جهاد با او گفت‌وگویی انجام داد و وی نیز از مسئولان بابت دیدار از جانبازان تشکر کرد. در بخش‌های دیگر این بازدید حسن مسلمی نائینی از جانبازان پیرامون وضعیت پزشکی آنان پرسید و آنان نیز از مشکلات خود سخن گفتند. عمده درخواست‌ها به نبود امکانات کافی مربوط می‌شد. رئیس جهاد قول داد از تمام ظرفیت‌های ممکن برای کمک به جانبازان استفاده کند.

حسن مسلمی نائینی: ایثار جانبازان قابل توصیف نیست

جانبازان در این بازدید روی نکته‌ای دیگر تاکید داشتند، آنها می‌گفتند در جامعه حضور دارند و هنوز هم قادرند جریان‌ساز باشند. آنها در خواست داشتند به آنها نگاهی ویترینی نشود بلکه از تجربیات آنها در بخش‌های مختلف استفاده شود. نکته دیگر مدنظر جانبازان این بود که بازدید‌ها تنها به مناسبت‌ها خلاصه نشود بلکه در تمامی ایام سال باید دیدار جانبازان را به یاد داشت.

در این دیدار خبرنگار ایکنا با چند نفر از جانبازان و مدیران جهاد دانشگاهی گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید؛

همایون امیری، اولین جانباز قطع نخاعی بود که با او گفت‌وگو شد. وی در آغاز سخن درباره مقام جانباز بیان کرد: من سال 63 بعد از آزادسازی مهران مجروح شدم. نام جانباز وام گرفته از نام حضرت ابوالفضل (ع) است. یک جانباز از همه چیز خود گذشته تا هموطنانش در امنیت و آرامش باشند. در این راستا جانباز را می‌توان الگوی والا برای جامعه دانست. ما جانبازان دوست داریم مردم و مسئولان قدر این انقلاب را که برایش شهید و جانباز داده شده بدانند.

وی با بیان اینکه باید از جانبازان الگوسازی خوبی انجام شود، بیان کرد: جانبازان با جانشان معامله کردند. جانبازانی در آسایشگاه ثارالله داریم که نزدیک به 40 سال است نتوانسته‌اند از روی تخت خود بلند شوند. این اتفاق را چگونه می‌شود، معنا کرد. همین امر نشان از اوج ایثار جانبازان دارد برای همین این افراد می‌توانند برای جامعه امروز الگوهای بسیار خوبی باشند.

این جانباز در ادامه خاطره‌ای از زمان جنگ ذکر کرد و گفت: سال 63 من بسیار جوان بودم و شیطنت‌های سن جوانی را داشتم. به یاد دارم روزی خرج (باروت داخل منور) چند منور را برداشته و آتش زدم. دود غلیظی به پا شد. هر کاری کردم نتوانستم دود را از بین ببرم. درست در همان لحظه خمپاره‌های دشمن شروع به شلیک کرد. بعد از این اتفاق فرمانده مرا بازخواست کرد که چرا چنین کاری را انجام داده‌ام چون ممکن است دشمن به واسطه این عمل جای نیروهای ما را دقیق تخمین بزند.

قطعه‌ای از بهشت، آسایشگاه ثارلله نام دارد

فتاح حاتمی دیگر جانباز قطع نخاعی با بیان اینکه جانبازی پروازی آسمانی است، بیان کرد: من  از ایلام به منطقه جنگی اعزام شدم و نزدیک به پنج سال هم در عملیات مختلف حضور داشتم تا اینکه در نهایت در عملیات کربلای 1 و پاکسازی شهر مهران قطع نخاع شدم. این شهر چندین بار توسط بعثی‌ها به اشغال درآمد اما هر بار رزمندگان اسلام آن را آزاد کردند. درباره عنوان و مقام جانباز هم باید بگویم؛ جانباز مقامش و ایثارش مزین به نام حضرت ابوالفضل (ع) است برای همین ارزش کارش بسیار بالا و ستودنی است.

وی افزود: جانبازان بابت ایثاری که انجام دادند نه تنها ناراحت نیستند بلکه خوشحال هم هستند زیرا ما با خدا معامله کرده‌ایم. جانباز مقامی بسیار والا دارد. امیدوارم این ارزش، فرهنگی شود تا جوانان بتواند با استعانت از آن بر مشکلات خود فائق آیند.

این جانباز در انتهای سخنانش تصریح کرد: تمام روزهایی که در جبهه بودیم خاطره است ما در آن دوران لحظات بسیار خوشی را داشتیم چون احساس می‌کردیم در جایی هستیم که خدا به آن نظر دارد.

حسن صفری جانباز قمی  نیز گفت: در سن 15 سالگی به جبهه‌های جنگ رفتم. من جزء نیروهایی بودم که با دستکاری شناسنامه توانستم عازم جبهه شوم زیرا اگر با سن واقعی می‌خواستم به جبهه بروم این اجازه برای من صادر نمی‌شد. در عملیات‌های مختلف از جمله عملیات کربلای یک، چهار و پنج حضور داشتم تا اینکه در نهایت در عملیات کربلای هشت قطع نخاع شدم.

وی احساس خودش را از جانباز بودن چنین توصیف کرد: من خوشحالم که در سن 15 سالگی به مقام جانبازی دست یافتم. در زمان جنگ یک فرد 15 ساله به پختگی مردی 30 ساله رسیده بودند. خدا را شاکرم که به مقام جانبازی رسیدم و توانستم قدمی در جهت ظهور زودتر امام زمان(عج) بردارم.

در بخشی از از این بازدید فرصتی پیش آمد تا با حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی گفت‌وگو کنیم. وی در آغاز سخن با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: دیدار با جانبازان قابل توصیف نیست چون این میزان ایثار جانبازان قابل توصیف نیست. دیدار با جانبازان باعث می‌شود انتظار آدم‌ها نسبت به خود تغییر کند چراکه درمی‌یابیم افرادی 30 سال است روی یک تخت خوابیده‌اند تا ما بتوانیم با آرامش راه برویم.

قطعه‌ای از بهشت، آسایشگاه ثارلله نام دارد

وی ادامه داد: جانبازان به ما می‌آموزند کارهایی انجام دهیم که برای جامعه مفید باشد همچنین به مدیران یادآور می‌‌شود که درباره مردم مسئول هستند؛ مردمی که بیش از 40 سال است در مقابل تمام توطئه‌ها و اغتشاشات مقاومت کرده‌اند.

مسلمی با بیان اینکه جانبازان مقربان الهی هستند بیان کرد: شهدا می‌توانند وسیله‌ای باشند تا بتوانیم به واسطه آنها برای خودمان عاقبت به خیری به دست آوریم و جانبازان الگوهایی هستند که استعانت از آنها می‌تواند ما را به سمت تعالی هدایت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که این سازمان به چه طریق می‌توانند از ظرفیت‌های خود برای خدمت به جانبازان بهره ببرد، بیان کرد: جهاد توانایی‌های بسیاری دارد که می‌توان به واسطه آن به جانبازان خدمت کرد. به ویژه در حوزه پزشکی می‌تواند اتفاق بسیار خوبی رقم خورد البته اقداماتی طی یکسال گذشته صورت گرفته است. همچنین در حوزه مهندسی اتفاق خوبی می‌تواند از طریق جهاد دانشگاهی رخ دهد. این حمایت‌های جهاد با جدیت بیشتر ادامه خواهد داشت زیرا این امر را وظیفه خود می‌دانیم.

قطعه‌ای از بهشت، آسایشگاه ثارلله نام دارد

علیرضا کلانتر مهرجردی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان آخرین فردی که در این گزارش با او گفت‌وگو شد نیز پیرامون این بازدید از آسایشگاه ثارالله بیان کرد: در آغاز سخن ایام میلاد امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع) را به همه تبریک می‌گویم. باید بگویم در ایام پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و چهل‌و‌ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم. امام خمینی (ره) در زمان ستمشاهی به همراه مردم، مبدع انقلابی بودند که همه را به شگفتی واداشت.

وی افزود: ملت ایران انقلابی متفاوت با دیگر جریانات سیاسی در جهان دارد و برای همین دشمنان ملت و انقلاب خیلی از پیروزی انقلاب اسلامی خوشحال نبوده و جنگ تحمیلی را به وسیله یکی از عوامل خود به راه انداختند اما این جنگ نقطه افتخاری برای مردم ایران شد. انقلاب اسلامی نقاط عطف فراوانی را برای ما فراهم آورد و وسیله رسیدن به این نقاط عطف شگفتی‌سازانی بودند که با جان و سلامتی‌شان این نقاط افتخار را رقم زدند.

قطعه‌ای از بهشت، آسایشگاه ثارلله نام دارد

کلانتر مهرجردی ادامه داد: جانبازان در جنگ تحمیلی شگفتی‌سازی کرده و با دستان خالی در مقابل دشمنان تا دندان مسلح به پا خواستند و پیروز شدند. در تقویم روز میلاد حضرت ابوالفضل (ع) به عنوان روز جانباز ثبت شده است این روز تذکری است تا یاد آور شود نقاط قوت و سرمایه‌های ما چه بخش‌هایی هستند و جانبازان جان و وجود خود را ایثار کردند تا ما امروز در عزت زندگی کنیم.

وی تاکید کرد: در بازدیدهایی که از جانبازان به عمل می‌آوریم حتماً باید تلاش کنیم تا به آنها این احساس را تعمیم دهیم که در محیط ایزوله قرار ندارند بلکه در جامعه حضور داشته و در پیشبرد آن دخیل هستند این امر باعث می‌شود تا آنها دریابند هنوز هم نقش هدایت‌گری برای جامعه دارند. نکته بعد اینکه امام (ره) در زمانی انقلاب را به پیروزی رساندند که تضاد بین آزادگی و بردگی وجود داشت. یعنی یا باید به نظام سلطه تن می‌دادیم یا اینکه آزادگی ایرانی را به ظهور می‌رساندیم. در این میان جانبازان مصادیق بارز آزادگی هستند.

قطعه‌ای از بهشت، آسایشگاه ثارلله نام دارد

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره ظرفیت علمی ایران نیز چنین توضیح داد: ما ظرفیت این را داریم که 3 میلیون دانشجو خارجی را در کشورمان پذیرش داشته باشیم. همچنین در عرصه علوم دینی باید بگویم توانایی پذیرش طلبه از 80 کشور دنیا را داریم. این امر از افتخارات علمی انقلاب است قبل از انقلاب از دیگر کشورها در ایران مشغول کار بودند اما امروز ایران اسلامی توانسته خود صادر کننده نیروی متخصص به دیگر کشورها باشد. برای مثال به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره می‌کنم که تمامی نیروهای رده بالایش قبل از انقلاب، آمریکایی و اروپایی بودند و ایرانی‌ها تنها در بخش اداری کار می‌کردند اما امروز با افتخار تمامی نیروها از  دانش‌آموختگان همین سرزمین هستند. این افتخارات نیز به مدد ایثار جانبازان و شهدا به دست آمده است.

 

گزارش از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha