شناخت حضرت ابوطالب، توصیه ائمه(ع) است
کد خبر: 4198727
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

شناخت حضرت ابوطالب، توصیه ائمه(ع) است

امام جمعه بغداد با بیان اینکه روایات متعددی در مقام والای حضرت ابوطالب(ع) داریم، گفت: توصیه امام صادق(ع) این است که به فرزندان خود، اشعار ابوطالب(ع) را بیاموزید چرا که حاوی معرفت خدا و دانش فراوان است.

حجت الاسلام سیدیاسین موسوی، امام جمعه بغدادبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین سید یاسین موسوی، امام جمعه بغداد شب گذشته 18 بهمن در همایش «مؤمن قریش» بزرگداشت حضرت ابوطالب(ع) که به میزبانی شهرستان کارون برگزار شد، با تصریح به مظلومیت حضرت ابوطالب(ع)، از برگزاری چنین همایشی قدردانی کرد و گفت: مردم خوزستان از پیشگامان در دفاع از اسلام هستند و در برگزاری همایش سالانه «مؤمن قریش» در بزرگداشت حضرت ابوطالب(ع) نیز پیشگام هستند.

وی اظهار کرد: تشیع حقیقت اسلام است و جدایی بین تشیع و اسلام وجود ندارد، رسول اکرم(ص) دین واحدی آوردند: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (مائده، 67) این یک دین است و همان تشیع است. تشیع یک رکن اساسی دارد و آن معرفت است و بابا معرفت در تمام کتاب‌های اعتقادی شیعی وجود دارد؛ تشیع بر اساس تقلید و صناعات خمس بنا نشده است. تشیع، بر مبنای معرفت شکل گرفت. اصل معرفت، معرفت خدا است و خداوند جز با محمد(ص) و خاندان ایشان شناخته نمی‌شود. توحید ما جز با شناخت محمد(ص) و خاندان ایشان کامل نمی‌شود: «مَنْ أراد اللّهَ بَدَء بِكُم».

موسوی با بیان اینکه روایات متعددی در مقام والای حضرت ابوطالب(ع) داریم، ادامه داد: یکی از اصحاب امام رضا(ع) به ایشان عرض کردند که در ایمان حضرت ابوطالب دچار شک شدم. امام به او پاسخ دادند: چنانچه کسی در ایمان ابوطالب(ع) شک کند و با این شک بمیرد، جایگاهش در آتش است. این نشان می‌دهد که معرفت به حضرت ابوطالب(ع) و اعتقاد به ایمان او، جزیی از دین است. امام صادق(ع) در سخنی فرمودند: به فرزندان خود، اشعار ابوطالب(ع) را بیاموزید چرا که حاوی معرفت خدا و دانش فراوان است.

امام جمعه بغداد افزود: موضوع دیگر اخلاق حضرت ابوطالب(ع) است که سخن درباره آن مفصل است. می‌توان درباره کرم و بخشش او، نورانیت و نقش ابوطالب در حمایت از رسول خدا(ص) و صبر او سخن گفت.

وی با اشاره به روایتی از رسول الله(ص) درباره شجاعت ابوطالب گفت: ما قادر به سخن گفتن از شجاعت او نیستیم. ما نمی‌توانیم حقیقت این شجاعت را درک کنیم. این شجاعت و نترسیدن از مرگ، ویژگی خاندان ابوطالب(ع) و شیعیان علی(ع) است.  

موسوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه تشیع در طول تاریخ سختی‌ها و محنت‌های فراوانی کشیده و تاریخ تشیع، مملو از این سختی‌ها است، تصریح کرد: متأسفانه مشکل کنونی برخی از حوزه‌های علمیه، فقدان شجاعت، و ترس از مرگ است. زمانی که امام خمینی(ره) قیام کردند و شعار «هیهات من الذله» را گفتند، شیعه به پا خاست. امروز در سایر کشورهای اسلامی، زمینه حکومت امام عصر(ع) در حال آماده سازی است. 

انتهای پیام
captcha