سیره اخلاقی و سیاسی امام موسی‌ بن جعفر(ع)
کد خبر: 4198393
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد

سیره اخلاقی و سیاسی امام موسی‌ بن جعفر(ع)

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مازندران درباره سیره عبادی، اخلاقی و سیاسی امام موسی‌ بن جعفر(ع) گفت: این امام همام شب‌ها از خانه بیرون می‌رفت و کیسه‌هایی از درهم همراه داشت و به هر کس می‌رسید یا به کسانی که به احسان او چشم داشتند، می‌بخشید تا جایی که کیسه‌های پول او ضرب‌المثل شده بود.

حجت‌الاسلام محمد رحیمیان رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مازندرانحجت‌الاسلام محمد رحیمیان، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران ضمن تسلیت شهادت امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی کاظم(ع)، گفت: براساس منابع شیعه و سنی، امام کاظم(ع) بسیار اهل عبادت بود؛ به همین دلیل، برای او از لقب عبد صالح استفاده می‌شود.
 
وی با اشاره به سیره عبادی آن حضرت افزود: بر پایه برخی گزارش‌ها امام کاظم(ع) آن قدر عبادت می‌کرد که زندانبانان او نیز تحت تأثیر قرار می‌گرفتند. شیخ مفید موسی بن جعفر را عابدترین مردم زمان خود دانسته و گزارش کرده است که آن حضرت چنان از ترس خدا گریه می‌کرد که محاسنش از اشک خیس می‌شد. 
 
رحیمیان با بیان اینکه نقش انگشتری امام موسی بن جعفر(ع) «حَسْبِیَ اللهُ حَافِظِی» ‏ وِ «الْمُلْکُ لِله وَحْدَهُ» بود، تصریح کرد: حتی هنگامی که امام به دستور هارون به زندان منتقل شد، خدا را سپاس می‌گفت که فرصتی برای عبادت یافته است: «خدایا همواره از تو فراغتی برای عبادتت طلب می‌کردم و تو آن را برایم فراهم کردی؛ پس تو را سپاس می‌گویم.»
 
وی با اشاره به سیره اخلاقی امام موسی کاظم (ع) اظهار کرد: در منابع شیعه و سنی، گزارش‌های مختلفی درباره بردباری و سخاوت امام کاظم(ع) وجود دارد، شیخ مفید او را بخشنده‌ترین مردم زمان خودش دانسته که شب‌ها برای فقیران مدینه آذوقه می‌برد. ابن‌عنبه درباره سخاوت موسی‌ بن جعفر(ع) گفته است: او شب‌ها از خانه بیرون می‌رفت و کیسه‌هایی از درهم همراه داشت و به هر کس می‌رسید یا به کسانی که به احسان او چشم داشتند، می‌بخشید تا جایی که کیسه‌های پول او ضرب‌المثل شده بود.
 
رئیس کمیته دانشجویی و دانشگاهیان استان مازندران اظهار کرد: گفته شده موسی بن جعفر(ع) به کسانی که به ایشان آزار می‌رساندند نیز بخشش می‌کرد و وقتی به حضرت خبر می‌دادند فردی در صدد اذیت ایشان بوده، برایش هدیه می‌فرستادند. 
 
وی افزود: دلیل ملقب شدن امام هفتم شیعیان به کاظم، این بود که خشم خود را کنترل می‌کرد. گزارش‌های مختلفی در منابع آمده که امام کاظم (ع) خشم خود را در برابر دشمنان و کسانی که به او بدی می‌کردند، فرو می‌برد. بشر حافی نیز که بعد‌ها از مشایخ صوفیه شد، تحت تأثیر سخنان و اخلاق او توبه کرد.
 
رحیمیان درباره سیره سیاسی امام موسی کاظم(ع) گفت: برخی منابع گفته‌اند امام کاظم(ع) به شیوه‌های مختلفی از جمله مناظره و عدم همکاری، بر عدم مشروعیت خلفای عباسی تأکید می‌کرد و می‌کوشید اعتماد مردم را نسبت به آنان سست کند. 
 
وی ادامه داد: امام در مواردی که خلفای عباسی با انتساب خود به پیامبر(ص) در صدد مشروعیت‌بخشی به حکومت خود بودند، نسب خود را مطرح می‌کرد و نشان می‌داد که او از عباسیان به پیامبر(ص) نزدیک‌تر است. از جمله در گفت‌وگویی که میان او و هارون عباسی رخ داد، امام کاظم(ع) با تکیه بر آیاتی از قرآن از جمله آیه مباهله، انتساب خود به پیامبر را از طریق مادرش حضرت زهرا(س) اثبات کرد؛ و هنگامی‌که حکومت عباسی رد مظالم می‌کرد، امام کاظم(ع) فدک را از او مطالبه کرد. حکومت از او خواست تا حدود فدک را مشخص کند و امام مرز‌هایی را تعیین کرد که با قلمرو حکومت عباسیان برابری می‌کرد. 
 
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مازندران ادامه داد: امام هفتم شیعیان اصحاب خود را به عدم همکاری با عباسیان سفارش می‌کرد، از جمله صفوان جمال را از کرایه دادن شتران خود به هارون منع کرد و در عین حال از علی‌بن یقطین که در حکومت هارون الرشید، عهده‌دار وزارت بود، خواست تا در دربار بماند و به شیعیان خدمت کند. 
 
رحیمیان با بیان اینکه باید از سیره سیاسی امام موسی کاظم(ع) درس بگیریم، گفت: مجلس آینده ما باید تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب را عملی کند، امروز کشور ایران در حوزه جنگ‌های نظامی و سایبری در سطح منطقه حرف اول را می‌زند و اگر بنا داریم در حوزه‌های دیگر نیز به همین میزان قوی باشیم لازم است که یک مجلس مومن و کارآمد داشته باشیم. 
 
وی با بیان اینکه امام برای اقتدار یارانش در سیاست دستورهای استثنایی داشت، تأکید کرد: انتخابات یکی از فرصت‌هایی است که دلسوزان نظام و اسلام و انقلاب برای اقتدارآفرینی کشورشان حضور پرشور خواهند داشت و با نهایت دقت نظر، افراد اصلح، کارآمد و مؤمن را انتخاب خواهند کرد.
انتهای پیام
captcha