بخش علمی سواد رسانه‌ای در کشور منطبق با استاندارد‌های جهانی است
کد خبر: 4199373
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
ضیایی‌پرور:

بخش علمی سواد رسانه‌ای در کشور منطبق با استاندارد‌های جهانی است

مدرس دانشگاه و مؤلف کتب سواد رسانه‌ای گفت: بخش علمی سواد رسانه‌ای کاملاً منطبق با استاندارد‌های جهانی و بخش محلی آن در انطباق با ویژگی‌های بومی کشور است.

بخش علمی سواد رسانه‌ای در کشور منطبق با استاندارد‌های جهانی استبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی حمید ضیایی‌پرور، عضو هیئت علمی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران درباره اهمیت سواد رسانه‌ای اظهار کرد: پیرامون ما را رسانه‌های بسیاری اشغال کرده‌اند به ویژه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که سواد رسانه‌ای کمک می‌کند بهتر از این رسانه‌ها استفاده و اگر معضل و یا اخبار جعلی در این رسانه‌ها بود آن‌ها را به درستی شناسایی کرده و تشخیص دهیم.

وی هدف از برگزاری این گونه همایش‌ها و همایش‌هایی نظیر آن را تولید و تقویت دانش تخصصی مربوط به این رشته عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بخشی از مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بنیانگذار سواد رسانه‌ای مربوط به رسانه‌های اجتمای و فضای مجازی است، از دانش صاحب‌نظران و خبرگان حوزه ارتباطات برای دانش‌افزایی و توسعه و ارتقای دانش سواد رسانه‌ای استفاده می‌کند. در واقع سواد رسانه‌ای مهارت و درک مکانیزم‌های تولید و انتشار رسانه‌ها و دانش شناخت عملکرد رسانه‌هاست.

دبیر اجرایی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای درباره اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چه طرق دیگر می‌تواند در آموزش سواد رسانه‌ای ایفای نقش کند، بیان کرد: در بین دستگاه‌های حاکمیتی و تنظیم‌گران رسانه و فضای مجازی در کشور، وزارت فرهنگ به موجب قوانین و ابلاغیه‌های نهاد‌های رسمی مانند شورای فضای مجازی متولی اصلی توسعه سواد رسانه‌ای است.

ضیایی‌پرور گفت: از نظر تخصصی هم، چون بخش عمده فعالیت‌های تنظیم‌گری رسانه‌ها به جر رادیو و تلویزیون عمدتا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، این وزارتخانه سواد رسانه‌ای را به عنوان مأموریت اصلی خود دنبال می‌کند. به عبارتی بخشی از ادبیات سواد رسانه‌ای، سواد جهانی است و قبل از سواد رسانه‌ای، سواد اطلاعاتی وجود داشته است. امروزه هم بحث سواد دیجیتالی و هوش مصنوعی مطرح است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بسیار‌ی از محتوا‌های مربوط به توسعه دانش سواد رسانه‌ای در کشور منطبق با آخرین تحولات و دانش‌های دنیاست. بخشی از مهارت‌ها هم به ویژگی‌های بومی کاربر ایرانی و مشخصات رسانه‌ای بومی ایران برمی‌گردد. بخش علمی سواد رسانه‌ای در کشور کاملاً منطبق با استاندارد‌های جهانی است و بخش محلی آن نیز در انطباق با ویژگی‌های بومی کشور قرار دارد.

بنابراین گزارش پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران نهم اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور صاحبنظران، نخبگان، اساتید و فعالان حوزه سواد رسانه‌ای کشور به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha