پیامبر اکرم(ص) از روز اول، رسالت خود را هدف‌گذاری کرده است
کد خبر: 4198777
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
صاحب تفسیر مشکاة:

پیامبر اکرم(ص) از روز اول، رسالت خود را هدف‌گذاری کرده است

محمدعلی انصاری گفت: پیامبر اکرم(ص) از نخستین روز رسالت خود، كاملاً هدف را مشخص كرد و در تمام ۲۳ سال رسالتِ خود، می‌دانست كه می‌خواهد به كجا برسد و تعالیم الهی را چگونه در حیات بشری جاری سازد.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز 19 بهمن‌ماه، در خصوص «شخصیت والای پیامبر اکرم(ص)» برگزار شد، اظهار کرد: خداوند سبحان در برخی از آیات قرآن، صراحتاً و بدون كم و كاست، اطاعت از پیامبر اكرم(ص) را در كنار اطاعت از خود می‌نشاند، به عنوان مثال خداوند در آیه 59 سوره «نساء» فرموده است: «أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ؛ خدا را اطاعت كنید و پیامبر(ص) را نیز اطاعت كنید.» با توجه به این آیات روشن است كه لازمه اطاعت همه‌جانبه از كسی، دوری او از هرگونه لغزش و خطا و گناه است. 

وی تصریح کرد: اگر پیامبر(ص) معصوم نباشد و گاهی اوقات خطا یا اشتباه كند و دیگران نیز از او پیروی همه‌جانبه كنند، دچار خطا و اشتباه می‌شوند. فلذا از آنجایی كه هیچ‌گاه خداوند بندگانش را به چاه خطا و اشتباه نمی‌اندازد، هرگز آنان را به پیروی از كسی كه دچار خطا و اشتباه می‌شود دعوت نمی‌كند؛ حال كه خداوند مردم را به پیروی كامل از رسول خود فراخوانده است، مشخص می‌شود كه آن حضرت از هرگونه خطا و اشتباهی مصون است. همچنین ائمه اطهار(ع) از بندگانی هستند که با تمام وجود، آموزه‌های قرآن و سیره فکری و عملی رسول اکرم(ص) را در ذهن و ضمیر و زندگی فردی و اجتماعی خویش تبلور بخشیده‌اند و به تمام معنا در پناه حفاظت خداوند قرار گرفته‌اند، زیرا پیامبر اکرم(ص) به دلیل کاملیت وجودی، جایگاه ویژه‌ای در نزد خداوند دارد. 

انصاری بیان کرد: در هر جامعه‌ و در هر دوره از زمان، مردم به یك مسئله توجه بیشتری نشان می‌دادند و آن مسئله در نظر آنان شكوه و جایگاه فزون‌تری داشت. از این رو پیامبران با ارائه معجزه در آن مسئله، ذهن و ضمیر مردم را به خود متوجه می‌كردند و آنگاه آموزه‌های وحیانی را آموزش می‌دادند. در چنین اوضاع و احوالی رسول اكرم(ص) با ارائه آیات وحی كه در زیباترین قالب لفظی و والاترین محتوا بیان شده و فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین سخنوران عرب از آوردن مثل آن عاجزند، بر الهی و غیربشری بودن سخن خود تأكید و تصریح كرد و از مخاطبان خود خواست كه پیام این كتاب مستطاب را به گوش جان بشنوند و زندگی خود را با آموزه‌های وحیانی سر و سامان دهند.

صاحب تفسیر مشکاة تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) از نخستین روز رسالت خود، كاملاً هدف را مشخص كرد و در تمام ۲۳ سال رسالت خود، می‌دانست كه می‌خواهد به كجا برسد و تعالیم الهی را چگونه در حیات بشری جاری سازد. او بادقت تمام كار خود را انجام داد و تمام قدم‌ها را با برنامه‌ریزی درست و عمیق، برمی‌داشت. به عبارتی حضرت رسول(ص) به تمام معنا مدیر و مدبر بود. پیامبر(ص) می‌كوشید تا مؤمنان را به نهایت كمال نفسانی و قله‌های بلند ایمان و مكارم اخلاق برساند. تدبیر خردمندانه ایشان است كه از راهزن قبیله بنی‌غفار، ابوذری می‌سازد كه درباره‌اش بگوید: آسمان بر صادق‌تر از ابوذر سایه نیفكنده است؛ یا از آتش‌پرست دیار پارس، سلمانی می‌سازد كه وصفش از زبان خود ایشان چنین است: «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیتِ؛ سلمان از ما اهل بیت است.»

انتهای پیام
captcha