خبر خوش برای جانبازان درباره واردات دارو و اقلام پزشکی
کد خبر: 4198563
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

خبر خوش برای جانبازان درباره واردات دارو و اقلام پزشکی

معاون سلامت و توانمندی‌های اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری گفت: با پیگیری‌های انجام شده، ۳۵ نوع دارو و اقلام مصرفی جانبازان طی مجوز‌های دریافت شده از وزارت صمت مبنی بر خرید و واردات، وارد کشور می‌شود.

خبر خوش به جانبازان درباره واردات دارو و اقلام مصرفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمد میرزابیگی، معاون سلامت و توانمندی‌های اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور اصحاب رسانه در سالن شهید رسول‌زاده برگزار شد. 

میرزابیگی در این نشست گفت: جانبازان اکنون به سن سالمندی رسیده‌اند و میانگین سنی والدین جانبازان و شهدا ۸۵ سال به بالاست، بنابراین نیاز بیشتری به خدمات سلامت دارند و اولین اتفاقی که در این راستا افتاده است، تغییر رویکرد از درمان‌محوری و سلامت‌محوری و به تبع آن در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی نیز تغییراتی به وجود آمده است.

وی افزود: سطح اول خدمت‌رسانی از پایش عمومی آغاز می‌شود، در واقع اطلاعات و داده‌های نزدیک به ۵۰۰ موضوع سلامتی از جمله تعداد افراد دارای نارسایی قلبی، وابسته به تخت، زمینگیر، دیابتی، سکته مغزی و ... ثبت شده است. در ادامه پایش تخصصی انجام خواهد شد و هر دسته از والدین یا جانبازان زیرنظر متخصص خدمات مراقبتی دریافت می‌کنند و سپس در صورت نیاز وارد مرحله استفاده از نقاهتگاه‌ها یا بیمارستان‌های محلی می‌شوند که ۸۱۰ بیمارستان کشور با بیمه دی قرارداد منعقد کرده‌اند. سطح بعدی خدمات استفاده از بیمارستان‌های ملکی بنیاد شهید است، اما برای ساماندهی کلی، سیستمی را راه‌اندازی کردیم که ستاد هدایت محسوب می‌شود و به زودی شماره تماس‌های آن اعلام خواهد شد. 

وی با اشاره به خدمات بیمه‌ای گفت: با بودجه‌ای نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان، با سرانه 580 هزار تومانی، یک میلیون و 500 هزار نفر از جانبازان و خانواده شهدا، زیر پوشش بیمه تکمیلی هستند که از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند.

میرزابیگی با اشاره به تأمین وسایل مصرفی جانبازان گفت: این وسایل اعم از دارو، ویلچر، تخت و ... را شامل می‌شود. در حال حاضر تحریم دارویی هستیم و گاهی مجبور شده‌ایم به ویژه برای درمان جانبازان به صورت چمدانی دارو وارد کنیم، چراکه بسیاری از این دارو‌ها قبلاً مورد استفاده بوده و باید ادامه یابد. از همین رو از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کرده‌ایم و اکنون هم دعوت می‌کنم برای دارو و اقلام مصرفی با مهندسی معکوس و ... اقدام به ساخت این اقلام کنند و ما نیز حمایت می‌کنیم، البته به شرط اینکه این اقلام از نظر کیفی تأیید شوند. گاهی در برخی رسانه‌ها بیان می‌شود که اقلامی مانند یورین بگ و ... در کشور ساخته می‌شود، در حالی که این طور نیست و این ست‌های تولید شده برای شرایط ثابت و موقت قابل استفاده است و برای جانبازان که به صورت دائم با شرایط خاصی درگیر هستند، کاربردی ندارد. 

وی خبر خوش به جانبازان درباره واردات دارو داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، ۳۵ نوع دارو و اقلام مصرفی مانند ویلچر تمام اتومات، مواد اولیه اندام مصنوعی و ... طی مجوز‌هایی که از وزارت صمت به مدت دو سال برای خرید و واردات دریافت شده، وارد کشور می‌شود؛ چراکه کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، اجازه ورود ندارند و اغلب دارو‌ها و حتی ویلچر از کشور آلمان وارد می‌شود. 

میرزابیگی در ادامه با تأکید بر کمک به سلامت جانبازان بیان کرد: حدود ۱۰ هزار نفر از اعضای خانواده جامعه ایثارگری را آموزش داده‌ایم و تعدادی از مربیان را هم آموزش خواهیم داد که به عنوان ایثاریار، همیار و سالمندیار با فراگیری آموزش‌های توانبخشی به صورت مؤثرتر به آن‌ها کمک کنند. 

معاون سلامت و توانمندی‌های اجتماعی بنیاد شهید تصریح کرد: برای یک میلیون و ۴۲۰ هزار نفر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است که سلامت، درمان، بیماری و ... در آن مشخص است و یک نگاه نظارتی در آن وجود دارد. همچنین مخاطبان بیمه تکمیلی ما یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر هستند و برای تعداد اندکی پرونده الکترونیک تشکیل نشده است که در جریان است و طرح دارویار نیز در ابتدا برای جانبازان زمینگیر و والدین ارائه و درب خانه آن‌ها تحویل داده می‌شود. 

وی درباره کارآفرینی و اشتغال نیز گفت: نگاهمان در این زمینه آموزش دوره‌های مهارتی است و سند مربوط به آن در حال نگارش است. در حوزه اشتغال قانون مشخصی وجود دارد و آن هم اختصاص ظرفیت ۲۵ درصدی دستگاه‌ها به جامعه ایثارگری است. تاکنون ۱۲۰ هزار نفر از سال ۱۴۰۰ تاکنون از جوانان جویای کار جامعه ایثارگری استخدام شده‌اند و به زودی هم آزمونی برای استخدام جدید در ابتدای سال جدید انجام می‌شود و ۲۹ هزار نفر جذب خواهند شد. درباره استفاده از تسهیلات اشتغال نیز ۱۰ درصد از اعتبارات اشتغال به جامعه ایثارگری اختصاص می‌یابد. 

میرزابیگی با اشاره به واردات خودرو از سوی جانبازان بالای ۵۰ درصد گفت: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته تبلیغات زیادی در این زمینه شده است، در حالی که هنوز هیچ جانبازی، خودرو وارد نکرده است و این مجوز به تازگی صادر شده است. در این زمینه هیچ قیدی درباره حواله وجود ندارد و اگر بخواهد این امتیاز را واگذار کند و یا هر رفتاری با محصول خود داشته باشد، ارتباطی به ما ندارد و من خودم را در مقامی نمی‌بینم که در این زمینه اظهارنظر کنم.

انتهای پیام
captcha